Logo Fietsen123

Nieuws

Fiets van de zaak wordt weer aantrekkelijk

dinsdag 20 maart, 2018

Files, milieuvervuiling en stress. Allemaal gevolgen van het grootschalige gebruik van de auto voor woon-werkverkeer. Gebruik van een fiets heeft veel voordelen en versoepeling van de regels moet de fiets van de zaak aantrekkelijker maken.

Dit laat staatssecretaris Snel van Financiën weten, ook namens staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Te veel mensen pakken volgens hen de auto naar het werk. De soepele regels voor leaseauto’s spelen hierbij een belangrijke rol. Daar moet verandering in komen, vinden zij. Daarom gaan de regels voor een fiets van de zaak op de schop.

Ruim de helft van de Nederlanders woont binnen 7,5 kilometer van het werk; een afstand die prima met de fiets af te leggen is. Toch gebeurt dit nauwelijks en dat leidt tot onnodige drukte op de weg, om nog maar te zwijgen over het effect op het milieu.

Fiets van de zaak en auto van de zaak: de huidige situatie

Of het nu gaat om een fiets of auto van de zaak, veel mensen gebruiken hem ook privé. Hierover moeten zij belasting betalen. In het geval van een leaseauto gaat het eenvoudigweg om een forfait.

Bij fietsen ligt dit ingewikkelder: je moet precies bijhouden hoeveel kilometer je voor het werk en hoeveel kilometer je privé fietst. Van het aantal privékilometers worden een aantal zaken afgetrokken, zoals onderhouds- en reparatiekosten, verzekering en stroomverbruik (bij een e-bike). Het bedrag dat hierna overblijft, wordt bij het belastbaar inkomen opgeteld.

Het gebruik van een auto van de zaak is dus veel eenvoudiger dan een fiets van de zaak. Dit maakt dat deze laatste helemaal niet populair is, terwijl er wel ruim 700.000 auto’s van de zaak rondrijden.

Versoepeling

De staatssecretarissen pleiten voor een versoepeling van dit systeem. Invoering van een forfaitaire bijtelling kan de fiets van de zaak populairder maken. Wat daar nog bij komt, is de combinatie van de beide vervoermiddelen: een fiets van de zaak moet naast een auto van de zaak gebruikt kunnen worden. Zo kunnen werknemers zelf kiezen wanneer zij gaan fietsen en wanneer ze de auto pakken. Hoe de nieuwe regeling er precies uit zal zien, is nog niet bekend: de komende tijd wordt dit met brancheverenigingen uitgewerkt. De nieuwe regeling moet per 1 januari 2020 ingaan.

Vanuit de overheid werkt men aan verdere oplossingen. Zo trekt het kabinet 100 miljoen euro uit om bij te dragen aan gemeentelijke en provinciale investeringen in fietsinfrastructuur en fietsenstallingen. Een samenwerking met werkgevers en regionale overheden om meer werkenden op de fiets te krijgen, wordt ook gezocht.

Bron: Telegraaf


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Maak 2x kans op een fietsnavigatiesysteem van Mio t.w.v. €279,99!

Voor iedereen die van fietsen houdt en graag zijn prestaties volgt, is er de Mio Cyclo 305 HC. Doe mee met de prijsvraag en maak 2x kans op dit eenvoudig te gebruiken fietsnavigatiesysteem.…

Nieuws

Snorfietsen naar de rijbaan

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft gemeenten de mogelijkheid om snorfietsen vanaf 2019 naar de rijbaan te sturen. Zeker in grote steden worden fietspaden steeds drukker, …

Nieuws

Politie gaat controleren op snelheid elektrische fietsen

De politie in België gaat de populaire elektrische fiets op snelheid controleren. Dat heeft minister Jan Jambon geantwoord op een parlementaire vraag van CD&V-Kamerlid Veli Yü…

Nieuws

Een nieuwe fiets of e-bike kopen: hier moet je op letten

Bij de aankoop van een nieuwe fiets of e-bike komt een hoop kijken. Maar wat is nu het belangrijkst? We helpen je op weg met deze kooptips. Kooptips gewone fiets Fietsen zijn er in alle …

Elektrische Fietsen

E-bike en fietsendrager: hier moet je op letten

Het aantal mensen dat voor ontspannen toertochtjes met een e-bike op pad gaat, neemt toe. Maar hoe zit dat eigenlijk met de fietsendrager: kan die het gewicht van zo’n e-bike wel aan? Een e…