Logo Fietsen123

Nieuws

Fiets van de zaak wordt weer aantrekkelijk

dinsdag 20 maart, 2018

Files, milieuvervuiling en stress. Allemaal gevolgen van het grootschalige gebruik van de auto voor woon-werkverkeer. Gebruik van een fiets heeft veel voordelen en versoepeling van de regels moet de fiets van de zaak aantrekkelijker maken.

Dit laat staatssecretaris Snel van Financiën weten, ook namens staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Te veel mensen pakken volgens hen de auto naar het werk. De soepele regels voor leaseauto’s spelen hierbij een belangrijke rol. Daar moet verandering in komen, vinden zij. Daarom gaan de regels voor een fiets van de zaak op de schop.

Ruim de helft van de Nederlanders woont binnen 7,5 kilometer van het werk; een afstand die prima met de fiets af te leggen is. Toch gebeurt dit nauwelijks en dat leidt tot onnodige drukte op de weg, om nog maar te zwijgen over het effect op het milieu.

Fiets van de zaak en auto van de zaak: de huidige situatie

Of het nu gaat om een fiets of auto van de zaak, veel mensen gebruiken hem ook privé. Hierover moeten zij belasting betalen. In het geval van een leaseauto gaat het eenvoudigweg om een forfait.

Bij fietsen ligt dit ingewikkelder: je moet precies bijhouden hoeveel kilometer je voor het werk en hoeveel kilometer je privé fietst. Van het aantal privékilometers worden een aantal zaken afgetrokken, zoals onderhouds- en reparatiekosten, verzekering en stroomverbruik (bij een e-bike). Het bedrag dat hierna overblijft, wordt bij het belastbaar inkomen opgeteld.

Het gebruik van een auto van de zaak is dus veel eenvoudiger dan een fiets van de zaak. Dit maakt dat deze laatste helemaal niet populair is, terwijl er wel ruim 700.000 auto’s van de zaak rondrijden.

Versoepeling

De staatssecretarissen pleiten voor een versoepeling van dit systeem. Invoering van een forfaitaire bijtelling kan de fiets van de zaak populairder maken. Wat daar nog bij komt, is de combinatie van de beide vervoermiddelen: een fiets van de zaak moet naast een auto van de zaak gebruikt kunnen worden. Zo kunnen werknemers zelf kiezen wanneer zij gaan fietsen en wanneer ze de auto pakken. Hoe de nieuwe regeling er precies uit zal zien, is nog niet bekend: de komende tijd wordt dit met brancheverenigingen uitgewerkt. De nieuwe regeling moet per 1 januari 2020 ingaan.

Vanuit de overheid werkt men aan verdere oplossingen. Zo trekt het kabinet 100 miljoen euro uit om bij te dragen aan gemeentelijke en provinciale investeringen in fietsinfrastructuur en fietsenstallingen. Een samenwerking met werkgevers en regionale overheden om meer werkenden op de fiets te krijgen, wordt ook gezocht.

Bron: Telegraaf


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Garantievoorwaarden e-bikes onder de maat

Hoewel gemiddeld twee keer zo duur als een gewone fiets vliegen de e-bikes al een paar jaar de winkels uit. Bij zo’n dure aanschaf verwacht je als consument ook goede garantievoorwaarden, m…

Nieuws

De 10e editie van fiets-naar-je-werk-dag

Op 26 mei 2016 is de 10e editie van fiets-naar-je-werk-dag. Het doel is om zoveel mogelijk mensen naar hun werk te laten fietsen. Ook steunt u daarbij een goed doel. Als u uw hier inschrijf…

Nieuws

Beste e-bike van 2016 is…

De Qwic T-MN7 2 HSII. Dat blijkt uit de jaarlijkse e-biketest van Plus Magazine. Het maandblad nam dit jaar 11 fietsen onder de loep. De Qwic valt vooral op door de mooie afwerking, uitstek…

Nieuws

Twee mooie plassenroutes

We hebben twee prachtige plassenroutes voor je geselecteerd. Geniet van een waterrijk landschap, afgewisseld met mooie natuurgebieden en gezellige dorpen. Ankeveense Plassen De Ankeveens…

Nieuws

Verkeersveiligheid in Nederland laat te wensen over

De Verkeersveiligheidscoalitie meldt dat Nederland zijn internationale koppositie als verkeersveilig land dreigt kwijt te raken. Een vaste top drie plaats is inmiddels al ingeruild voor de …