Logo Fietsen123

Nieuws

Fiets van de zaak wordt weer aantrekkelijk

dinsdag 20 maart, 2018

Files, milieuvervuiling en stress. Allemaal gevolgen van het grootschalige gebruik van de auto voor woon-werkverkeer. Gebruik van een fiets heeft veel voordelen en versoepeling van de regels moet de fiets van de zaak aantrekkelijker maken.

Dit laat staatssecretaris Snel van Financiën weten, ook namens staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Te veel mensen pakken volgens hen de auto naar het werk. De soepele regels voor leaseauto’s spelen hierbij een belangrijke rol. Daar moet verandering in komen, vinden zij. Daarom gaan de regels voor een fiets van de zaak op de schop.

Ruim de helft van de Nederlanders woont binnen 7,5 kilometer van het werk; een afstand die prima met de fiets af te leggen is. Toch gebeurt dit nauwelijks en dat leidt tot onnodige drukte op de weg, om nog maar te zwijgen over het effect op het milieu.

Fiets van de zaak en auto van de zaak: de huidige situatie

Of het nu gaat om een fiets of auto van de zaak, veel mensen gebruiken hem ook privé. Hierover moeten zij belasting betalen. In het geval van een leaseauto gaat het eenvoudigweg om een forfait.

Bij fietsen ligt dit ingewikkelder: je moet precies bijhouden hoeveel kilometer je voor het werk en hoeveel kilometer je privé fietst. Van het aantal privékilometers worden een aantal zaken afgetrokken, zoals onderhouds- en reparatiekosten, verzekering en stroomverbruik (bij een e-bike). Het bedrag dat hierna overblijft, wordt bij het belastbaar inkomen opgeteld.

Het gebruik van een auto van de zaak is dus veel eenvoudiger dan een fiets van de zaak. Dit maakt dat deze laatste helemaal niet populair is, terwijl er wel ruim 700.000 auto’s van de zaak rondrijden.

Versoepeling

De staatssecretarissen pleiten voor een versoepeling van dit systeem. Invoering van een forfaitaire bijtelling kan de fiets van de zaak populairder maken. Wat daar nog bij komt, is de combinatie van de beide vervoermiddelen: een fiets van de zaak moet naast een auto van de zaak gebruikt kunnen worden. Zo kunnen werknemers zelf kiezen wanneer zij gaan fietsen en wanneer ze de auto pakken. Hoe de nieuwe regeling er precies uit zal zien, is nog niet bekend: de komende tijd wordt dit met brancheverenigingen uitgewerkt. De nieuwe regeling moet per 1 januari 2020 ingaan.

Vanuit de overheid werkt men aan verdere oplossingen. Zo trekt het kabinet 100 miljoen euro uit om bij te dragen aan gemeentelijke en provinciale investeringen in fietsinfrastructuur en fietsenstallingen. Een samenwerking met werkgevers en regionale overheden om meer werkenden op de fiets te krijgen, wordt ook gezocht.

Bron: Telegraaf


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Coronacrisis: we zijn niet vaker, maar wel verder gaan fietsen

Zeker 28 procent van alle verplaatsingen in Nederland gaat met de fiets, zo blijkt uit recente cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Nederland is verder gaan fietsen…

Nieuws

Fietsend de verkiezingen in

Op woensdag 15 maart 2017 mag Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Belangrijk, zeker ook voor de fietsliefhebber. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de v…

Nieuws

Fietscomfort van invloed op routekeuze

Verkeersmodellen zijn samengesteld op basis van de aanname dat fietsers altijd de kortste route kiezen, maar deze aanname blijkt niet te kloppen. Royal HaskoningDHV deed hier in samenwerkin…

Nieuws

Dit moet je weten over de accu

De accu is het belangrijkste onderdeel van je elektrische fiets. Goed onderhoud en een juist gebruik zijn dan ook onmisbaar om hem zo lang mogelijk te gebruiken. Levensduur Met de levens…

Nieuws

Alle fietsbekeuringen in 2016

In dit overzicht vindt u alle overtredingen en boetebedragen die u als fietser kunt krijgen in 2016. De boetebedragen zijn verdeeld in verschillende categorieën: eisen aan de bestuurder, ei…