Logo Fietsen123

Nieuws

Fiets naar de Winkel Campagne

Saturday 4 June, 2005

In navolging van de Vlaamse actie 'Met Belgerinkel naar de winkel' vraagt de Fietsersbond Nederland vanaf vandaag aandacht van winkeliers in Nederland voor hun fietsende klanten.

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en directeur Roos van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) ontvingen vandaag in Utrecht het onderzoek 'Fietsers zijn goede Klanten' en stapten vervolgens op speciale fietsen om boodschappen te doen. De Fietsersbond vraagt in haar nieuwe campagne 'Fiets naar de winkel' aandacht voor de fietsende klant. "Er is veel te weinig aandacht voor het hoge percentage, 40%, van de klanten dat op de fiets komt. Te weinig autoparkeerplaatsen in winkelgebieden is al jaren een hot item. Uit ons onderzoek blijkt dat bij 30% van de supermarkten de klant tevergeefs naar een fietsenrek zoekt", aldus Bernhard Ensink, directeur van de Fietsersbond.

De Fietsersbond zet in het rapport 'Fietsers zijn goede klanten' een aantal cijfers uit verschillende onderzoeken op een rijtje. Opvallend is dat de meeste gemeenten en winkeliers de voordelen van de fietsende klant sterk onderschatten. De fietsende klant komt bijvoorbeeld vaker naar de supermarkt en koopt daarbij minstens zoveel als de automobilist die een of twee keer per week komt. Daarnaast blijkt uit onderzoek van het CBL (2004) dat 72% van de klanten betere fietsenrekken wil. Hiermee staat deze wens op de derde plaats achter snelkassa's (84%) en extra geld kunnen pinnen (ook 72%).