Nederland Europees kampioen fietsen exporteren
In 2015 werd er in totaal 793 miljoen euro aan fietsen geëxporteerd. Dit is een stijging van 14% ten opzichte van het jaar ervoor. Dit maakt Nederland de grootste exporteur van fietsen in E…
Dossier: Fiets en Trein, Trein en Fiets
Wednesday 19 October, 2016
Vanaf 2017 mogen reizigers hun fiets meenemen op de trajecten van de Intercity Direct. Dit was eerder niet toegestaan.
Dat dit eerder niet toegestaan was, heeft te maken met het veiligheidsmanagementsysteem van de NS. De Intercity Direct treinen rijden namelijk via de hogesnelheidslijn en in verband met de mogelijke gevaren en risico’s die hierbij vastgesteld zijn, was het niet toegestaan om fietsen met deze treinen te vervoeren. In 2013 werden er al Kamervragen gesteld over de redenen hiervoor, en de toenmalige staatssecretaris beloofde om de opties te onderzoeken.
Fietsvervoer was wel toegestaan in de Beneluxtrein. Deze gaat vanaf in de toekomst echter ook via de hogesnelheidslijn rijden. Om het fietsvervoer met deze trein mogelijk te houden, is er toestemming nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De Intercity Direct maakt gebruik van hetzelfde type rijtuigen als de Beneluxtrein. Als er bij de Beneluxtrein toestemming wordt gegeven voor het fietsvervoer op de hogesnelheidslijn, dan is het een logisch vervolg om dit ook voor de Intercity Direct te doen. Er lijkt voor beide treintypes een oplossing gevonden te zijn die door de ILT wordt geaccepteerd.
Zowel de NS als de ILT willen het bovenstaande echter nog niet bevestigen.
Bron: Treinreiziger