Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Fiets en e-bike halen auto in

Thursday 29 June, 2017

Nederlanders pakken voor kleine afstanden – tot 7,5 kilometer – vaker de fiets dan de auto. Op de langere afstanden – 7,5 tot 15 kilometer – blijft de auto vooralsnog het populairst, maar ook daar loopt de fiets in.

Dit concluderen onderzoekers van Adviesbureau Goudappel Coffeng en DAT.Mobility uit een onderzoek naar hoe Nederland zich verplaatst. De aanleiding van dit onderzoek was de constatering in het voorjaar van 2017 dat men in Kopenhagen meer gebruik maakt van de fiets dan van de auto.

Fietsen in Nederland

Het bestaat nog altijd, dat beeld van de Hollander op de fiets tussen de koeien. En er zijn meer fabels als het om Nederlanders en fietsen gaat. Zo zouden we alleen in grote steden als Amsterdam en Utrecht fietsen. Ook zou het logisch zijn dat juist daar veel wordt gefietst, er is tenslotte nauwelijks ruimte voor auto’s en de parkeertarieven zijn schrikbarend. En nog zo'n fabel: verder dan 7,5 kilometer fietsen wij Hollanders niet.

Gelukkig weten we inmiddels beter. In 71 van de 76 grote gemeentes (meer dan 50.000 inwoners) is de fiets op de korte afstand het meest gebruikte vervoermiddel. Ook in de kleinere gemeenten – 25.000 tot 50.000 inwoners – is de fiets vaak het populairst. Limburg is de enige provincie waar de auto gemiddeld gezien vaker wordt gebruikt. Wellicht komt dit door het heuvelachtige landschap.

Fiets loopt in

Op afstanden van 7,5 tot 15 kilometer loopt de fiets nog achter op de auto’s. De verhouding tussen het aantal fiets- en autoritten is 1 op 3 tegenover 2 op 3. Wel is de verwachting van de onderzoekers dat deze verhouding de komende jaren gaat verschuiven ten gunste van de fiets. Zij baseren dit onder andere op het toegenomen aantal fietssnelwegen en snelfietsroutes en de hoge verkoopcijfers van e-bikes.

Bron: VerkeersPro