Logo Fietsen123

Nieuws

Expo-Vélo succes; 3 wijzigingen in fietsreglement

Wednesday 9 February, 2005

Afgelopen maandag werd in Brussel de Expo-Vélo afgesloten. Deze 'grootste fietsbeurs van de Benelux'- die samenging met de Vakantiebeurs - was een groot succes, aldus de organisatoren. Er kwamen meer dan 51.000 bezoekers. Federaal Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt kondigde er een aantal wijzigingen van het Belgische fietsreglement aan. De fietsbeurs krijgt dit najaar een sportieve pendant. Wij bezochten op uitnodiging van de organisatoren de beurs (zie foto).

Expo-Vélo

De voorjaarseditie van de Expo Velo is een succes geweest. Dat zeggen de woordvoerders van organisator Federvelo. De combinatie met de Vakantiesalon bleek een schot in de roos. De eerste drie dagen waren al 30.000 bezoekers de kassa van Expo-Velo gepasseerd, waarmee toen al het bezoekersaantal van de vorige Expo-Velo in 2003 was geëvenaard. Uiteindelijk werden ruim 51.000 bezoekers geteld.

Er komt ook een najaarseditie van deze fietssalon en wel in oktober van dit jaar. Deze zal zich vooral op het sportieve segment gaan richten en zal daarom 'Expo-Vélo Sport' heten. Er vinden nog gesprekken plaats, o.a. met Moving Bike, over tijd en plaats. Genoemd worden de data 14 tot 18 oktober en als plaatsen Mechelen en Brussel met als uitwijkmogelijkheid Leuven.

Groen licht voor fietsknipperlichten en andere wijzigingen

De zeer populaire knipperlichten voor fietsers - die momenteel eigenlijk niet gebruikt mogen worden - zijn binnenkort wel wettelijk toegelaten. Het is een van de maatregelen in de nieuwe fietsverkeersreglementering van federaal minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt. Hij kondigde bij de opening van Expo-Velo nog meer wijzigingen van het fietsreglement aan. Hij begon, zoals gezegd, met de populaire knipperende LED-verlichtingen, die fietsers aan hun kledij, rugzak of fiets monteren. Volgens het huidige reglement zijn die niet wettelijk, maar ze worden gedoogd. 'Als dergelijke zaken de veiligheid verhogen, kunnen we de wetgeving maar beter aanpassen', meent Landuyt.

Een gelijkaardige redenering geldt voor de aanhangwagentjes achter fietsen. Ook daar schrijft de Belgische wet strikte afmetingen voor, die eigenlijk niet meer aangepast zijn aan de groeiende markt en wijzigende trends.

Een derde maatregel die om een wijziging vraagt, gaat over het links inhalen. In principe moeten fietsers, tenzij ze op het fietspad rijden, op de rijweg links inhalen omdat rechts inhalen niet mag. In de praktijk moeten ze daardoor vaak, bij heel traag autoverkeer of files, tussen het autoverkeer flaneren terwijl rechts voorbijsteken veel veiliger is. Wellicht worden deze drie wijzigingen na de zomer van kracht.

Ook Groot-Brittannië werkt aan legalisering van de fietsknipperlichten. Minister David Jamieson van Verkeersveiligheid heeft eveneens vorige week een soortgelijke wetswijziging beloofd. Momenteel zijn LED-knipperlichten er alleen toegestaan in combinatie met een vaste fietslamp.

Alle nieuws over de komende fietsbeurzen in Nederland en België, maar ook over fietsevenementen, fietseendaagsen en fietsmeerdaagsen, vindt u in onze 'Actuele Fietsagenda': http://www.fietsen.123.nl/actuele%20fietsagenda.htm