Logo Fietsen123

Nieuws

Elektrische fiets wint wedstrijd van auto

zaterdag 8 november, 2008

Verkeerswethouders Erik van Esterik (Maarssen) en Bert Nagel (Breukelen) namen het samen met Lodewijk de Waal (voorzitter Taskforce Mobiliteit) en Hugo van der Steenhoven (directeur Fietsersbond) afgelopen donderdagmiddag op tegen de auto. Met een elektrische fiets van Sparta Ion. Een heel speciale zelfs. Voor de gelegenheid ontwikkeld. De software was aangepast en er was zelfs een andere batterij in de ION geplaatst. Zij openden hiermee officieel de nieuwe fietsroute langs het Amsterdam-Rijnkanaal tussen Breukelen en Utrecht. De heren op de elektrische fiets wonnen de wedstrijd. Bart Rosy doet in het AD verslag. We citeren. Begin fietsstraatNog net op tijd kan chauffeur Pieter Doesburg een kop-staartbotsing met een onoplettende taxichauffeur voorkomen op de afrit richting Maarssenbroek. "Deze wedstrijd winnen we nooit meer,'' verzucht Doesburg. Ruim een kwartier eerder, bij het begin van de fietsstraat langs het Amsterdam-Rijnkanaa, is de wedstrijd tussen vier fietsers en de auto gestart. De finish ligt bij de Maarsserbrug in Maarssenbroek. Al bij het startsignaal is eigenlijk al duidelijk dat de fietsers, Lodewijk de Waal van de Taskforce Mobiliteit, Hugo van der Steenhoven van de Fietsersbond en de wethouders Bert Nagel en Erik van Esterik van respectievelijk Breukelen en Maarssen, het gaan winnen. In een rechte lijn kunnen ze op gloednieuw asfalt zo naar Maarssen fietsen.

Waar dramaMet de auto via de A2 is de route een waar drama. Dat begint al met de vele rotondes en bochten om de A2 op te komen. De eerste paar kilometers op een van Nederlands drukste snelwegen verlopen prima. Maar vanaf het Shellstation bij Haarrijn knipperen de matrixborden boven de weg met een maximum snelheid van 50 kilometer. De eerste echte vertraging van een paar minuten is een feit. Eenmaal van de snelweg af lijkt alles goed te gaan, op de taxichauffeur en een trage lesauto na. Een omleidingsroute gooit echter definitief roet in het eten. "Iedereen is al naar huis als wij aankomen,'' grapt Doesburg.

Lekke fietsband?Na twintig minuten staan we uiteindelijk bij de Maarsserbrug. Van de fietsers geen spoor. In de auto wordt hardop de vraag gesteld of een lekke fietsband de auto aan een overwinning heeft geholpen? Het tegendeel blijkt waar. De fietsers deden er maar veertien minuten over en zitten al warm en droog aan de koffie. "Uit onderzoek blijkt dat automobilisten best willen overstappen op de fiets, als de voorzieningen maar goed zijn. Deze fileproof route is een voorbeeld van zo'n prima voorziening,'' zegt Van der Steenhoven van de Fietsersbond. De fietsende wethouder Van Esterik is ook enthousiast. "Ik heb nauwelijks het idee dat ik gefietst heb, zo makkelijk ging het. Dit is echt een alternatief voor mensen die in Utrecht werken.''

Link* Op de website www.fietsfilevrij.nl staan nog meer routes die de strijd met de file aangaan.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

5x langs de kleine rivieren

We kennen allemaal de grote rivieren van Nederland: Maas, Waal, Rijn, IJssel. De kleinere riviertjes – soms goed verstopt in het landschap – zijn minder bekend, maar liggen vaak in een prac…

Nieuws

Zo bescherm je je e-bike tegen de hitte

Op een e-bike zweet je minder, dus het lijkt de ideale fiets om met warme temperaturen een fietstochtje te maken. Maar de hitte kan problemen geven bij een e-bike. Met deze tips bescherm je…

Nieuws

Fiets stallen bij het station: het blijft een mission impossible

Uw fiets parkeren bij een van de stations in Nederland? Het blijft een hele klus om een plekje te vinden. Daarnaast wordt het tekort aan stallingsplaatsen de komende jaren alleen maar grote…

Nieuws

Leuk filmpje: fiets rijdt verder zonder fietser

Tijdens deze cross valt de deelnemer, maar de fiets rijdt gewoon verder de heuvels af! Hij moet rennen om zijn fiets in te halen. Wat helaas niet lijkt te lukken. Zijn eigen fiets is hem te…

Nieuws

De riemaandrijving: een goed alternatief voor de traditionele fietsketting?

Het systeem bestaat inmiddels al een aantal jaren, maar in het begin werd er nog vrij weinig aandacht besteed aan de riem als alternatief voor de fietsketting. Tegenwoordig zie je deze zoge…