Logo Fietsen123

Nieuws

Elektrische fiets wint wedstrijd van auto

zaterdag 8 november, 2008

Verkeerswethouders Erik van Esterik (Maarssen) en Bert Nagel (Breukelen) namen het samen met Lodewijk de Waal (voorzitter Taskforce Mobiliteit) en Hugo van der Steenhoven (directeur Fietsersbond) afgelopen donderdagmiddag op tegen de auto. Met een elektrische fiets van Sparta Ion. Een heel speciale zelfs. Voor de gelegenheid ontwikkeld. De software was aangepast en er was zelfs een andere batterij in de ION geplaatst. Zij openden hiermee officieel de nieuwe fietsroute langs het Amsterdam-Rijnkanaal tussen Breukelen en Utrecht. De heren op de elektrische fiets wonnen de wedstrijd. Bart Rosy doet in het AD verslag. We citeren. Begin fietsstraatNog net op tijd kan chauffeur Pieter Doesburg een kop-staartbotsing met een onoplettende taxichauffeur voorkomen op de afrit richting Maarssenbroek. "Deze wedstrijd winnen we nooit meer,'' verzucht Doesburg. Ruim een kwartier eerder, bij het begin van de fietsstraat langs het Amsterdam-Rijnkanaa, is de wedstrijd tussen vier fietsers en de auto gestart. De finish ligt bij de Maarsserbrug in Maarssenbroek. Al bij het startsignaal is eigenlijk al duidelijk dat de fietsers, Lodewijk de Waal van de Taskforce Mobiliteit, Hugo van der Steenhoven van de Fietsersbond en de wethouders Bert Nagel en Erik van Esterik van respectievelijk Breukelen en Maarssen, het gaan winnen. In een rechte lijn kunnen ze op gloednieuw asfalt zo naar Maarssen fietsen.

Waar dramaMet de auto via de A2 is de route een waar drama. Dat begint al met de vele rotondes en bochten om de A2 op te komen. De eerste paar kilometers op een van Nederlands drukste snelwegen verlopen prima. Maar vanaf het Shellstation bij Haarrijn knipperen de matrixborden boven de weg met een maximum snelheid van 50 kilometer. De eerste echte vertraging van een paar minuten is een feit. Eenmaal van de snelweg af lijkt alles goed te gaan, op de taxichauffeur en een trage lesauto na. Een omleidingsroute gooit echter definitief roet in het eten. "Iedereen is al naar huis als wij aankomen,'' grapt Doesburg.

Lekke fietsband?Na twintig minuten staan we uiteindelijk bij de Maarsserbrug. Van de fietsers geen spoor. In de auto wordt hardop de vraag gesteld of een lekke fietsband de auto aan een overwinning heeft geholpen? Het tegendeel blijkt waar. De fietsers deden er maar veertien minuten over en zitten al warm en droog aan de koffie. "Uit onderzoek blijkt dat automobilisten best willen overstappen op de fiets, als de voorzieningen maar goed zijn. Deze fileproof route is een voorbeeld van zo'n prima voorziening,'' zegt Van der Steenhoven van de Fietsersbond. De fietsende wethouder Van Esterik is ook enthousiast. "Ik heb nauwelijks het idee dat ik gefietst heb, zo makkelijk ging het. Dit is echt een alternatief voor mensen die in Utrecht werken.''

Link* Op de website www.fietsfilevrij.nl staan nog meer routes die de strijd met de file aangaan.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Steeds meer e-bikers zwaargewond na fietsongeval

Er zijn preventieve maatregelen nodig om de stijging van het aantal fietsers dat na een ongeval op de spoedeisende hulp terechtkomt, een halt toe te roepen. Vorig jaar raakte een recordaant…

Blog

Bert blogt: nog meer schade en schande

Dit is het tweede blog over de risico's en de gevaren die de argeloze fietser belagen. In het eerste blog vertelde ik over de verstrekkende gevolgen van een ongeval, het belang van het voor…

Nieuws

Gevaarlijke fietspaden door hitte: pas op voor losgeraakte tegels!

Het zomerse weer zorgt voor onveilige situaties op de fietspaden. De Fietsersbond krijgt veel meldingen binnen over loszittende tegels en wijkende of schuivende betonplaten. Dit melden de F…

Nieuws

Accu en e-bike: zo werkt dat

Welke accu gaat het langst mee, hoe zit het met het opladen – het zijn veelgestelde vragen als het om de accu van de e-bike gaat. Fietsen123 zet de actuele stand van zaken voor u op een rij…

Nieuws

Eerste deel van 100 km fietssnelweg geopend in Duitsland

Het eerste stukje van een fietssnelweg in Duitsland is geopend. Dit eerste deel is 5 kilometer lang, maar de snelweg moet op vrij korte termijn 100 kilometer lang worden. Doelstelling is om…