Logo Fietsen123

Nieuws

Elektrische fiets: welke motorpositie kiest u?

maandag 21 maart, 2016

Kies je voor een motor in het achterwiel, voorwielaandrijving of juist voor een middenmotor bij de trapas? We geven de voor- en nadelen met een toelichting per techniek.

Voorwielmotor

Grootste voordeel van een motor in het voorwiel is voor veel mensen de prijs, ze zijn doorgaans gemonteerd op de modellen in het goedkopere segment. Daarnaast maakt de motor in de meeste gevallen wat minder geluid dan elektrische fietsen met een middenmotor. De voorwielmotor is minder onderhoudsgevoelig dan andere motoren en je kunt voor een gesloten kettingkast en allerlei versnellingssystemen kiezen. Verder fiets je ook zonder ondersteuning erg licht en heb je een band sneller vervangen dan bij een achterwiel.

Nadelen zijn er uiteraard ook: je kunt het gevoel krijgen dat er aan de fiets getrokken wordt en door het hogere gewicht aan de voorzijde kan het wiel sneller slippen in gladde omstandigheden, zoals op zand, ijzel of bij een nat wegdek. Daarnaast zorgt een motor in het voorwiel voor zwaarder stuurgedrag.

Middenmotor

De middenmotor is een wat krachtiger motor die het ook qua fietsgevoel goed doet. De aandrijving van deze motor is direct verbonden met de trapas: de trapondersteuning is afhankelijk van hoe zwaar je trapt. Deze wijze van aandrijving voelt voor veel fietsers als de meest natuurlijke manier van fietsen. E-bikes met een middenmotor zijn stabiel en daardoor makkelijker te hanteren, omdat het zwaartepunt van de fiets laag ligt.

Achterwielmotor

Het grote voordeel van een elektrische fiets met een achterwielmotor is dat hij over het algemeen erg stil is. Een motor in het achterwiel geeft je echt het gevoel van een duwtje in de rug. Je kunt daarnaast remmen op de motor en zo energie terugwinnen en ze slijten minder snel dan middenmotoren. Het grote nadeel is dat het verwisselen van de achterband nogal een klus kan zijn. Daarbij zit je vast aan het derailleursysteem dat ook sneller slijt en meer onderhoud nodig heeft dan een naafversnelling. Een achterwielmotor heeft meestal een lager rendement dan een middenmotor, wat invloed heeft op het maximaal aantal kilometers dat uit een acculading gehaald kan worden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Daarom kun je fietsen niet verleren

Fietsen hoort bij de Nederlandse cultuur: je krijgt het met de paplepel ingegoten en leert het bijna nog eerder dan lopen. En net als lopen, kun je fietsen niet zomaar verleren. Of je nu ee…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Pech onderweg

Een band plakken, daar draait u uw hand vast niet voor om. Maar hoe zit dat met andere fietsreparaties? En welke reparaties moet u eigenlijk onder de knie hebben? Moet er nog wat speciaal g…

Nieuws

Rijbewijskeuring voor oudere automobilisten: de stand van zaken

De rijbewijskeuring van ouderen is sinds vorig jaar pas nodig vanaf 75 jaar. Voorheen was dat vanaf 70 jaar. Rijbewijzen voor bestuurders tussen de 60 en 70 jaar zijn ook langer geldig: tie…

Nieuws

8 tips voor in de auto en op weg

Autorijden vraagt aandacht, ook als u een ervaren weggebruiker bent. Hoe vervelend het ook klinkt, onderzoeken wijzen uit dat ouderen over het algemeen wat meer tijd nodig hebben voor waarn…

Nieuws

Gedrag fietsers en automobilisten bij fietsstroken met camera's vastgelegd

Stroken voor fietsers die te smal zijn kunnen tot gevaarlijke situaties leiden. En toch houden veel gemeenten zich niet aan de richtlijnen die ervoor zijn. Camera's bij fietsstroken gaan he…