Nieuws

Elektrische fiets: welke motorpositie kiest u?

maandag 21 maart, 2016

Kies je voor een motor in het achterwiel, voorwielaandrijving of juist voor een middenmotor bij de trapas? We geven de voor- en nadelen met een toelichting per techniek.

Voorwielmotor

Grootste voordeel van een motor in het voorwiel is voor veel mensen de prijs, ze zijn doorgaans gemonteerd op de modellen in het goedkopere segment. Daarnaast maakt de motor in de meeste gevallen wat minder geluid dan elektrische fietsen met een middenmotor. De voorwielmotor is minder onderhoudsgevoelig dan andere motoren en je kunt voor een gesloten kettingkast en allerlei versnellingssystemen kiezen. Verder fiets je ook zonder ondersteuning erg licht en heb je een band sneller vervangen dan bij een achterwiel.

Nadelen zijn er uiteraard ook: je kunt het gevoel krijgen dat er aan de fiets getrokken wordt en door het hogere gewicht aan de voorzijde kan het wiel sneller slippen in gladde omstandigheden, zoals op zand, ijzel of bij een nat wegdek. Daarnaast zorgt een motor in het voorwiel voor zwaarder stuurgedrag.

Middenmotor

De middenmotor is een wat krachtiger motor die het ook qua fietsgevoel goed doet. De aandrijving van deze motor is direct verbonden met de trapas: de trapondersteuning is afhankelijk van hoe zwaar je trapt. Deze wijze van aandrijving voelt voor veel fietsers als de meest natuurlijke manier van fietsen. E-bikes met een middenmotor zijn stabiel en daardoor makkelijker te hanteren, omdat het zwaartepunt van de fiets laag ligt.

Achterwielmotor

Het grote voordeel van een elektrische fiets met een achterwielmotor is dat hij over het algemeen erg stil is. Een motor in het achterwiel geeft je echt het gevoel van een duwtje in de rug. Je kunt daarnaast remmen op de motor en zo energie terugwinnen en ze slijten minder snel dan middenmotoren. Het grote nadeel is dat het verwisselen van de achterband nogal een klus kan zijn. Daarbij zit je vast aan het derailleursysteem dat ook sneller slijt en meer onderhoud nodig heeft dan een naafversnelling. Een achterwielmotor heeft meestal een lager rendement dan een middenmotor, wat invloed heeft op het maximaal aantal kilometers dat uit een acculading gehaald kan worden.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Drie mooie internationale fietsroutes

De Alpe Adria Radweg in Oostenrijk en Italië is uitgeroepen tot de Fietsroute van het Jaar 2015. Ook genomineerd was de Tour de Manche in Frankrijk en Engeland. Een andere prachtige interna…

Nieuws

Winnaars fietsarrangement Landgoedhotel Vennendal bekend

Alle ontvangers van de Fietsen.123-nieuwsbrief maakten automatisch 3x kans op een fietsarrangement bij Landgoedhotel Villa Vennendal voor 2 personen t.w.v. €258! Hieronder vindt u daarvan d…

Nieuws

Waar hoort de speed pedelec?

Per 1 juli 2017 moeten de speed pedelecs van het fietspad af en de rijbaan op. Met een topsnelheid van 45 kilometer per uur, zou je inderdaad kunnen stellen dat deze snelle elektrische fiet…

Nieuws

Deelfietsen in België

Binnenkort een trip naar een van die fraaie Belgische steden op de planning? Overweeg dan om de stad met de fiets te verkennen. In Brussel, Antwerpen en Namen vind deelfietsen waar je ook a…

Nieuws

Lokfiets is een groot succes

Het gebruik van de lokfiets heeft zijn vruchten afgeworpen. Vorig jaar werden er 954 fietsendieven opgepakt die probeerden een fiets mee te nemen. Dit zijn er bijna 3 keer meer dan in 2013 …