Logo Fietsen123

Nieuws

Elektrische fiets: welke motorpositie kiest u?

maandag 21 maart, 2016

Kies je voor een motor in het achterwiel, voorwielaandrijving of juist voor een middenmotor bij de trapas? We geven de voor- en nadelen met een toelichting per techniek.

Voorwielmotor

Grootste voordeel van een motor in het voorwiel is voor veel mensen de prijs, ze zijn doorgaans gemonteerd op de modellen in het goedkopere segment. Daarnaast maakt de motor in de meeste gevallen wat minder geluid dan elektrische fietsen met een middenmotor. De voorwielmotor is minder onderhoudsgevoelig dan andere motoren en je kunt voor een gesloten kettingkast en allerlei versnellingssystemen kiezen. Verder fiets je ook zonder ondersteuning erg licht en heb je een band sneller vervangen dan bij een achterwiel.

Nadelen zijn er uiteraard ook: je kunt het gevoel krijgen dat er aan de fiets getrokken wordt en door het hogere gewicht aan de voorzijde kan het wiel sneller slippen in gladde omstandigheden, zoals op zand, ijzel of bij een nat wegdek. Daarnaast zorgt een motor in het voorwiel voor zwaarder stuurgedrag.

Middenmotor

De middenmotor is een wat krachtiger motor die het ook qua fietsgevoel goed doet. De aandrijving van deze motor is direct verbonden met de trapas: de trapondersteuning is afhankelijk van hoe zwaar je trapt. Deze wijze van aandrijving voelt voor veel fietsers als de meest natuurlijke manier van fietsen. E-bikes met een middenmotor zijn stabiel en daardoor makkelijker te hanteren, omdat het zwaartepunt van de fiets laag ligt.

Achterwielmotor

Het grote voordeel van een elektrische fiets met een achterwielmotor is dat hij over het algemeen erg stil is. Een motor in het achterwiel geeft je echt het gevoel van een duwtje in de rug. Je kunt daarnaast remmen op de motor en zo energie terugwinnen en ze slijten minder snel dan middenmotoren. Het grote nadeel is dat het verwisselen van de achterband nogal een klus kan zijn. Daarbij zit je vast aan het derailleursysteem dat ook sneller slijt en meer onderhoud nodig heeft dan een naafversnelling. Een achterwielmotor heeft meestal een lager rendement dan een middenmotor, wat invloed heeft op het maximaal aantal kilometers dat uit een acculading gehaald kan worden.


Gerelateerde artikelen

Routenieuws

Drie Zandverstuivingfietsroutes

Prachtige zandverstuivingsroutes op verschillende plekken in Nederland. Ideaal om te combineren met een picknick. De Soester Duinen (Utrecht, 35 km) Geniet van omvangrijke zandverstuivin…

Nieuws

Vier handige fietsapps

Als je toch je smartphone meeneemt op de fiets, kijk dan eens naar deze handige apps. Ze kunnen je fietstocht nog aangenamer maken. De onderstaande apps zijn allemaal te downloaden uit de o…

Nieuws

Pontje gemist? Met deze oplossing fietst u zelf naar de overkant!

Het geheel past in een rugzak, weegt slechts 12 kilo en u hebt het systeem in 10 minuten vaarklaar.Alles in actie zien? Bekijk het filmpje. Hier ziet u het geheel in de rugzak en hoe het o…

Routenieuws

Drie monumentale fietsroutes

Op 10 en 11 september 2016 is het weer Open Monumentendag. Meer dan 4000 monumenten in heel Nederland zijn dan gratis toegankelijk. Boerderijen, kastelen, molens, openbare gebouwen, forten:…

Nieuws

Openbare oplaadpunten elektrische fiets niet bereikbaar

De meeste oplaadpunten voor elektrische fietsen zijn tijdens de coronacrisis niet bereikbaar. De punten zijn verbonden aan cafés en restaurants en die zijn gesloten. Ga je op pad met je ele…