Logo Fietsen123

Nieuws

Elektrische fiets: welke motorpositie kiest u?

maandag 21 maart, 2016

Kies je voor een motor in het achterwiel, voorwielaandrijving of juist voor een middenmotor bij de trapas? We geven de voor- en nadelen met een toelichting per techniek.

Voorwielmotor

Grootste voordeel van een motor in het voorwiel is voor veel mensen de prijs, ze zijn doorgaans gemonteerd op de modellen in het goedkopere segment. Daarnaast maakt de motor in de meeste gevallen wat minder geluid dan elektrische fietsen met een middenmotor. De voorwielmotor is minder onderhoudsgevoelig dan andere motoren en je kunt voor een gesloten kettingkast en allerlei versnellingssystemen kiezen. Verder fiets je ook zonder ondersteuning erg licht en heb je een band sneller vervangen dan bij een achterwiel.

Nadelen zijn er uiteraard ook: je kunt het gevoel krijgen dat er aan de fiets getrokken wordt en door het hogere gewicht aan de voorzijde kan het wiel sneller slippen in gladde omstandigheden, zoals op zand, ijzel of bij een nat wegdek. Daarnaast zorgt een motor in het voorwiel voor zwaarder stuurgedrag.

Middenmotor

De middenmotor is een wat krachtiger motor die het ook qua fietsgevoel goed doet. De aandrijving van deze motor is direct verbonden met de trapas: de trapondersteuning is afhankelijk van hoe zwaar je trapt. Deze wijze van aandrijving voelt voor veel fietsers als de meest natuurlijke manier van fietsen. E-bikes met een middenmotor zijn stabiel en daardoor makkelijker te hanteren, omdat het zwaartepunt van de fiets laag ligt.

Achterwielmotor

Het grote voordeel van een elektrische fiets met een achterwielmotor is dat hij over het algemeen erg stil is. Een motor in het achterwiel geeft je echt het gevoel van een duwtje in de rug. Je kunt daarnaast remmen op de motor en zo energie terugwinnen en ze slijten minder snel dan middenmotoren. Het grote nadeel is dat het verwisselen van de achterband nogal een klus kan zijn. Daarbij zit je vast aan het derailleursysteem dat ook sneller slijt en meer onderhoud nodig heeft dan een naafversnelling. Een achterwielmotor heeft meestal een lager rendement dan een middenmotor, wat invloed heeft op het maximaal aantal kilometers dat uit een acculading gehaald kan worden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Stelling: ik fiets minder door de slechte zomer

We hebben deze zomer nog maar een paar warme dagen gehad en vooral veel regen. Heb je hierdoor minder vaak gefietst? Of laat je je niet tegenhouden door een beetje regen? Laat uw stem achte…

Nieuws

Wat betekenen de kleurcodes en waarschuwingen van het KNMI?

Regelmatig hoort u dat er code geel, oranje of rood is afgegeven door het KNMI voor extreem weer. Maar wat betekenen deze codes eigenlijk en wanneer wordt er een weeralarm afgegeven? Per pr…

Nieuws

Angst voor diefstal beperkt fietsers

Een op de vijf leden van de ANWB laat de fiets weleens thuis uit angst dat deze wordt gestolen. Vaak gaat het om fietsen met een cataloguswaarde van meer dan €1.000. Dit blijkt uit onderzoe…

Nieuws

Sterren voor het fietspad

In bijna de helft van het aantal ongevallen met fietser(s) speelt de aanleg van weg of fietspad een belangrijke rol. De veiligheid van het fietspad moet dus beter. Met de nieuwe methode Cyc…

Nieuws

Winnaars vrijkaarten Fiets en Wandelbeurs bekend

Heeft u meegedaan aan de prijsvraag waarbij u kans maakte op 20x twee vrijkaarten voor de Fiets en Wandelbeurs t.w.v. €30,-?  Dan vindt u hier de uitslag! Wij feliciteren alle win…