Logo Fietsen123

Nieuws

Elektrische fiets: welke motorpositie kiest u?

maandag 21 maart, 2016

Kies je voor een motor in het achterwiel, voorwielaandrijving of juist voor een middenmotor bij de trapas? We geven de voor- en nadelen met een toelichting per techniek.

Voorwielmotor

Grootste voordeel van een motor in het voorwiel is voor veel mensen de prijs, ze zijn doorgaans gemonteerd op de modellen in het goedkopere segment. Daarnaast maakt de motor in de meeste gevallen wat minder geluid dan elektrische fietsen met een middenmotor. De voorwielmotor is minder onderhoudsgevoelig dan andere motoren en je kunt voor een gesloten kettingkast en allerlei versnellingssystemen kiezen. Verder fiets je ook zonder ondersteuning erg licht en heb je een band sneller vervangen dan bij een achterwiel.

Nadelen zijn er uiteraard ook: je kunt het gevoel krijgen dat er aan de fiets getrokken wordt en door het hogere gewicht aan de voorzijde kan het wiel sneller slippen in gladde omstandigheden, zoals op zand, ijzel of bij een nat wegdek. Daarnaast zorgt een motor in het voorwiel voor zwaarder stuurgedrag.

Middenmotor

De middenmotor is een wat krachtiger motor die het ook qua fietsgevoel goed doet. De aandrijving van deze motor is direct verbonden met de trapas: de trapondersteuning is afhankelijk van hoe zwaar je trapt. Deze wijze van aandrijving voelt voor veel fietsers als de meest natuurlijke manier van fietsen. E-bikes met een middenmotor zijn stabiel en daardoor makkelijker te hanteren, omdat het zwaartepunt van de fiets laag ligt.

Achterwielmotor

Het grote voordeel van een elektrische fiets met een achterwielmotor is dat hij over het algemeen erg stil is. Een motor in het achterwiel geeft je echt het gevoel van een duwtje in de rug. Je kunt daarnaast remmen op de motor en zo energie terugwinnen en ze slijten minder snel dan middenmotoren. Het grote nadeel is dat het verwisselen van de achterband nogal een klus kan zijn. Daarbij zit je vast aan het derailleursysteem dat ook sneller slijt en meer onderhoud nodig heeft dan een naafversnelling. Een achterwielmotor heeft meestal een lager rendement dan een middenmotor, wat invloed heeft op het maximaal aantal kilometers dat uit een acculading gehaald kan worden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

OV-fiets stijgt in populariteit

De ov-fiets breekt het ene na het andere record. In 2009 werder en nog ''maar'' 600.000 ritjes gemaakt met de ov-fiets, inmiddels is dit aantal in 2015 bijna verdrievoudigd tot bijna 1,9 mi…

Nieuws

Opening van het seizoen... fietsendiefstal

Het fietsseizoen staat weer op het punt te beginnen. Fijn voor jou, en minstens zo fijn voor fietsendieven. Deze zijn weer volop actief. In België komen meldingen veelal van winkeliers; in …

Nieuws

Prijswinnaar september 2017 bekend

Vorige maand kon u meedingen naar een fietsendrager: de Pro-User Diamant SG2 met opberghoes t.w.v. €399,95. Prijswinnaars ontvangen schriftelijk bericht en kunnen dan een keuze maken uit he…

Nieuws

2 fietsroutes door Amsterdam, Dag van de Architectuur 2014

Dit weekend is het 21 en 22 juni 2014 Dag van de Architectuur. In heel Nederland zijn bijzondere activiteiten. We lichten een tweetal fietsroutes in Amsterdam uit. In Amsterdam zijn er dive…

Nieuws

Maak 3 x kans op een EasySeat Pro Hub zadel t.w.v. €172.95

Wil jij kans maken op een zadel waarmee je zonder zadelpijn een lange fietstocht kunt maken? Doe dan mee met de prijsvraag en maak kans op een EasySeat Pro Hub zadel t.w.v. €172.95. Je kan …