Logo Fietsen123

Nieuws

Elektrische fiets: welke motorpositie kiest u?

Monday 21 March, 2016

Kies je voor een motor in het achterwiel, voorwielaandrijving of juist voor een middenmotor bij de trapas? We geven de voor- en nadelen met een toelichting per techniek.

Voorwielmotor

Grootste voordeel van een motor in het voorwiel is voor veel mensen de prijs, ze zijn doorgaans gemonteerd op de modellen in het goedkopere segment. Daarnaast maakt de motor in de meeste gevallen wat minder geluid dan elektrische fietsen met een middenmotor. De voorwielmotor is minder onderhoudsgevoelig dan andere motoren en je kunt voor een gesloten kettingkast en allerlei versnellingssystemen kiezen. Verder fiets je ook zonder ondersteuning erg licht en heb je een band sneller vervangen dan bij een achterwiel.

Nadelen zijn er uiteraard ook: je kunt het gevoel krijgen dat er aan de fiets getrokken wordt en door het hogere gewicht aan de voorzijde kan het wiel sneller slippen in gladde omstandigheden, zoals op zand, ijzel of bij een nat wegdek. Daarnaast zorgt een motor in het voorwiel voor zwaarder stuurgedrag.

Middenmotor

De middenmotor is een wat krachtiger motor die het ook qua fietsgevoel goed doet. De aandrijving van deze motor is direct verbonden met de trapas: de trapondersteuning is afhankelijk van hoe zwaar je trapt. Deze wijze van aandrijving voelt voor veel fietsers als de meest natuurlijke manier van fietsen. E-bikes met een middenmotor zijn stabiel en daardoor makkelijker te hanteren, omdat het zwaartepunt van de fiets laag ligt.

Achterwielmotor

Het grote voordeel van een elektrische fiets met een achterwielmotor is dat hij over het algemeen erg stil is. Een motor in het achterwiel geeft je echt het gevoel van een duwtje in de rug. Je kunt daarnaast remmen op de motor en zo energie terugwinnen en ze slijten minder snel dan middenmotoren. Het grote nadeel is dat het verwisselen van de achterband nogal een klus kan zijn. Daarbij zit je vast aan het derailleursysteem dat ook sneller slijt en meer onderhoud nodig heeft dan een naafversnelling. Een achterwielmotor heeft meestal een lager rendement dan een middenmotor, wat invloed heeft op het maximaal aantal kilometers dat uit een acculading gehaald kan worden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Onderhoud: bandenpech onderweg

Hoe goed je ook voor je banden zorgt, je ontkomt niet aan een lekke band op zijn tijd. Als dat thuis is of je er nog mee thuis weet te komen, kun je eventueel nog voor hulp naar de fietsenw…

Nieuws

Poll: Is uw fietsverlichting in orde?

Nu de dagen korter worden en het weer vroeg(er) donker wordt, zijn wij benieuwd of uw fietsverlichting in orde is. Of misschien doet alleen uw voor- of achterlicht het niet? Laat het ons we…

Nieuws

Leuk filmpje: fiets rijdt verder zonder fietser

Tijdens deze cross valt de deelnemer, maar de fiets rijdt gewoon verder de heuvels af! Hij moet rennen om zijn fiets in te halen. Wat helaas niet lijkt te lukken. Zijn eigen fiets is hem te…

Nieuws

Vier prachtige kerstroutes

Met de kerstdagen kan het ook heerlijk zijn je dag fris te beginnen met een fietstocht. Wij hebben hier vier speciale fietsroutes uitgekozen om jouw kerst af te maken! Fietsen langs Berkhei…

Routenieuws

Fietsroutes: vier lekkere zomerroutes

Heerlijk fietsen langs het water, over rivieren of door het bos. Wij zetten vier mooie zomerroutes op een rij. Tilburg en omgeving (34,5 km) Fiets door de verrassend mooie stad Tilburg e…