Logo Fietsen123

Nieuws

Elektrische fiets: welke motorpositie kiest u?

maandag 21 maart, 2016

Kies je voor een motor in het achterwiel, voorwielaandrijving of juist voor een middenmotor bij de trapas? We geven de voor- en nadelen met een toelichting per techniek.

Voorwielmotor

Grootste voordeel van een motor in het voorwiel is voor veel mensen de prijs, ze zijn doorgaans gemonteerd op de modellen in het goedkopere segment. Daarnaast maakt de motor in de meeste gevallen wat minder geluid dan elektrische fietsen met een middenmotor. De voorwielmotor is minder onderhoudsgevoelig dan andere motoren en je kunt voor een gesloten kettingkast en allerlei versnellingssystemen kiezen. Verder fiets je ook zonder ondersteuning erg licht en heb je een band sneller vervangen dan bij een achterwiel.

Nadelen zijn er uiteraard ook: je kunt het gevoel krijgen dat er aan de fiets getrokken wordt en door het hogere gewicht aan de voorzijde kan het wiel sneller slippen in gladde omstandigheden, zoals op zand, ijzel of bij een nat wegdek. Daarnaast zorgt een motor in het voorwiel voor zwaarder stuurgedrag.

Middenmotor

De middenmotor is een wat krachtiger motor die het ook qua fietsgevoel goed doet. De aandrijving van deze motor is direct verbonden met de trapas: de trapondersteuning is afhankelijk van hoe zwaar je trapt. Deze wijze van aandrijving voelt voor veel fietsers als de meest natuurlijke manier van fietsen. E-bikes met een middenmotor zijn stabiel en daardoor makkelijker te hanteren, omdat het zwaartepunt van de fiets laag ligt.

Achterwielmotor

Het grote voordeel van een elektrische fiets met een achterwielmotor is dat hij over het algemeen erg stil is. Een motor in het achterwiel geeft je echt het gevoel van een duwtje in de rug. Je kunt daarnaast remmen op de motor en zo energie terugwinnen en ze slijten minder snel dan middenmotoren. Het grote nadeel is dat het verwisselen van de achterband nogal een klus kan zijn. Daarbij zit je vast aan het derailleursysteem dat ook sneller slijt en meer onderhoud nodig heeft dan een naafversnelling. Een achterwielmotor heeft meestal een lager rendement dan een middenmotor, wat invloed heeft op het maximaal aantal kilometers dat uit een acculading gehaald kan worden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Video: drie koppels winnen kunst- en relaxtrip naar Basel

Enkele weken geleden konden lezers van onze nieuwsbrief meedoen aan een prijsvraag van NS International. Door te vertellen waarom je behoefte had aan rust, kon je een mini-vakantie winnen n…

Nieuws

Fietsen langs de Yorkshire pubs: laat je verrassen

Wie pub hoort, denkt automatisch aan de oude, gezellige Britse versie van ons café. Inclusief de traditionele Engelse bieren en gerechten. Maar Yorkshire pubs hebben meer te bieden dan dat …

Nieuws

Fietsen bij de buren: dit zijn de regels

Nederland heeft de meest prachtige fietsroutes, maar soms wil je weleens iets anders. Dan is fietsen bij onze naaste buren ideaal: op één dag uit en thuis en toch even helemaal weg. Hoewel …

Nieuws

Fietsen langs het water

Verken de streken en de vele wateren van Vlaanderen op de fiets. Met deze verschillende routes ervaart u de streek tussen Leie en Schelde, het landschap van de Bovenschelde, de Zwalmstreek …

Nieuws

Fietsen en zon: waar moet je op letten?

Het wordt eindelijk mooi weer, dus haal die fiets maar uit de schuur – in ons landje is het tenslotte nooit zeker hoe lang dat lekkere weer aanhoudt. Gauw een mooie fietsroute uitzoeken en …