Nieuws

Elektrische fiets: welke motorpositie kiest u?

maandag 21 maart, 2016

Kies je voor een motor in het achterwiel, voorwielaandrijving of juist voor een middenmotor bij de trapas? We geven de voor- en nadelen met een toelichting per techniek.

Voorwielmotor

Grootste voordeel van een motor in het voorwiel is voor veel mensen de prijs, ze zijn doorgaans gemonteerd op de modellen in het goedkopere segment. Daarnaast maakt de motor in de meeste gevallen wat minder geluid dan elektrische fietsen met een middenmotor. De voorwielmotor is minder onderhoudsgevoelig dan andere motoren en je kunt voor een gesloten kettingkast en allerlei versnellingssystemen kiezen. Verder fiets je ook zonder ondersteuning erg licht en heb je een band sneller vervangen dan bij een achterwiel.

Nadelen zijn er uiteraard ook: je kunt het gevoel krijgen dat er aan de fiets getrokken wordt en door het hogere gewicht aan de voorzijde kan het wiel sneller slippen in gladde omstandigheden, zoals op zand, ijzel of bij een nat wegdek. Daarnaast zorgt een motor in het voorwiel voor zwaarder stuurgedrag.

Middenmotor

De middenmotor is een wat krachtiger motor die het ook qua fietsgevoel goed doet. De aandrijving van deze motor is direct verbonden met de trapas: de trapondersteuning is afhankelijk van hoe zwaar je trapt. Deze wijze van aandrijving voelt voor veel fietsers als de meest natuurlijke manier van fietsen. E-bikes met een middenmotor zijn stabiel en daardoor makkelijker te hanteren, omdat het zwaartepunt van de fiets laag ligt.

Achterwielmotor

Het grote voordeel van een elektrische fiets met een achterwielmotor is dat hij over het algemeen erg stil is. Een motor in het achterwiel geeft je echt het gevoel van een duwtje in de rug. Je kunt daarnaast remmen op de motor en zo energie terugwinnen en ze slijten minder snel dan middenmotoren. Het grote nadeel is dat het verwisselen van de achterband nogal een klus kan zijn. Daarbij zit je vast aan het derailleursysteem dat ook sneller slijt en meer onderhoud nodig heeft dan een naafversnelling. Een achterwielmotor heeft meestal een lager rendement dan een middenmotor, wat invloed heeft op het maximaal aantal kilometers dat uit een acculading gehaald kan worden.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fiets de Oranjeroute door Nederland en Duitsland

Veel plaatsen in Nederland en vooral ook Duitsland hebben een band met het Huis van Oranje-Nassau. De bijna 3000 kilometer lange Oranjeroute is een majestueuze route langs oude kastelen, bu…

Nieuws

Telefoon nog steeds grote afleiding onder het fietsen

Maar liefst 60% van de jongeren geeft aan hun mobiele telefoon op de fiets te gebruiken, blijkt uit onderzoek van GfK, Vodafone en de Fietsersbond. De resultaten zijn aanleiding voor de par…

Nieuws

EU onderzoekt ontwijking van antidumpwet fietsen door China

Vanaf vorig jaar moeten Chinese fietsproducenten een extra heffing betalen om te mogen exporteren naar Europa. De Europese Commissie is een onderzoek begonnen naar de ontwijking van Chinese…

Nieuws

Draadloos laadstation voor elektrische fietsen

Studenten en onderzoekers van de TU Delft hebben het eerste draadloze laadstation voor elektrische fietsen ontwikkeld. Het laadstation is tot stand gekomen als afstudeerproject van meerdere…

Nieuws, Prijsvraag

Maak 7x kans op fietstassen van New Looxs t.w.v. €69,95!

De fiets is een modeaccessoire geworden, helemaal in de stad is het zien en gezien worden met de mooiste fietsen en bijbehorende tassen. Doe daarom nu mee met de prijsvraag en maak 7x kans …