Logo Fietsen123

Nieuws

Elektrische fiets: welke motorpositie kiest u?

maandag 21 maart, 2016

Kies je voor een motor in het achterwiel, voorwielaandrijving of juist voor een middenmotor bij de trapas? We geven de voor- en nadelen met een toelichting per techniek.

Voorwielmotor

Grootste voordeel van een motor in het voorwiel is voor veel mensen de prijs, ze zijn doorgaans gemonteerd op de modellen in het goedkopere segment. Daarnaast maakt de motor in de meeste gevallen wat minder geluid dan elektrische fietsen met een middenmotor. De voorwielmotor is minder onderhoudsgevoelig dan andere motoren en je kunt voor een gesloten kettingkast en allerlei versnellingssystemen kiezen. Verder fiets je ook zonder ondersteuning erg licht en heb je een band sneller vervangen dan bij een achterwiel.

Nadelen zijn er uiteraard ook: je kunt het gevoel krijgen dat er aan de fiets getrokken wordt en door het hogere gewicht aan de voorzijde kan het wiel sneller slippen in gladde omstandigheden, zoals op zand, ijzel of bij een nat wegdek. Daarnaast zorgt een motor in het voorwiel voor zwaarder stuurgedrag.

Middenmotor

De middenmotor is een wat krachtiger motor die het ook qua fietsgevoel goed doet. De aandrijving van deze motor is direct verbonden met de trapas: de trapondersteuning is afhankelijk van hoe zwaar je trapt. Deze wijze van aandrijving voelt voor veel fietsers als de meest natuurlijke manier van fietsen. E-bikes met een middenmotor zijn stabiel en daardoor makkelijker te hanteren, omdat het zwaartepunt van de fiets laag ligt.

Achterwielmotor

Het grote voordeel van een elektrische fiets met een achterwielmotor is dat hij over het algemeen erg stil is. Een motor in het achterwiel geeft je echt het gevoel van een duwtje in de rug. Je kunt daarnaast remmen op de motor en zo energie terugwinnen en ze slijten minder snel dan middenmotoren. Het grote nadeel is dat het verwisselen van de achterband nogal een klus kan zijn. Daarbij zit je vast aan het derailleursysteem dat ook sneller slijt en meer onderhoud nodig heeft dan een naafversnelling. Een achterwielmotor heeft meestal een lager rendement dan een middenmotor, wat invloed heeft op het maximaal aantal kilometers dat uit een acculading gehaald kan worden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Afwisselende route langs hunebedden in Drenthe (50 km)

Drie dagen heerlijk weer, dat belooft het dit Pinksterweekend te gaan worden. Gaat u ook lekker fietsen, of bent u al plannen aan het maken? Probeer dan eens deze mooie afwisselende fietsro…

Prijsvraag

Maak 4x kans op een Tenson Hurricane regenpak van Plutosport t.w.v. €89,95!

Vooral in de herfstperiode is een regenpak onmisbaar. Doe daarom mee met de prijsvraag en maak 4x kans op een Tenson Hurricane regenpak (2x een dames regenpak en 2x een heren regenpak) van …

Nieuws

Texel: praktische tips

Heeft u al eens op Texel gefietst? Dan hebben we hier nog een aantal extra tips voor u. Zo nee, dan komt dat misschien door de afstand of door het ‘gedoe’ met de boot. Dat gedoe…

Nieuws

Internetpanel Consumentenbond: Wat is een goed merk e-bike?

De Consumentenbond vroeg haar internetpanel hoe tevreden zij zijn met hun e-bike en welk merk dan het beste bevalt. Ieder jaar worden e-bikes getest, maar zijn die e-bikes op de langer term…

Nieuws

Vijf mooie kastelenroutes in Vlaanderen

Kastelen kijken vanaf de fiets: dat is het originele idee achter deze verschillende kastelenroutes in Vlaanderen. U fietst langs bijzondere kastelen, het ene nog imposanter dan het andere. …