Nieuws

Elektrische fiets: welke motorpositie kiest u?

maandag 21 maart, 2016

Kies je voor een motor in het achterwiel, voorwielaandrijving of juist voor een middenmotor bij de trapas? We geven de voor- en nadelen met een toelichting per techniek.

Voorwielmotor

Grootste voordeel van een motor in het voorwiel is voor veel mensen de prijs, ze zijn doorgaans gemonteerd op de modellen in het goedkopere segment. Daarnaast maakt de motor in de meeste gevallen wat minder geluid dan elektrische fietsen met een middenmotor. De voorwielmotor is minder onderhoudsgevoelig dan andere motoren en je kunt voor een gesloten kettingkast en allerlei versnellingssystemen kiezen. Verder fiets je ook zonder ondersteuning erg licht en heb je een band sneller vervangen dan bij een achterwiel.

Nadelen zijn er uiteraard ook: je kunt het gevoel krijgen dat er aan de fiets getrokken wordt en door het hogere gewicht aan de voorzijde kan het wiel sneller slippen in gladde omstandigheden, zoals op zand, ijzel of bij een nat wegdek. Daarnaast zorgt een motor in het voorwiel voor zwaarder stuurgedrag.

Middenmotor

De middenmotor is een wat krachtiger motor die het ook qua fietsgevoel goed doet. De aandrijving van deze motor is direct verbonden met de trapas: de trapondersteuning is afhankelijk van hoe zwaar je trapt. Deze wijze van aandrijving voelt voor veel fietsers als de meest natuurlijke manier van fietsen. E-bikes met een middenmotor zijn stabiel en daardoor makkelijker te hanteren, omdat het zwaartepunt van de fiets laag ligt.

Achterwielmotor

Het grote voordeel van een elektrische fiets met een achterwielmotor is dat hij over het algemeen erg stil is. Een motor in het achterwiel geeft je echt het gevoel van een duwtje in de rug. Je kunt daarnaast remmen op de motor en zo energie terugwinnen en ze slijten minder snel dan middenmotoren. Het grote nadeel is dat het verwisselen van de achterband nogal een klus kan zijn. Daarbij zit je vast aan het derailleursysteem dat ook sneller slijt en meer onderhoud nodig heeft dan een naafversnelling. Een achterwielmotor heeft meestal een lager rendement dan een middenmotor, wat invloed heeft op het maximaal aantal kilometers dat uit een acculading gehaald kan worden.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen en zon: waar moet je op letten?

Het wordt eindelijk mooi weer, dus haal die fiets maar uit de schuur – in ons landje is het tenslotte nooit zeker hoe lang dat lekkere weer aanhoudt. Gauw een mooie fietsroute uitzoeken en …

Nieuws

Fietsen inchecken en gratis stallen

Op station Utrecht Centraal kunnen fietsers hun fiets de eerste 24 uur gratis stallen. Bij de ingang wordt ingecheckt met de OV-kaart en bezoekers krijgen dan direct te zien waar op het sta…

Nieuws

Utrecht krijgt grootste fietsenstalling ter wereld: bekijk de beelden

Utrecht krijgt de grootste fietsenstalling ter wereld met plaats voor 12.500 fietsen. De bouw is gisteren officieel gestart. De megastalling komt onder een verhoogd stationsplein aan de sta…

Nieuws

Populariteit E-bike verder gestegen

Bijna 1 op de 5 (19 procent) van alle verkochte fietsen in Nederland was vorig jaar een E-bike. Dat heeft de RAI Vereniging op vrijdag 28 februari bekendgemaakt. De verkoop van elektrische …

Nieuws

Met fietsen sla je kennis beter op

Wil je nadat je iets geleerd hebt deze kennis beter onthouden? Wacht vier uur en ga daarna een half uur hard fietsen. Uit onderzoek van het Radboudumc blijkt dat je kennis dan beter opslaat…