Logo Fietsen123

Nieuws

Elektrische fiets verzekeren?

donderdag 28 april, 2011

Fietsen met trapondersteuning gaan als warme broodjes over de toonbank. Als u zo’n dure fiets koopt, kunt u ook eens denken aan een speciale verzekering.

De verzekering voor de e-bike bestaat nog maar kort, maar is populair. Het leeuwendeel van deze verzekeringen wordt direct bij de aankoop in de fietsenwinkel afgesloten. Twee verzekeraars bieden daar hun producten aan: Unigarant (ANWB) en Enra (Bovag). De fietsenmaker biedt slechts één van de twee aan. Er zijn alternatieven. De ANWB biedt een polis (met 5 procent ledenkorting), via internet of een tussenpersoon af te sluiten. Enra verkoopt onder de naam Hele polis een verzekering via internet. Daarnaast verkopen Univé en Orion Direct (namens Allianz Nederland) e-bikeverzekeringen. De e-bikeverzekeringen kennen verschillende basisvormen van vergoeding: natura of contanten. Bij een vergoeding in natura ontvangt u na diefstal van uw e-bike geen geld, maar kunt u bij uw fietsenmaker een vergelijkbare nieuwe e-bike uitzoeken. Soms mag u zelf uw fietsenmaker kiezen, soms moet u naar de winkel waar de fiets is gekocht. Bij een vergoeding in contanten ontvangt u geld, waarmee u zelf een nieuwe fiets kunt kopen. Of niet, want u mag het geld ook voor iets anders gebruiken.
ebike

Bij sommige verzekeraars (Unigarant, Univé) kunt u accessoires meeverzekeren, soms is dat alleen mogelijk als ze vastgeschroefd zitten (Orion Direct). Bij reparaties is er geen fundamenteel verschil tussen natura en contant: alle verzekeraars betalen de rekening van de fietsenmaker, voor zover de schade verzekerd is. Bij een naturaverzekering gaat de rekening rechtstreeks naar de verzekering, anders moet u de rekening voorschieten. Een dure reparatie is bij sommige verzekeraars alleen mogelijk na toestemming. Bij alle verzekeringen zijn zaken zoals slijtage, krassen, schade aan bel en verlichting uitgesloten. Schade aan de accu wordt door Enra en Unigarant expliciet uitgesloten. Univé en Orion Direct sluiten schade door onvoldoende onderhoud uit. Dat kan op hetzelfde neerkomen, want veel problemen met de accu komen door onzorgvuldigheid bij het opladen.

Uw eigen risico

De verzekeringen kennen een eigen risico bij reparaties. Dat is een klein bedrag, €20 tot €35. Bij diefstal is er geen eigen risico, behalve bij Univé: die rekent voor fietsen in de vier grote steden een eigen risico van 20 procent. Zo is het op papier. In de praktijk is er bij diefstal wel een verkapt eigen risico. U betaalt de premie immers vooraf. Soms zelfs voor drie jaar. Is de fiets gestolen of total loss, dan betekent dat automatisch het einde van de verzekering. Voor een nieuwe fiets moet u weer een nieuwe verzekering afsluiten. Slechts in enkele gevallen betaalt de verzekeraar de premie voor de resterende looptijd in zo’n geval terug. Twee verzekeraars bieden pechservice als onderdeel van de verzekering.
euro
Bij Enra houdt de service in dat een hulpdienst een kapotte e-bike terugbrengt naar het beginpunt van de fietsrit. Let op: voor een lege accu rukt de hulpdienst niet uit. Unigarant geeft gratis een jaarabonnement op FietsNED, een mobiele fietsenmaker, die de fiets in principe ter plaatste repareert. Na dat eerste jaar kunt u de pechservice voor €35 per jaar voortzetten. Bij Enra is de verzekering uit te breiden met een garantiemodule, met als belangrijkste onderdeel de verzekering van de elektrische onderdelen en de accu. Voor de accu geldt na het eerste jaar een afschrijving van 15 procent per jaar. Zoals bij gewone fietsverzekeringen gebruikelijk is, moet u de premie voor de e-bikeverzekering vooruit betalen. Dat betekent drie jaar premie in één keer bij de aankoop van de fiets. De hoogte van de premie is vooral afhankelijk van de dekking: wilt u alleen diefstal verzekeren of ook reparaties? Het verzekerd bedrag is nauwelijks van belang voor de premiehoogte. Zo geldt bij Enra de laagste premie voor alle e-bikes onder de €3000. Bij sommige verzekeraars is verzekeren in steden duurder dan op het platteland.

Goedkoop

De e-bikeverzekering is goedkoop. De gemiddelde elektrische fiets is duurder dan een gewone fiets, maar een verzekering kost ongeveer evenveel. Bij hetzelfde verzekerd bedrag is de e-bikeverzekering zelfs aanzienlijk goedkoper. Het is een indicatie dat verzekeraars de kans op diefstal en schade van een e-bike laag inschatten. Vraag u dus zelf af hoe groot de kans is dat uw fiets wordt gestolen, voordat u een verzekering afsluit. Aan de andere kant: als u zekerheid wilt, en geen schadepost van enkele duizenden euro’s, dan hebt u voldoende keus.

Koester uw fietssleutel

Elke e-bikeverzekering eist een goedgekeurd veiligheidsslot op de fiets. Bij diefstal moet de eigenaar twee originele sleutels inleveren, anders keert de verzekering niet uit. Dat wordt lastig als een fietssleutel is verloren. Bestel daarom bij verlies altijd een sleutel bij. Doe dit niet bij een hakkenbar, maar bij de fabrikant van het slot. Licht de verzekeraar in zodra u de kopie hebt ontvangen.

Lees ook:
* Fietsen.123 lijst met alle fietsverzekeraars


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Garantievoorwaarden e-bikes onder de maat

Hoewel gemiddeld twee keer zo duur als een gewone fiets vliegen de e-bikes al een paar jaar de winkels uit. Bij zo’n dure aanschaf verwacht je als consument ook goede garantievoorwaarden, m…

Nieuws

Veilig op de e-bike

Met de forse toename van het aantal e-bikes neemt ook het aantal ongevallen met e-bikes toe. Aan de hand van deze vragen stap je veilig en verantwoord op de e-bike. Is een e-bikecursus verp…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: De beste tijd

Fietsen naar Santiago de Compostela vergt veel voorbereiding. Maar het begint natuurlijk met twee even simpele als essentiële vragen: hoe lang bent u onderweg en wat is de beste tijd o…

Nieuws

Winnaars prijsvraag november bekend

Heeft u meegedaan met onze prijsvraag waarbij u 4x kans maakte op een Tenson Hurricane regenpak van Plutosport t.w.v. €89,95? Dan vindt u hier de uitslag! Wij feliciteren: Mevr. D Goosse…

Nieuws, Prijsvraag

Politiek wil maatregelen tegen diefstal E-bikes

Volgens het NRC zouden er in 2015 totaal meer dan 9000 elektrische fietsen gestolen zijn. Dit is gebaseerd op cijfers van grote verzekeraars van elektrische fietsen. De politiek vindt de s…