Logo Fietsen123

Nieuws

Hoger ongevalsrisico op een elektrische fiets

maandag 6 december, 2010

De elektrische fiets is in principe hetzelfde als een gewone fiets, alleen de elektrische fiets is uitgerust met een elektrische hulpmotor. Deze hulpmotor ondersteunt de fietser bij het trappen tot een snelheid van ongeveer 25 km/u. De populariteit van de elektrische fiets is in de afgelopen jaren flink toegenomen. Op dit moment is circa één op de tien verkochte fietsen een elektrische. De snelle opkomst van de elektrische fiets is een aandachtspunt, mede doordat de politie heeft aangegeven de indruk te hebben dat er meer ongevallen gebeuren met elektrische fietsen. Door de hogere snelheid van de elektrische fiets kan de verkeersveiligheid in het geding komen voor zowel de berijder als de andere verkeersdeelnemers.

Hoger ongevalsrisico
Wat betreft de verkeersveiligheid van de elektrische fiets, blijkt dat het ongevalsrisico voor de elektrische fiets iets hoger ligt dan die van de gewone fiets. De deskundigen zijn het er over eens dat de elektrische fiets in principe minder gunstig is voor de verkeersveiligheid, vooral door de hogere snelheden die relatief eenvoudig bereikt kunnen worden. Dit heeft vooral betrekking op de ouderen. Het risico voor ouderen ligt bij het gewone fietsen al hoger, omdat naar mate men ouder wordt, de fysieke gesteldheid en het reactievermogen afneemt. Op elektrische fietsen zullen deze aspecten nog meer meespelen, want door de hogere snelheden hebben ouderen nog minder tijd om te anticiperen op verkeerssituaties. Wel zijn deskundigen er over eens, dat de elektrische fiets veel waarde heeft voor de mobiliteit van de ouderen.

Meer inhaalacties
Het is aannemelijk dat door de grotere snelheidsverschillen op fietspaden knelpunten kunnen ontstaan, met betrekking tot het inhalen, bredere fietspaden zijn in de toekomst wellicht vereist. Fietssnelwegen of directe fietsroutes zijn meer gewenst vanuit het gemak en aantrekkelijkheid van de elektrische fiets. Op lagere snelheid is het extra gewicht van de elektrische fiets merkbaarder voor de ouderen, maar dat wordt meer als lastig ervaren dan als gevaarlijk. Verder geven de ouderen aan, dat ze het idee hebben dat hun snelheid op de elektrische fiets onderschat wordt door automobilisten.

Iets onveiliger
Elektrische fietsen zijn iets onveiliger dan gewone fietsen, aangezien de berijders relatief eenvoudige hoge snelheden kunnen bereiken. Het verwachtingspatroon is, dat de elektrische fiets voor jongeren geen extra verkeersveiligheidsproblemen geeft. Die hebben in vergelijking met ouderen over het algemeen een goed reactievermogen en een goede fysieke conditie. Bij ouderen daarentegen, worden er meer problemen verwacht. Naarmate men ouder wordt neemt het reactievermogen en de fysieke conditie af, met als gevolg dat het minder gunstig uitpakt met de hogere snelheden op de elektrische fiets. Met het oog op de toenemende vergrijzing én de opkomst van de elektrische fiets, is er extra aandacht nodig voor ouderen op de elektrische fiets. Verder hebben ook medeweggebruikers  minder tijd om te reageren op de snelle elektrische-fietsgebruikers.

Bron: Elektrische fietsen en verkeersveiligheid, juni 2010


Gerelateerde artikelen

Nieuws

RAI Vereniging en Fietsersbond willen maatwerk voor speed pedelecs

Als gevolg van nieuwe regelgeving moet de snelle e-bike, de zogeheten speed pedelec, per 1 juli 2017 naar de weg of naar fietspaden waarop ook bromfietsen zijn toegestaan. Vanwege de veilig…

Nieuws

E-bike trends 2019: verjonging en nieuwe aandrijving

Kort na de introductie, enkele jaren geleden, werden e-bikes gezien als fietsen voor oude mensen; als je jonger was dan 60 jaar wilde je er niet mee gezien worden. En toch is de e-bike verb…

Nieuws

Poll: Fietst u wel eens tegen het verkeer in?

In Duitsland is het verbod op spookfietsen in 2009 afgeschaft, maar nu weer strafbaar omdat het vele gevaarlijke situaties opleverde. In Nederland kunt u hiervoor (nog) niet bekeurd worden.…

Nieuws

Bert blogt: Rondom Zandvoort

Na alle depressies die het laatste kwartaal van 2017 voor de enthousiaste fietser behoorlijk hebben verpest, knalde gelukkig de barometer in het eerste weekend na de jaarwisseling naar bove…

Blog

Bert blogt: pionieren

Wij waren van plan dit jaar onze reis langs de Elbe van 2016 te voltooien door van Magdeburg naar Cuxhaven te fietsen. Vanwege verplichtingen in Hamburg hebben we echter besloten buiten de …