Logo Fietsen123

Nieuws

Hoger ongevalsrisico op een elektrische fiets

maandag 6 december, 2010

De elektrische fiets is in principe hetzelfde als een gewone fiets, alleen de elektrische fiets is uitgerust met een elektrische hulpmotor. Deze hulpmotor ondersteunt de fietser bij het trappen tot een snelheid van ongeveer 25 km/u. De populariteit van de elektrische fiets is in de afgelopen jaren flink toegenomen. Op dit moment is circa één op de tien verkochte fietsen een elektrische. De snelle opkomst van de elektrische fiets is een aandachtspunt, mede doordat de politie heeft aangegeven de indruk te hebben dat er meer ongevallen gebeuren met elektrische fietsen. Door de hogere snelheid van de elektrische fiets kan de verkeersveiligheid in het geding komen voor zowel de berijder als de andere verkeersdeelnemers.

Hoger ongevalsrisico
Wat betreft de verkeersveiligheid van de elektrische fiets, blijkt dat het ongevalsrisico voor de elektrische fiets iets hoger ligt dan die van de gewone fiets. De deskundigen zijn het er over eens dat de elektrische fiets in principe minder gunstig is voor de verkeersveiligheid, vooral door de hogere snelheden die relatief eenvoudig bereikt kunnen worden. Dit heeft vooral betrekking op de ouderen. Het risico voor ouderen ligt bij het gewone fietsen al hoger, omdat naar mate men ouder wordt, de fysieke gesteldheid en het reactievermogen afneemt. Op elektrische fietsen zullen deze aspecten nog meer meespelen, want door de hogere snelheden hebben ouderen nog minder tijd om te anticiperen op verkeerssituaties. Wel zijn deskundigen er over eens, dat de elektrische fiets veel waarde heeft voor de mobiliteit van de ouderen.

Meer inhaalacties
Het is aannemelijk dat door de grotere snelheidsverschillen op fietspaden knelpunten kunnen ontstaan, met betrekking tot het inhalen, bredere fietspaden zijn in de toekomst wellicht vereist. Fietssnelwegen of directe fietsroutes zijn meer gewenst vanuit het gemak en aantrekkelijkheid van de elektrische fiets. Op lagere snelheid is het extra gewicht van de elektrische fiets merkbaarder voor de ouderen, maar dat wordt meer als lastig ervaren dan als gevaarlijk. Verder geven de ouderen aan, dat ze het idee hebben dat hun snelheid op de elektrische fiets onderschat wordt door automobilisten.

Iets onveiliger
Elektrische fietsen zijn iets onveiliger dan gewone fietsen, aangezien de berijders relatief eenvoudige hoge snelheden kunnen bereiken. Het verwachtingspatroon is, dat de elektrische fiets voor jongeren geen extra verkeersveiligheidsproblemen geeft. Die hebben in vergelijking met ouderen over het algemeen een goed reactievermogen en een goede fysieke conditie. Bij ouderen daarentegen, worden er meer problemen verwacht. Naarmate men ouder wordt neemt het reactievermogen en de fysieke conditie af, met als gevolg dat het minder gunstig uitpakt met de hogere snelheden op de elektrische fiets. Met het oog op de toenemende vergrijzing én de opkomst van de elektrische fiets, is er extra aandacht nodig voor ouderen op de elektrische fiets. Verder hebben ook medeweggebruikers  minder tijd om te reageren op de snelle elektrische-fietsgebruikers.

Bron: Elektrische fietsen en verkeersveiligheid, juni 2010


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Reparatie aan je fiets? Doe het zelf!

Hoe plak je een band? Mag je fietsen als er een spaak ontbreekt? Waarom doet mijn licht het niet? Wij hebben drie vaak voorkomende mankementen (en reperaties) op een rij gezet. Band plakken…

Nieuws

Snorfietsen en brommers vormen groot gevaar voor volksgezondheid

Het beleid ten aanzien van snorfietsen en brommers moet op de schop. Dit schrijven ruim 40 vooraanstaande medici en wetenschappers in een brief aan de Tweede Kamer. ‘De kern van de rechtsst…

Nieuws

Fiets is in Nederland populairder dan ooit

Uit cijfers van de brancheorganisaties RAI Vereniging en de Bovag blijkt dat de fiets in Nederland populairder is dan ooit. Vorig jaar werd legden we per inwoner gemiddeld 1018 kilometer af…

Nieuws

Snorfietsen naar de rijbaan

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft gemeenten de mogelijkheid om snorfietsen vanaf 2019 naar de rijbaan te sturen. Zeker in grote steden worden fietspaden steeds drukker, …

Nieuws

‘Ping if you care’ moet Brussel veiliger maken voor fietsers

De Europese hoofdstad wordt dagelijks druk befietst, maar veilig is de stad zeker niet. Wie had ooit gedacht dat Bluetooth daar verandering in kan brengen... Een studie van Pro Velo heeft a…