Logo Fietsen123

Nieuws

Eerst veilige fietspaden, daarna pas auto's weren?

maandag 7 oktober, 2013

Steden moeten meer werk van veilige fietspaden gaan maken voordat ze auto's uit de stad weren; als burgers in de stad nu vaker de fiets gaan pakken in plaats van de auto kan dat jaarlijks honderden extra zwaargewonden tot gevolg hebben onder fietsers. Dit blijkt uit een studie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Rijksuniversiteit Groningen.

Jaarlijks zullen er dan zo'n 200 fietsers tussen de 18 en 64 jaar oud extra gewond raken. Voor 65-plussers is dat een extra aantal (zwaar-)gewonden van 100 tot 150 mensen.

De extra verkeersgewonden zouden volledig te verklaren zijn door een toename van 'eenzijdige ongevallen', zoals vallen of tegen een paaltje aanrijden. Daarbij is geen andere verkeersdeelnemer betrokken. Het zal voor fietsers dus veiliger moeten worden, met een betere infrastructuur, zeggen de onderzoekers.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

De fietsstraat: welke regels gelden daar?

Steeds meer gemeenten kiezen ervoor sommige straten als fietsstraat in te richten. Een goed initiatief, maar helaas verstaan fietsers en automobilisten elkaar niet altijd even goed. Vraag i…

Routenieuws

Fietsen in de provincie Utrecht: vier keer Utrechts water

Speciaal voor de luisteraars van Radio M Utrecht - waar Fietsen123 te gast was - hebben we de vier mooiste routes in deze zo gevarieerde provincie bij elkaar gezocht. Geen luisteraar van Ra…

Nieuws

Waarom een speed pedelec geen e-bike is

De speed pedelec rukt op in het Nederlandse fietslandschap. Maar wat is eigenlijk een speed pedelec, en waarin verschilt deze rappe tweewieler van de e-bike? De kop boven dit artikel klopt …

Nieuws

Eisen helm snelle e-bike bekend

Vanaf 1 januari 2017 geldt voor de berijder van de speed pedelec – de e-bike tot 45 kilometer per uur – een helmplicht. De nieuw ontwikkelde helm ziet eruit als een fietshelm, maar de speci…

Nieuws

Fiets mag mee met Intercity Direct

Vanaf 2017 mogen reizigers hun fiets meenemen op de trajecten van de Intercity Direct. Dit was eerder niet toegestaan. Dat dit eerder niet toegestaan was, heeft te maken met het veiligheids…