Door de toenemende drukte, snelheidsverschillen en het gedrag van andere weggebruikers voelen één op de vijf fietsers in de stad zich niet veilig op het fietspad. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB.
Het aantal ongevallen op de fiets neemt de afgelopen jaren behoorlijk toe. Daarom deed ANWB onderzoek naar de fietsveiligheid binnen de bebouwde kom. Het onderzoek werd gedaan onder zesduizend fietsers.
Algehele fietsveiligheid: 7,9
De respondenten gaven de algehele fietsveiligheid binnen de bebouwde kom een ruim voldoende. Toch voelt een groot deel zich wel eens onveilig, met name door andere weggebruikers die met hoge snelheid langs de fietsstroken rijden.
Onveilige situaties door inmenging verkeer:
Vlak langs de fietsstrook: 67 procent
Snelheid langs de fietsstrook: 62 procent
Openslaande portieren van geparkeerde auto’s: 49 procent
In- of uitparkeren: 40 procent
Onveilig oversteken: 38 procent
Onveilige rotonde: 38 procent
Voetgangers op fietspad: 37 procent
Hond op of langs het fietspad: 33 procent
Tweerichtingenpaden: 29 procent
Onduidelijke voorrangsregels: 24 procent
Te korte tijd bij groen licht: 17 procent
Anders: 5 procent
Opvallend: de meeste fietsers voelen zich veiliger op een 30 km/u weg zonder fietspad dan op een 50 km/u weg mét fietspad of fietsstrook.
Gedrag van anderen
Twee op de tien fietsers voelt zich wel eens onveilig door het gedrag van andere weggebruikers.
Geen waarschuwing bij inhalen (geen bel of ander geluid): 35 procent
Anders: 10 procent
Verschil in snelheid
Vooral fietsers in de stad geven aan last te hebben van het snelheidsverschil op het fietspad. Ook fietsers op de e-bike delen die mening. Ook de grootte en breedte van andere voertuigen op het fietspad wordt hier als reden opgegeven.
Kwaliteit van het fietspad
Smalle paden en de slechte kwaliteit van de fietspaden wordt ook als verbeterpunt opgevoerd. Boomwortels of losliggende tegels zorgen voor gevaarlijke situaties.