Logo Fietsen123

Nieuws

Eén op de vijf stadsfietsers voelt zich onveilig

Thursday 10 November, 2022

Door de toenemende drukte, snelheidsverschillen en het gedrag van andere weggebruikers voelen één op de vijf fietsers in de stad zich niet veilig op het fietspad. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB.

Het aantal ongevallen op de fiets neemt de afgelopen jaren behoorlijk toe. Daarom deed ANWB onderzoek naar de fietsveiligheid binnen de bebouwde kom. Het onderzoek werd gedaan onder zesduizend fietsers.

Algehele fietsveiligheid: 7,9

De respondenten gaven de algehele fietsveiligheid binnen de bebouwde kom een ruim voldoende. Toch voelt een groot deel zich wel eens onveilig, met name door andere weggebruikers die met hoge snelheid langs de fietsstroken rijden.

Onveilige situaties door inmenging verkeer:

  • Vlak langs de fietsstrook: 67 procent
  • Snelheid langs de fietsstrook: 62 procent
  • Openslaande portieren van geparkeerde auto’s: 49 procent
  • In- of uitparkeren: 40 procent
  • Onveilig oversteken: 38 procent
  • Onveilige rotonde: 38 procent
  • Voetgangers op fietspad: 37 procent
  • Hond op of langs het fietspad: 33 procent
  • Tweerichtingenpaden: 29 procent
  • Onduidelijke voorrangsregels: 24 procent
  • Te korte tijd bij groen licht: 17 procent
  • Anders: 5 procent

Opvallend: de meeste fietsers voelen zich veiliger op een 30 km/u weg zonder fietspad dan op een 50 km/u weg mét fietspad of fietsstrook.

Gedrag van anderen

Twee op de tien fietsers voelt zich wel eens onveilig door het gedrag van andere weggebruikers.

  • Afgeleid door mobiele telefoon: 79 procent
  • Scholieren die naast elkaar fietsen: 70 procent
  • Richting niet aangeven: 64 procent
  • Niet rechts aanhouden of slingeren: 60 procent
  • Tegen de richting in rijden: 59 procent
  • Geluidloos inhalen (van elektrische voertuigen): 48 procent
  • Geen verlichting: 45 procent
  • Geen waarschuwing bij inhalen (geen bel of ander geluid): 35 procent
  • Anders: 10 procent

Verschil in snelheid

Vooral fietsers in de stad geven aan last te hebben van het snelheidsverschil op het fietspad. Ook fietsers op de e-bike delen die mening. Ook de grootte en breedte van andere voertuigen op het fietspad wordt hier als reden opgegeven.

Kwaliteit van het fietspad

Smalle paden en de slechte kwaliteit van de fietspaden wordt ook als verbeterpunt opgevoerd. Boomwortels of losliggende tegels zorgen voor gevaarlijke situaties.

Bekijk het hele onderzoek hier.

Bron: ANWB.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Populariteit e-bike blijft maar toenemen

In ruim tien jaar tijd is het fietsgebruik met een dikke 11 procent gegroeid. Deze groei is voor een deel toe te schrijven aan de e-bikes die inmiddels steeds vaker door fietsers ónder de 6…

Nieuws

Zo (on)veilig is jouw gemeente

In 2017 werd 78.962 keer aangifte gedaan van fietsdiefstal. Dit is 18 procent lager dan het jaar daarvoor, toen het aantal aangiftes op 96.507 stond. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van de St…

Nieuws

Wat je moet weten over de fietsband

Banden zijn een essentieel onderdeel van de fiets. Maar hoe hard moet je ze nou precies oppompen? En is meer profiel wel altijd beter? Alles over fietsbanden. De moderne fietsbanden zijn va…

Nieuws

Vijf mooie kastelenroutes in Vlaanderen

Kastelen kijken vanaf de fiets: dat is het originele idee achter deze verschillende kastelenroutes in Vlaanderen. U fietst langs bijzondere kastelen, het ene nog imposanter dan het andere. …

Nieuws

Hoezo de trein? Ga gewoon met de fiets het spoor op

Met een beetje handigheid bouwt u het zelf: een constructie om met de fiets het spoor op te kunnen. Zo bent u meteen van die vervelende en hobbelige fietspaden af en stopt u ook nog eens ge…