Logo Fietsen123

Nieuws

Eén op de vijf stadsfietsers voelt zich onveilig

Thursday 10 November, 2022

Door de toenemende drukte, snelheidsverschillen en het gedrag van andere weggebruikers voelen één op de vijf fietsers in de stad zich niet veilig op het fietspad. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB.

Het aantal ongevallen op de fiets neemt de afgelopen jaren behoorlijk toe. Daarom deed ANWB onderzoek naar de fietsveiligheid binnen de bebouwde kom. Het onderzoek werd gedaan onder zesduizend fietsers.

Algehele fietsveiligheid: 7,9

De respondenten gaven de algehele fietsveiligheid binnen de bebouwde kom een ruim voldoende. Toch voelt een groot deel zich wel eens onveilig, met name door andere weggebruikers die met hoge snelheid langs de fietsstroken rijden.

Onveilige situaties door inmenging verkeer:

  • Vlak langs de fietsstrook: 67 procent
  • Snelheid langs de fietsstrook: 62 procent
  • Openslaande portieren van geparkeerde auto’s: 49 procent
  • In- of uitparkeren: 40 procent
  • Onveilig oversteken: 38 procent
  • Onveilige rotonde: 38 procent
  • Voetgangers op fietspad: 37 procent
  • Hond op of langs het fietspad: 33 procent
  • Tweerichtingenpaden: 29 procent
  • Onduidelijke voorrangsregels: 24 procent
  • Te korte tijd bij groen licht: 17 procent
  • Anders: 5 procent

Opvallend: de meeste fietsers voelen zich veiliger op een 30 km/u weg zonder fietspad dan op een 50 km/u weg mét fietspad of fietsstrook.

Gedrag van anderen

Twee op de tien fietsers voelt zich wel eens onveilig door het gedrag van andere weggebruikers.

  • Afgeleid door mobiele telefoon: 79 procent
  • Scholieren die naast elkaar fietsen: 70 procent
  • Richting niet aangeven: 64 procent
  • Niet rechts aanhouden of slingeren: 60 procent
  • Tegen de richting in rijden: 59 procent
  • Geluidloos inhalen (van elektrische voertuigen): 48 procent
  • Geen verlichting: 45 procent
  • Geen waarschuwing bij inhalen (geen bel of ander geluid): 35 procent
  • Anders: 10 procent

Verschil in snelheid

Vooral fietsers in de stad geven aan last te hebben van het snelheidsverschil op het fietspad. Ook fietsers op de e-bike delen die mening. Ook de grootte en breedte van andere voertuigen op het fietspad wordt hier als reden opgegeven.

Kwaliteit van het fietspad

Smalle paden en de slechte kwaliteit van de fietspaden wordt ook als verbeterpunt opgevoerd. Boomwortels of losliggende tegels zorgen voor gevaarlijke situaties.

Bekijk het hele onderzoek hier.

Bron: ANWB.


Gerelateerde artikelen

Blog

Hoe werkt een fietsnavigatiesysteem?

Rijden met een fietscomputer, hoe werkt dat eigenlijk? We leggen het uit in dit artikel. Foto: GettyImages. Dit artikel is onderdeel van een drieluik. Meer weten? Bekijk: GPS-systemen vo…

Nieuws

Onderzoek: driekwart Nederland wil smartphone op de fiets verbieden

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu werkt aan een wettelijk verbod op smartphonegebruik op de fiets en in dat kader deed haar ministerie alvast een onderzoek. Wat blijkt: driekwar…

Nieuws

Vier de lente met drie mooie paasroutes

Eindelijk is het weer tijd om er lekker opuit te trekken met uw (elektrische) fiets: het weer wordt beter, de dagen langer. Geniet daarom van de eerste zonnestralen na een lange winterstop.…

Nieuws

Nederlandse fietser heeft veel over voor de hobby

Fietsen blijft onverminderd populair in Nederland. Bijna de helft van de Nederlanders fietst recreatief: tussen mei 2017 en mei 2018 trokken ruim 8 miljoen Nederlanders er voor het plezier …

Nieuws

Overheid heeft behoefte aan inspraak van fietsers

Zoveel mensen, nog meer fietsen. Nederland is het enige land ter wereld met meer fietsen dan inwoners. Het aantal fietsen zal de komende jaren nog meer gaan stijgen en dit vraagt om meer in…