Logo Fietsen123

Nieuws

Een goed merk e-bike? Dit vinden consumenten

maandag 20 januari, 2020

Over welke e-bikes zijn fietsers het meest tevreden? De Consumentenbond vroeg ruim 3.400 Nederlandse fietsers naar hun ervaringen en mening over hun merk e-bike.

Alle fietsen komen er goed van af: met een gemiddeld cijfer van een 7,8 krijgt elk merk dat door consumenten genoemd wordt een ruime voldoende. Toch zijn er een aantal merken die hier ver boven zitten. De onbetwiste nummer één is het merk Flyer, dat met een 9,1 de lijst aanvoert. Op de tweede plaats komt Kalkhoff (8,8), gevolgd door RIH met een 8,6.

  1. Flyer: 9,1
  2. Kalkhoff: 8,8
  3. RIH: 8,6
  4. Koga: 8,4
  5. Pegasus: 8,2
  6. QWIC: 8,0
  7. Stella: 7,9
  8. Batavus: 7,8
  9. Sparta: 7,6
  10. Gazelle: 7,6
  11. Giant: 7,5
  12. Trek: 7,2

Als het gaat om een gunstige kwaliteit-prijsverhouding, worden Kalkhoff, QWIC en Stella het meest genoemd. Op het gebied van merkentrouwheid scoren Flyer, Pegasus, Kalkhoff, Koga en RIH hoog: bezitters van deze merken zullen vaker voor hetzelfde merk kiezen dan bezitters van een Giant, Sparta of Trek.

Tevredenheid

Over de prestaties van alle merken zijn vrijwel alle gebruikers tevreden. Bij Flyer zelfs 99,2 procent, waarvan 76,5 procent zeer tevreden. Ook Trek, dat het laagste cijfer krijgt, wordt door 87,1 procent van de gebruikers positief beoordeeld. ‘Slechts’ 34,3 procent van de gebruikers van dit merk is zeer tevreden.

Bij de meeste merken is slechts een paar procent ontevreden. Trek is het enige merk dat erbovenuit steekt met vijf procent ontevreden gebruikers. Het overige deel van de gebruikers is neutraal.

  1. Flyer: 99,2 procent.
  2. RIH: 96,2 procent.
  3. Kalkhoff: 95,7 procent.
  4. Koga: 94 procent.
  5. Batavus: 92,5 procent.
  6. Pegasus: 92,5 procent.
  7. QWIC: 92,4 procent.
  8. Stella: 91,2 procent.
  9. Giant: 90,1 procent.
  10. Sparta: 90 procent.
  11. Gazelle: 89,3 procent.
  12. Trek: 87,1 procent.

Problemen en reparatiekosten

Bijna de helft van alle bezitters van een e-bike (45,4 procent) heeft weleens een of meerdere problemen gehad met de fiets. Bijna veertig procent van alle mankementen manifesteert zich in het eerste jaar na aanschaf. Flyer en Stella zijn op dit punt het betrouwbaarst, terwijl gebruikers van Trek en Sparta het vaakst problemen hebben.

Dit percentage gebruikers heeft nog nooit problemen gehad:

  1. Flyer*: 69,7 procent.
  2. Stella**: 64 procent.
  3. QWIC: 63,5 procent.
  4. Kalkhoff: 62 procent.
  5. Koga: 57 procent.
  6. Giant*: 56,7 procent.
  7. Pegasus**: 56,6 procent.
  8. Gazelle: 56,2 procent.
  9. Batavus: 53,8 procent.
  10. RIH: 52,6 procent.
  11. Sparta*: 48,2 procent.
  12. Trek*: 45,4 procent.

*Dit waren de oudste fietsen, met een gemiddelde leeftijd van vier jaar.
**Dit waren de jongste fietsen, met een gemiddelde leeftijd van twee jaar.

De meeste problemen doen zich voor bij de accu en/of de aandrijving. Bij Gazelle, Sparta en Trek komt dit het vaakst voor.

De helft van de problemen doet zich nog binnen de garantieperiode voor (LINK). Wanneer er wel reparatiekosten in rekening worden gebracht, bedragen deze gemiddeld €266. Giant heeft met €173 gemiddeld de laagste kosten; Sparta en Trek de hoogste, met respectievelijk €328 en €373.

Bron: Consumentenbond


Gerelateerde artikelen

Elektrische Fietsen

Tien tips om diefstal van je e-bike te voorkomen

Onlangs luidden verschillende fietsverzekeraars de noodklok: vanwege het toenemende aantal diefstallen van e-bikes zullen de premies voor fietsverzekeringen gaan stijgen. Niet zo vreemd nat…

Nieuws

Bijzonder lichtgevend fietspad geopend

Tussen Eindhoven en Nuenen is een bijzonder fietspad geopend. Had Nederland vorige maand al een primeur met een fietspad van zonnepanelen, deze keer kunt u rijden over een kunstzinnig licht…

Fietstest

De beste e-bike van 2018 volgens E-bike Xperience

Begin maart vond de E-bike Xperience plaats in Utrecht. Hier konden bezoekers verschillende modellen e-bikes testen en werd de E-bike van het Jaar 2018 gekozen. De winnaar van deze verkiezi…

Nieuws

Spits- en vluchtstroken: wanneer gebruikt u ze?

Veel mensen aarzelen in de praktijk om op spitsstroken of vluchtstroken te gaan rijden. Want er staat toch vaak een doorgetrokken streep? En de strook naast de weg, die is toch bedoeld voor…

Nieuws

Poll: wat is het voornamelijke gebruiksdoel van uw fiets?

Wij zijn benieuwd: waarvoor gebruikt u uw fiets voornamelijk? Fietst u vooral recreatieve fietstochten, of is uw fiets vooral een werkpaard voor school, werk en de boodschappen? Laat het on…