Logo Fietsen123

Nieuws

Een gevaar op de weg?

Saturday 5 August, 2023

Je ziet ze steeds vaker langskomen onderweg: e-bikes die lijken op brommers. Door hun bijzondere uiterlijk vooral populair onder jongeren, maar hoe veilig zijn ze eigenlijk?

E-bikes als brommers

E-bikes die eruitzien als brommers zijn oorspronkelijk afkomstig uit de Verenigde Staten. Ze zijn doelbewust gemodelleerd naar een brommer of motor, zodat ze er een stuk stoerder uitzien dan gewone e-bikes. Je herkent ze aan hun bijzondere frame, extra dikke fatbike banden en soms een langwerpig zadel als van een oude Puch.

Sinds een aantal jaar zijn ze ook te koop in Nederland en vooral in trek bij jongeren. Die gebruiken deze e-bikes vaak niet als een fiets met trapondersteuning, maar meer als een elektrische brommer waarbij je juist zo min mogelijk meetrapt.

Aantrekkelijk

De aantrekkingskracht van deze brommerbikes op jongeren is begrijpelijk. Niet alleen speelt het stoere uiterlijk daarbij een belangrijke rol, maar ook het feit dat je zo in wezen kan ‘brommeren’ zonder helm, kenteken, verzekering en rijbewijs. Ook is er geen minimumleeftijd om op een e-bike te mogen rijden, daar waar je voor een snorfiets of brommer minstens 16 jaar oud moet zijn.

Niet vreemd dus dat je ook steeds meer kinderen ruim onder de 16 jaar op een brommer e-bike rond ziet rijden, zonder dat er aan enige beperking -behalve de snelheid- hoeft te worden voldaan.

Risico’s

Wat het risico in het verkeer een stuk groter maakt, is niet alleen de lage leeftijd van de bestuurders van deze brommerbikes, maar ook dat deze elektrische fietsen makkelijk op te voeren zijn. Met behulp van de app bij zo’n e-bike is het simpel om de maximum snelheid te verhogen naar 45 km/uur. Die mogelijkheid wordt volgens de fabrikanten geboden zodat bezitters met de e-bike op eigen terrein met hogere snelheden kunnen rondtoeren. Dat is ook wettelijk toegestaan.

Het probleem is wel dat je met zo’n opgevoerde e-bike ook heel makkelijk de openbare weg op kan. Dat is niet alleen een risico door de soms nog piepjonge bestuurders, die weinig kennis hebben van- en ervaring in het verkeer. Ook maken de grote verschillen in snelheid met gewone e-bikes en fietsen het gevaarlijk.

Dit is dan ook de reden dat organisaties als de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland al langere tijd pleiten voor maatregelen en zelfs een verbod op dit type e-bike. Vooralsnog heeft de Nederlandse overheid nog geen verbod ingesteld en mogen deze brommer e-bikes gewoon de weg en het fietspad op. Wel zijn er pittige straffen voor op de openbare weg rijden met een opgevoerde e-bike. Naast een boete van 290 euro kan ook de e-bike in beslag genomen worden.

Door: Alex Wit


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Genieten in Genk

Waar je interesse ook naar uit gaat, in de omgeving van Genk hoef je je in geen geval te vervelen. Ga op avontuurlijke wijze terug in de tijd op Domein Bokrijk, bezoek musea of winkels in h…

Nieuws

Meerderheid Pluslezers ziet helmverplichting op e-bike niet zitten

Verplicht een helm dragen op een e-bike: zeventig procent van de Pluslezers voelt er niets voor. Dat blijkt uit een peiling op PlusOnline onder ruim 6.500 lezers. 'Onhandig', 'warm' en 'laa…

Nieuws

Een maand met de fiets naar het werk

Minder stilstaan en meer bewegen; Plus-redacteur Erik Bogaards, fietste een maand naar zijn werk met een e-bike. Natuurlijk had ik smoesjes genoeg om niet met de fiets naar het werk te gaan…

Nieuws

Kies de ‘Fietsprovincie van het Jaar’ en maak kans op een tijdschriftenpakket

Wat is volgens jou de ‘Fietsprovincie van het Jaar 2018’? Doe mee met ons onderzoek en maak kans op een tijdschriftenpakket. Klik hier om deel te nemen aan het onderzoek. De provincie die e…

Nieuws

Het regent minder vaak dan je denkt

Natuurlijk, er zijn van die periodes dat het lijkt alsof het nooit meer ophoudt met regenen. Maar in werkelijkheid blijkt het allemaal reuze mee te vallen in ons land, zegt fietser Gerard P…

Nieuws

Meer fietsen dan inwoners in Nederland

Uit onderzoek van BOVAG blijkt dat Nederland vorig jaar naar schatting 22,7 miljoen fietsen telt. Dit is een stijging van 200.000 in 2014. Dit komt erop neer dat een Nederlander gemiddeld 1…

Nieuws

Veenendaal uitgeroepen tot Fietsstad 2020

De Fietsersbond heeft de gemeente Veenendaal verkozen tot Fietsstad 2020, dat werd bekend gemaakt op vrijdag 28 februari 2020 in de Jaarbeurs. Enschede, Scherpenzeel, Schiermonnikoog en Win…

Nieuws

Een e-bike onder de €1000?

Bijna twee derde van de (potentiële) gebruikers van een e-bike vindt de prijs een van de belangrijkste factoren bij de aanschaf van een e-bike. Voor twee derde van hen is 1000 euro het maxi…

Advertorial

Accu en motor: het gaat om de perfecte combinatie

Een e-bike is pas goed als de accu een grote actieradius heeft. En die motor, die moet natuurlijk ook een flink vermogen hebben. Toch? Of ligt het toch net even anders? De keuze in e-bikes …

Nieuws

De mooiste bosroutes

Een fietstocht door de bossen is wat ons betreft dé manier om van de lente te genieten. Tijd voor een mooie fietstocht door een aantal Nederlandse bossen. We zetten de mooiste routes voor j…