Logo Fietsen123

Nieuws

Een gevaar op de weg?

Saturday 5 August, 2023

Je ziet ze steeds vaker langskomen onderweg: e-bikes die lijken op brommers. Door hun bijzondere uiterlijk vooral populair onder jongeren, maar hoe veilig zijn ze eigenlijk?

E-bikes als brommers

E-bikes die eruitzien als brommers zijn oorspronkelijk afkomstig uit de Verenigde Staten. Ze zijn doelbewust gemodelleerd naar een brommer of motor, zodat ze er een stuk stoerder uitzien dan gewone e-bikes. Je herkent ze aan hun bijzondere frame, extra dikke fatbike banden en soms een langwerpig zadel als van een oude Puch.

Sinds een aantal jaar zijn ze ook te koop in Nederland en vooral in trek bij jongeren. Die gebruiken deze e-bikes vaak niet als een fiets met trapondersteuning, maar meer als een elektrische brommer waarbij je juist zo min mogelijk meetrapt.

Aantrekkelijk

De aantrekkingskracht van deze brommerbikes op jongeren is begrijpelijk. Niet alleen speelt het stoere uiterlijk daarbij een belangrijke rol, maar ook het feit dat je zo in wezen kan ‘brommeren’ zonder helm, kenteken, verzekering en rijbewijs. Ook is er geen minimumleeftijd om op een e-bike te mogen rijden, daar waar je voor een snorfiets of brommer minstens 16 jaar oud moet zijn.

Niet vreemd dus dat je ook steeds meer kinderen ruim onder de 16 jaar op een brommer e-bike rond ziet rijden, zonder dat er aan enige beperking -behalve de snelheid- hoeft te worden voldaan.

Risico’s

Wat het risico in het verkeer een stuk groter maakt, is niet alleen de lage leeftijd van de bestuurders van deze brommerbikes, maar ook dat deze elektrische fietsen makkelijk op te voeren zijn. Met behulp van de app bij zo’n e-bike is het simpel om de maximum snelheid te verhogen naar 45 km/uur. Die mogelijkheid wordt volgens de fabrikanten geboden zodat bezitters met de e-bike op eigen terrein met hogere snelheden kunnen rondtoeren. Dat is ook wettelijk toegestaan.

Het probleem is wel dat je met zo’n opgevoerde e-bike ook heel makkelijk de openbare weg op kan. Dat is niet alleen een risico door de soms nog piepjonge bestuurders, die weinig kennis hebben van- en ervaring in het verkeer. Ook maken de grote verschillen in snelheid met gewone e-bikes en fietsen het gevaarlijk.

Dit is dan ook de reden dat organisaties als de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland al langere tijd pleiten voor maatregelen en zelfs een verbod op dit type e-bike. Vooralsnog heeft de Nederlandse overheid nog geen verbod ingesteld en mogen deze brommer e-bikes gewoon de weg en het fietspad op. Wel zijn er pittige straffen voor op de openbare weg rijden met een opgevoerde e-bike. Naast een boete van 290 euro kan ook de e-bike in beslag genomen worden.

Door: Alex Wit