Onderhoud: zo haalt u het beste uit uw accu
De accu van uw e-bike vraagt extra aandacht en goed onderhoud. Maar wat is goed onderhoud? En wat kunt u zelf al doen? Met deze zeven tips haalt u het beste uit de accu van uw e-bike. Wel a…
Dossier: Alles over fietsonderdelen
Tuesday 15 October, 2019
De ene fiets is uitgerust met een naafversnelling, de andere met een derailleur. Maar welke van de twee is nu beter? En wat past het beste bij jouw fietsgedrag?
Een naafversnelling is ingebouwd in de naaf van het achterwiel en heeft doorgaans 3, 7, 8 of 14 (Rohloff) standen. Dit type versnelling zie je vooral bij stadsfietsen, transportfietsen, omafietsen en moederfietsen. Kortom, fietsen waarmee je doorgaans geen heel grote afstanden aflegt. Een Rohloof-naaf met 14 versnellingen is echter ook populair onder vakantiefietsers. Het schakelen tussen de verschillende standen gaat trapsgewijs of naadloos – bij een NuVinci naaf.
Een derailleur is bij uitstek geschikt voor sportievere fietsen. Denk hierbij aan racefietsen, mountainbikes en hybride fietsen. Maar ook toerfietsen – geschikt voor fietsvakanties – hebben vaak een derailleur. Het opvallendste kenmerk is de open kettingkast, die onderhoud makkelijk maakt maar daarentegen wel slijtagegevoelig is. Ook bij een derailleur gaat het schakelen trapsgewijs.
Nadelen van een derailleur
Of een derailleur of naafversnelling voor jou het beste is, hangt af van het soort fiets dat je hebt, de fietstochten die je maakt, maar vooral ook van je persoonlijke voorkeur: het gaat er natuurlijk om wat jij het prettigst vindt fietsen.
Voor het technische onderhoud van een naafversnelling ga je het beste naar een fietsspecialist; dit is lastiger om zelf te doen. Een derailleur is gemakkelijker. Hierbij is het belangrijk dat je de ketting en de kettingwielen goed schoonmaakt.
Ook moeten versnellingen regelmatig opnieuw afgesteld worden. Dit kun je zelf doen als je het juiste gereedschap in huis hebt, maar om zeker te weten dat het op de juiste manier gebeurt, kun je de fiets het beste naar een fietsspecialist brengen.
Vaak rekt de versnellingskabel na verloop van tijd wat uit, waardoor het schakelen niet meer zo soepel gaat. Veel schakelsystemen kunnen gemakkelijk weer wat strakker – of losser – gedraaid worden.
Bronnen: Fietsersbond & Fietsenwinkel.nl