Logo Fietsen123

Nieuws

Veel e-bikes zijn niet geschikt voor 65-plussers

maandag 30 april, 2018

Fabrikanten van e-bikes houden meestal geen rekening met gebruikers van 65 jaar en ouder. Dat vindt fietsenmaker Erik Jan Dijkman.

Met het grote aandeel 65-plussers onder dodelijke slachtoffers met een e-bike, rijst nogmaals de vraag of e-bikes wel geschikt zijn voor deze doelgroep. Het is namelijk niet de eerste keer dat een onderzoek aantoont dat 65-plussers vaker bij een ongeval met een e-bike betrokken zijn.

Dit ligt echter niet aan 65-plussers, maar aan fabrikanten van e-bikes. Volgens Dijkman komt dit door een ontwerpfout van de populaire elektrische fiets. Ongeveer 15 jaar geleden verdween de gewone stadsfiets en kregen nieuwe fietsen een zogeheten sportieve geometrie. Waar je bij de stadsfiets nog gewoon rechtop zat, vereist de sportieve fiets een actievere houding waarbij je voorovergebogen zit. Dit sportieve model is vervolgens door veel fabrikanten elektrisch gemaakt.

De gevolgen voor 65-plussers

Veel 65-plussers kunnen die houding niet of slechts beperkt aannemen. Daarom verstellen zij het stuur zodat zij rechtop kunnen zitten. Maar dit heeft een negatieve invloed op het stuurgedrag: de fiets gaat dan zwabberen en krijgt zenuwachtige stuurbewegingen.

Dit maakt veel e-bikes niet geschikt voor deze groep mensen. Volgens Dijkman zijn er maar weinig e-bikes te koop die een geschikt frame hebben voor veilig stuur- en rijgedrag bij het rechtop zitten. En dit is nog niet eens het grootste probleem van de fietsen: ze zijn vooral veel te zwaar en gaan te hard.

Een e-bikecursus helpt hier niet bij. Dit komt door het verminderde coördinatievermogen van de meeste 65-plussers waardoor zij niet alle nodige handelingen gelijktijdig kunnen uitvoeren. En de hoge snelheid van de fietsen maakt dit extra moeilijk.

Geen aandacht voor de functie van de fiets

In folders en andere reclamevormen wordt één ding al snel duidelijk: fabrikanten richten zich vooral op de uitstraling van een fiets: stoer en sportief is de norm. Advies over het frame of de functie van de fiets ontbreekt in vrijwel alle gevallen.

Dit is overigens niet alleen een probleem van fabrikanten. Ook de Fietsersbond maakt zich hier volgens Dijkman schuldig aan. Met geplande verbeteringen in de fietsinfrastructuur en investeringen in educatie om ongevallen terug te dringen laat de organisatie volgens hem zien dat ze geen aandacht besteedt aan de verschillende soorten fietsen.

Het advies?

Koop nooit een e-bike zonder een proefrit te maken op meerdere modellen en deze goed met elkaar te vergelijken. Let hierbij vooral goed op rijhouding en stuurgedrag.

Bron: Volkskrant


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Zo fiets je veilig bij gladheid

Als het regent kan het verraderlijk glad zijn op de weg, maar ook op het fietspad. Let vooral extra goed op de volgende punten. Remmen Het is belangrijk om de remmen van de fiets goed droo…

Nieuws

Tips voor de fietsvakantie

Gaat u vaak op fietsvakantie, of is dit de eerste keer? Het zal ongetwijfeld een keuze geweest zijn waar u zich goed op voorbereid heeft. Toch is het prettig om nog een aantal tips te lezen…

Nieuws

De app WeerMeister

In de playstore van Android is een nieuwe app te vinden. De app 'WeerMeister', ontwikkeld door de Groningse student Frank Thomson. Hij was het zat om tijdens het fietsen doorweekt aan te ko…

Nieuws

Winnaars prijsvraag november bekend

Heeft u meegedaan met onze prijsvraag waarbij u 4x kans maakte op een Tenson Hurricane regenpak van Plutosport t.w.v. €89,95? Dan vindt u hier de uitslag! Wij feliciteren: Mevr. D Goosse…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: zo doe je dat!

Santiago de Compostela is het beroemdste bedevaartsoord van de wereld. Jaarlijks trekken honderdduizenden gelovigen naar de Galicische hoofdstad om het graf van de apostel Jacobus te bezoek…