Logo Fietsen123

Nieuws

Veel e-bikes zijn niet geschikt voor 65-plussers

maandag 30 april, 2018

Fabrikanten van e-bikes houden meestal geen rekening met gebruikers van 65 jaar en ouder. Dat vindt de heer Dijkman, een Nederlandse fietsenmaker.

Met het grote aandeel 65-plussers onder dodelijke slachtoffers met een e-bike, rijst nogmaals de vraag of e-bikes wel geschikt zijn voor deze doelgroep. Het is namelijk niet de eerste keer dat een onderzoek aantoont dat 65-plussers vaker bij een ongeval met een e-bike betrokken zijn.

Dit ligt echter niet aan 65-plussers, maar aan fabrikanten van e-bikes. Volgens de fietsenmaker komt dit door een ontwerpfout van de populaire elektrische fiets. Ongeveer 15 jaar geleden verdween de gewone stadsfiets en kregen nieuwe fietsen een zogeheten sportieve geometrie. Waar je bij de stadsfiets nog gewoon rechtop zat, vereist de sportieve fiets een actievere houding waarbij je voorovergebogen zit. Dit sportieve model is vervolgens door veel fabrikanten elektrisch gemaakt.

De gevolgen voor 65-plussers

Veel 65-plussers kunnen die houding niet of slechts beperkt aannemen. Daarom verstellen zij het stuur zodat zij rechtop kunnen zitten. Maar dit heeft een negatieve invloed op het stuurgedrag: de fiets gaat dan zwabberen en krijgt zenuwachtige stuurbewegingen.

Dit maakt veel e-bikes niet geschikt voor deze groep mensen. Volgens Dijkman zijn er maar weinig e-bikes te koop die een geschikt frame hebben voor veilig stuur- en rijgedrag bij het rechtop zitten. En dit is nog niet eens het grootste probleem van de fietsen: ze zijn vooral veel te zwaar en gaan te hard.

Een e-bikecursus helpt hier niet bij. Dit komt door het verminderde coördinatievermogen van de meeste 65-plussers waardoor zij niet alle nodige handelingen gelijktijdig kunnen uitvoeren. En de hoge snelheid van de fietsen maakt dit extra moeilijk.

Geen aandacht voor de functie van de fiets

In folders en andere reclamevormen wordt één ding al snel duidelijk: fabrikanten richten zich vooral op de uitstraling van een fiets: stoer en sportief is de norm. Advies over het frame of de functie van de fiets ontbreekt in vrijwel alle gevallen.

Dit is overigens niet alleen een probleem van fabrikanten. Ook de Fietsersbond maakt zich hier volgens Dijkman schuldig aan. Met geplande verbeteringen in de fietsinfrastructuur en investeringen in educatie om ongevallen terug te dringen laat de organisatie volgens hem zien dat ze geen aandacht besteedt aan de verschillende soorten fietsen.

Het advies?

Koop nooit een e-bike zonder een proefrit te maken op meerdere modellen en deze goed met elkaar te vergelijken. Let hierbij vooral goed op rijhouding en stuurgedrag.

Bron: Volkskrant


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Woon-werkverkeer: fietsen levert laagste BMI op

Fietsen is de gezondste manier om naar het werk te gaan. Dat blijkt uit een studie in zeven Europese steden, dat gepubliceerd is in het wetenschappelijke tijdschrift Environmental Internati…

Nieuws

Meer geld nodig voor fietsvoorzieningen

In een brandbrief aan premier Rutte zijn de zorgen geuit van 24 organisaties over het budget dat begroot is voor de infrastructuur en mobiliteit in Nederland. Dit geldt niet alleen voor de …

Nieuws

Fietsen met knooppunten in Wallonië

Net als in Nederland en Vlaanderen hebben steeds meer regio’s in Wallonië het knooppuntensysteem. Niet verwonderlijk dat fietsliefhebbers de veelzijdige fietsmogelijkheden in Wallonië en de…

Nieuws

Afstappen! U fietst te hard!

Stop! U gaat te hard! De politie worstelt met een duivels dilemma: moeten e-bikes die harder rijden dan 25 km/u wel of niet op de bon worden geslingerd? Of wordt daarmee een veelbelovend, m…

Nieuws

Vijf mooie fietsroutes in de provincie Utrecht

Het is alweer een jaar geleden dat de Tour de France in Utrecht startte. Dat vinden wij niet zo gek, want het is ook een erg mooie provincie om hier te fietsen. Hier vindt u vijf routes doo…