Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

E-bike: voorwielmotor, achterwielmotor of toch een middenmotor?

Monday 25 July, 2016

Als het gaat om het comfort van je e-bike is de locatie van de motor een niet te onderschatten factor. Voor e-bikes bestaan drie verschillende typen motoren: de voorwielmotor, de middenmotor en de achterwielmotor. We zetten de voor- en nadelen voor je op een rij.

Voorwielmotor

De e-bike met voorwielmotor is vooral geschikt voor korte (boodschappen)ritjes, is vaak wat goedkoper en vergt weinig onderhoud. De ondersteuning van de voorwielmotor werkt vanaf het moment van wegrijden. Qua rijcomfort geeft de voorwielmotor de fietser het gevoel vooruit te worden getrokken. Omdat de voorwielmotor minder krachtig is – anders wordt het risico op doorslippen te groot – is deze minder geschikt voor fietsen in heuvelachtig terrein.

Middenmotor

De middenmotor is een wat krachtiger motor die het ook qua fietsgevoel goed doet. De aandrijving van deze motor is direct verbonden met de trapas: de trapondersteuning is afhankelijk van hoe zwaar je trapt. Deze wijze van aandrijving voelt voor veel fietsers als de meest natuurlijke manier van fietsen. E-bikes met een middenmotor zijn stabiel en daardoor makkelijker te hanteren, omdat het zwaartepunt van de fiets laag ligt.

Achterwielmotor

De achterwielmotor creëert een comfortabel en natuurlijk fietsgevoel omdat hij je een duwtje in de rug lijkt te geven. E-bikes met achterwielondersteuning hebben altijd een derailleursysteem en dat maakt ze wat onderhoudsgevoeliger. Vanwege het rijcomfort en het versnellingssysteem is de e-bike met achterwielmotor populair bij de recreatieve fietser.

Krachtig en stil

De kracht van de motor wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm), waarbij geldt: hoe hoger het getal, hoe sterker de motor. De e-bikemotor is uitgerust met een rotatiesensor of een krachtsensor: de rotatiesensor zorgt voor ondersteuning onafhankelijk van de eigen inspanning. De krachtsensor past de ondersteuning aan aan de inspanning van de fietser - veel fietsers vinden dat prettig omdat dit het meest in de buurt komt van het windje in de rug. Mensen die regelmatig in heuvelachtig terrein willen fietsen, doen er goed aan een fiets met een motor van 40 tot 50 Nm te kiezen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

2x ver weg: fietsroutes in Groningen en Zeeland

Het is voor veel mensen even rijden, maar Groningen en Zeeland zijn twee provincies waar je prachtig kunt fietsen. We hebben twee mooie routes voor je geselecteerd. Eddy Merckx Route - Zeel…

Nieuws

Fietsersbond roept op: Geef de straat terug!

Er is in Nederland op straat te weinig ruimte voor fietsers en voetgangers. Dat is, nu we in Nederland anderhalve meter afstand van elkaar moeten houden, overduidelijk geworden volgens de F…

Nieuws

Fietsen langs oorlogsverleden

Nederland heeft in de jaren 1940-1945 veel te lijden gehad van de Tweede Wereldoorlog. En overal zijn hier nog sporen van te vinden: in het landschap, in musea, in de vele oorlogsmonumenten…

Nieuws

E-bike blijkt niet gevaarlijker dan gewone fiets

Sinds de opmars van de e-bike zijn er regelmatig berichten verschenen dat ze gevaarlijker zouden zijn dan gewone fietsen en voor meer (zware) ongevallen zorgen. Dit negatieve beeld klopt to…

Nieuws

Populariteit van de OV-fiets neemt nog steeds toe

De blauwgele OV-fiets is inmiddels een bekend fenomeen in het Nederlandse straatbeeld. Nu de NS de abonnementsverplichting heeft afgeschaft, zal de populariteit alleen maar verder toenemen.…