Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

E-bike: voorwielmotor, achterwielmotor of toch een middenmotor?

maandag 25 juli, 2016

Als het gaat om het comfort van je e-bike is de locatie van de motor een niet te onderschatten factor. Voor e-bikes bestaan drie verschillende typen motoren: de voorwielmotor, de middenmotor en de achterwielmotor. We zetten de voor- en nadelen voor je op een rij.

Voorwielmotor

De e-bike met voorwielmotor is vooral geschikt voor korte (boodschappen)ritjes, is vaak wat goedkoper en vergt weinig onderhoud. De ondersteuning van de voorwielmotor werkt vanaf het moment van wegrijden. Qua rijcomfort geeft de voorwielmotor de fietser het gevoel vooruit te worden getrokken. Omdat de voorwielmotor minder krachtig is – anders wordt het risico op doorslippen te groot – is deze minder geschikt voor fietsen in heuvelachtig terrein.

Middenmotor

De middenmotor is een wat krachtiger motor die het ook qua fietsgevoel goed doet. De aandrijving van deze motor is direct verbonden met de trapas: de trapondersteuning is afhankelijk van hoe zwaar je trapt. Deze wijze van aandrijving voelt voor veel fietsers als de meest natuurlijke manier van fietsen. E-bikes met een middenmotor zijn stabiel en daardoor makkelijker te hanteren, omdat het zwaartepunt van de fiets laag ligt.

Achterwielmotor

De achterwielmotor creëert een comfortabel en natuurlijk fietsgevoel omdat hij je een duwtje in de rug lijkt te geven. E-bikes met achterwielondersteuning hebben altijd een derailleursysteem en dat maakt ze wat onderhoudsgevoeliger. Vanwege het rijcomfort en het versnellingssysteem is de e-bike met achterwielmotor populair bij de recreatieve fietser.

Krachtig en stil

De kracht van de motor wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm), waarbij geldt: hoe hoger het getal, hoe sterker de motor. De e-bikemotor is uitgerust met een rotatiesensor of een krachtsensor: de rotatiesensor zorgt voor ondersteuning onafhankelijk van de eigen inspanning. De krachtsensor past de ondersteuning aan aan de inspanning van de fietser - veel fietsers vinden dat prettig omdat dit het meest in de buurt komt van het windje in de rug. Mensen die regelmatig in heuvelachtig terrein willen fietsen, doen er goed aan een fiets met een motor van 40 tot 50 Nm te kiezen.


Gerelateerde artikelen

Blog

Bert blogt: Naar de bollen!

Fanatiek fietser en Bollenstreekbewoner Bert Vester neemt je in zijn blog voor Fietsen123 mee naar 'zijn' Bollenstreek. Hij geeft je de beste tips, toont je de mooiste weggetjes en heeft ee…

Nieuws

Fietsdeelsystemen in Duitsland

In Duitsland zijn er een aantal landelijke fietsdeelsystemen, die we hier zullen behandelen. Hoewel de naam van het fietsdeelsysteem per stad kan verschillen, is de werking in grote lijnen …

Nieuws

De fiets als sieraad in de woonkamer? Zeven goede ideeën

Echte fietsliefhebbers zullen er geen probleem mee hebben om hun fiets in de woonkamer te stallen. Tegenwoordig zijn er mooie manieren om de fiets op een stijlvolle manier op te bergen in d…

Nieuws

Kom verder met je accu!

Verreweg de meeste vragen over de e-bike gaan over de accu en het bereik. Waarom haalt de een rustig tachtig kilometer op een accu terwijl de ander - met precies dezelfde fiets en accu - ni…

Nieuws

Den Haag breidt aantal fietsparkeerplaatsen flink uit

De fietsflat in de Rijnstraat bij Den Haag Centraal wordt groter. Nu zijn er 2.750 fietsparkeerplaatsen, dat worden er 4.100. Uiterlijk begin 2015 is de fietsflat klaar. De nieuwe fietsflat…