Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

E-bike: voorwielmotor, achterwielmotor of toch een middenmotor?

Monday 25 July, 2016

Als het gaat om het comfort van je e-bike is de locatie van de motor een niet te onderschatten factor. Voor e-bikes bestaan drie verschillende typen motoren: de voorwielmotor, de middenmotor en de achterwielmotor. We zetten de voor- en nadelen voor je op een rij.

Voorwielmotor

De e-bike met voorwielmotor is vooral geschikt voor korte (boodschappen)ritjes, is vaak wat goedkoper en vergt weinig onderhoud. De ondersteuning van de voorwielmotor werkt vanaf het moment van wegrijden. Qua rijcomfort geeft de voorwielmotor de fietser het gevoel vooruit te worden getrokken. Omdat de voorwielmotor minder krachtig is – anders wordt het risico op doorslippen te groot – is deze minder geschikt voor fietsen in heuvelachtig terrein.

Middenmotor

De middenmotor is een wat krachtiger motor die het ook qua fietsgevoel goed doet. De aandrijving van deze motor is direct verbonden met de trapas: de trapondersteuning is afhankelijk van hoe zwaar je trapt. Deze wijze van aandrijving voelt voor veel fietsers als de meest natuurlijke manier van fietsen. E-bikes met een middenmotor zijn stabiel en daardoor makkelijker te hanteren, omdat het zwaartepunt van de fiets laag ligt.

Achterwielmotor

De achterwielmotor creëert een comfortabel en natuurlijk fietsgevoel omdat hij je een duwtje in de rug lijkt te geven. E-bikes met achterwielondersteuning hebben altijd een derailleursysteem en dat maakt ze wat onderhoudsgevoeliger. Vanwege het rijcomfort en het versnellingssysteem is de e-bike met achterwielmotor populair bij de recreatieve fietser.

Krachtig en stil

De kracht van de motor wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm), waarbij geldt: hoe hoger het getal, hoe sterker de motor. De e-bikemotor is uitgerust met een rotatiesensor of een krachtsensor: de rotatiesensor zorgt voor ondersteuning onafhankelijk van de eigen inspanning. De krachtsensor past de ondersteuning aan aan de inspanning van de fietser - veel fietsers vinden dat prettig omdat dit het meest in de buurt komt van het windje in de rug. Mensen die regelmatig in heuvelachtig terrein willen fietsen, doen er goed aan een fiets met een motor van 40 tot 50 Nm te kiezen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Tip: Fietsen met landschapsgids. Zelf een goede tip? Meld hem gratis aan!

Iedere derde zaterdag van de maand is er in de zomer een fietstocht met een landschapsgids. Fietsend langs kronkelige wegen passeert u bewoonde en verlaten wierden, sporen van dijken en riv…

Routenieuws

Fietsen in de provincie Utrecht: vier keer Utrechts water

Speciaal voor de luisteraars van Radio M Utrecht - waar Fietsen123 te gast was - hebben we de vier mooiste routes in deze zo gevarieerde provincie bij elkaar gezocht. Geen luisteraar van Ra…

Nieuws

Ruim 4000 gevaarlijke wegpaaltjes verwijderd

Ze hebben goede bedoelingen zoals het weghouden van auto's en vrachtwagens, maar voor fietsers zijn ze erg gevaarlijk: de paaltjes op het fietspad. Jaarlijks melden zo'n 2500 mensen zich bi…

Nieuws

Bizarre nieuwe manier om fietsen te stelen

Fietsdieven in Londen gebruiken steeds vaker een nieuwe werkwijze. Nietsvermoedende fietsers die hun tweewieler vastmaken aan een fietsnietje, kunnen maar beter even goed kijken. Als er nam…

Nieuws

Drie fietsroutes door mooie Nationale Parken in Nederland

Fiets een mooie fietstocht door een van deze drie Nationale parken. Niet bang voor een beetje klimmen en dalen? Bedwing dan per fiets de Schoorlse Duinen, ervaar Drenthe op zijn best in Nat…