Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

E-bike: voorwielmotor, achterwielmotor of toch een middenmotor?

maandag 25 juli, 2016

Als het gaat om het comfort van je e-bike is de locatie van de motor een niet te onderschatten factor. Voor e-bikes bestaan drie verschillende typen motoren: de voorwielmotor, de middenmotor en de achterwielmotor. We zetten de voor- en nadelen voor je op een rij.

Voorwielmotor

De e-bike met voorwielmotor is vooral geschikt voor korte (boodschappen)ritjes, is vaak wat goedkoper en vergt weinig onderhoud. De ondersteuning van de voorwielmotor werkt vanaf het moment van wegrijden. Qua rijcomfort geeft de voorwielmotor de fietser het gevoel vooruit te worden getrokken. Omdat de voorwielmotor minder krachtig is – anders wordt het risico op doorslippen te groot – is deze minder geschikt voor fietsen in heuvelachtig terrein.

Middenmotor

De middenmotor is een wat krachtiger motor die het ook qua fietsgevoel goed doet. De aandrijving van deze motor is direct verbonden met de trapas: de trapondersteuning is afhankelijk van hoe zwaar je trapt. Deze wijze van aandrijving voelt voor veel fietsers als de meest natuurlijke manier van fietsen. E-bikes met een middenmotor zijn stabiel en daardoor makkelijker te hanteren, omdat het zwaartepunt van de fiets laag ligt.

Achterwielmotor

De achterwielmotor creëert een comfortabel en natuurlijk fietsgevoel omdat hij je een duwtje in de rug lijkt te geven. E-bikes met achterwielondersteuning hebben altijd een derailleursysteem en dat maakt ze wat onderhoudsgevoeliger. Vanwege het rijcomfort en het versnellingssysteem is de e-bike met achterwielmotor populair bij de recreatieve fietser.

Krachtig en stil

De kracht van de motor wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm), waarbij geldt: hoe hoger het getal, hoe sterker de motor. De e-bikemotor is uitgerust met een rotatiesensor of een krachtsensor: de rotatiesensor zorgt voor ondersteuning onafhankelijk van de eigen inspanning. De krachtsensor past de ondersteuning aan aan de inspanning van de fietser - veel fietsers vinden dat prettig omdat dit het meest in de buurt komt van het windje in de rug. Mensen die regelmatig in heuvelachtig terrein willen fietsen, doen er goed aan een fiets met een motor van 40 tot 50 Nm te kiezen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Kijktip: Documentaire over fanatieke fietsvrienden op leeftijd

Dinsdagavond 27 juni zendt KRO-NCRV 2Doc de documentaire Demarrage uit. De documentaire volgt een groep fietsvrienden van tegen de 80. Drie keer per week stappen de mannen op de racefiets, …

Nieuws

Spookfietsers gevoelig voor sociale norm

Spookfietsers zijn voor fietsers die zich wel aan de regels houden een bron van ergernis. Bovendien is spookfietsen gevaarlijk. Maar wat blijkt? Door ze te wijzen op de sociale norm, betere…

Nieuws

Zadelpijn: voorkomen is beter dan genezen

Fietsen hoort een feestje te zijn, maar zadelpijn kan dat feestje behoorlijk vergallen. Uit eerder onderzoek van Fietsen123 bleek al dat ruim 80 procent van de fietsers weleens zadelpijn he…

Nieuws

Fietsersbond organiseert opnieuw Fiets Telweek

Net als vorig jaar organiseert de Fietsersbond ook dit najaar weer een nationaal fietsonderzoek. De lobbyorganisatie wil zodoende fietsbewegingen en fietsknelpunten in kaart brengen. Om aan…

Nieuws

Revolutionair fietsnavigatiesysteem

De Hammerhead is een slim ontworpen fietsnavigatiesysteem. U bevestigt het aan uw stuur en kunt op weg. Het bijzondere aan het fietsnavigatiesysteem is dat het geen zichtbaar gebruik maakt …