Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

E-bike: voorwielmotor, achterwielmotor of toch een middenmotor?

maandag 25 juli, 2016

Als het gaat om het comfort van je e-bike is de locatie van de motor een niet te onderschatten factor. Voor e-bikes bestaan drie verschillende typen motoren: de voorwielmotor, de middenmotor en de achterwielmotor. We zetten de voor- en nadelen voor je op een rij.

Voorwielmotor

De e-bike met voorwielmotor is vooral geschikt voor korte (boodschappen)ritjes, is vaak wat goedkoper en vergt weinig onderhoud. De ondersteuning van de voorwielmotor werkt vanaf het moment van wegrijden. Qua rijcomfort geeft de voorwielmotor de fietser het gevoel vooruit te worden getrokken. Omdat de voorwielmotor minder krachtig is – anders wordt het risico op doorslippen te groot – is deze minder geschikt voor fietsen in heuvelachtig terrein.

Middenmotor

De middenmotor is een wat krachtiger motor die het ook qua fietsgevoel goed doet. De aandrijving van deze motor is direct verbonden met de trapas: de trapondersteuning is afhankelijk van hoe zwaar je trapt. Deze wijze van aandrijving voelt voor veel fietsers als de meest natuurlijke manier van fietsen. E-bikes met een middenmotor zijn stabiel en daardoor makkelijker te hanteren, omdat het zwaartepunt van de fiets laag ligt.

Achterwielmotor

De achterwielmotor creëert een comfortabel en natuurlijk fietsgevoel omdat hij je een duwtje in de rug lijkt te geven. E-bikes met achterwielondersteuning hebben altijd een derailleursysteem en dat maakt ze wat onderhoudsgevoeliger. Vanwege het rijcomfort en het versnellingssysteem is de e-bike met achterwielmotor populair bij de recreatieve fietser.

Krachtig en stil

De kracht van de motor wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm), waarbij geldt: hoe hoger het getal, hoe sterker de motor. De e-bikemotor is uitgerust met een rotatiesensor of een krachtsensor: de rotatiesensor zorgt voor ondersteuning onafhankelijk van de eigen inspanning. De krachtsensor past de ondersteuning aan aan de inspanning van de fietser - veel fietsers vinden dat prettig omdat dit het meest in de buurt komt van het windje in de rug. Mensen die regelmatig in heuvelachtig terrein willen fietsen, doen er goed aan een fiets met een motor van 40 tot 50 Nm te kiezen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Vier de lente met drie mooie paasroutes

Eindelijk is het weer tijd om er lekker opuit te trekken met uw (elektrische) fiets: het weer wordt beter, de dagen langer. Geniet daarom van de eerste zonnestralen na een lange winterstop.…

Nieuws

Lincolnshire: pittoresk én imposant

Lincolnshire is een regio waar prachtige, gevarieerde natuur wordt afgewisseld door pittoreske dorpjes, mooie steden en imposante bezienswaardigheden. U hoeft zich in dit bijzondere graafsc…

Nieuws

Fietsen op de verkeerde weghelft? In Duitsland krijgt u een boete

Fietsers in Duitsland mogen niet meer tegen het verkeer in rijden. In 2009 werd het verbod op spookfietsen geschrapt, maar de bepaling is nu weer ingevoerd wegens het grote risico op ongeva…

Nieuws

Nieuw leven voor Nederlandse fietsen jaren 50 en 60

Bij talloze mensen staat er nog een in de schuur: een Gazelle of Batavus die te oud is voor dagelijks gebruik, maar te dierbaar om weg te doen. Het Oploose Dutch World Bikes geeft deze oers…

Nieuws

Dé fietsroute van het Jaar 2017!

Ook dit jaar is er weer een fietsroute uitgeroepen tot de fietsroute van het jaar. In totaal werden er zestien internationale routes aan de driekoppige jury (Wouter Bazen, Luc Oteman en Ber…