Logo Fietsen123

Elektrische Fietsen

E-bike test 2016 (deel 2)

Thursday 28 April, 2016

De verkoop van e-bikes blijft stijgen. In deel 1 van de e-bike test zijn 6 e-bikes gescoord door het panel. In dit gedeelte worden de resterende fietsen door het panel beoordeeld.

Deel 1 gemist? Klik hier om naar deel 1 te gaan

RAP Suburb: 7.2

De RAP Suburb is een stoere, semi-sportieve fiets. Bijzonder bij deze fiets is de motor in het achterwiel, gecombineerd met een vijf SA-versnellingsnaaf. De instap van het frame was voor de meeste dames te hoog en de boutjes voor de bidonhouder hinderen bij het op- en afstappen. Met het rijden is niets mis. Alleen moet je zorgen dat je teruggeschakeld hebt om vanuit stilstand weg te rijden, want dat gaat zwaar door de direct-­drivemotor. Eenmaal op gang kan met behulp van de vier ondersteuningsstanden de juiste balans worden gevonden. De fiets rijdt strak en soepel en is voorzien van goede hydraulische schijfremmen. De accu is in het frame gemonteerd. Met een lege accu is het met deze fiets hard werken. De fiets is helemaal nieuw en komt uit de voorserie. Er worden nog verbeteringen aan­gebracht voordat hij definitief in de showroom staat.

Plus en min

(+) Motor en naafversnelling gecombineerd

(+) Rijdt stoer

(-) Hard werken met lege accu

Prijs: €1999

Gewicht: 23,5 kg exclusief accu van 2,9 kg

Accu: Li-ion 418 Wh

Vervangingskosten €469

Levensduur accu: RAP garandeert de accu 2 jaar (met maximaal 500 volledige ladingen)

Versnelling: SA 5 versnellingsnaaf (24 versnellingen)

Remmen: ektro hydraulische schijfremmen

Actieradius: 50 tot 175 km

Informatie: www.traprap.nl

Sparta M8i: 7.9

Sparta, marktleider en grondlegger in Nederland van de fiets met trapondersteuning, heeft met de nieuwe M8i weer een paradepaardje. Het succesvolle ION-systeem is nu toegepast in een middenmotor. De fiets rijdt erg stabiel en de ondersteuning is goed en krachtig. Ook wanneer er minder kracht op de pedalen wordt gezet, geeft het systeem voldoende ondersteuning.

De bediening is gemakkelijk en met een duidelijke display. Er zijn vijf standen in te schakelen en dat is goed verdeeld bij deze uitvoering. Kracht heeft hij genoeg en het heuvelachtige traject wordt moeiteloos genomen. De motor is licht hoorbaar, maar dat wordt niet als ­hinderlijk ervaren. Scoort punten op comfort door de ­verende zadelpen en de monoshock-vering in het ­balhoofd. De fiets is blits afgewerkt en de motor is ­keurig weggewerkt in het design. Over de Rollerbrake-­remmen waren de testers minder enthousiast.

Plus en min

(+) Kwaliteit goed

(+) Fraaie afwerking

(-) Remmen kunnen beter

Prijs: €2499

Gewicht: 21,5 kg exclusief accu

Accu: Li-ion 300 Wh

Vervangingskosten €399

Levensduur accu: Sparta geeft 2 jaar garantie

Versnelling: Shimano Nexus 8

Remmen: Shimano Rollerbrake trommel

Actieradius: 55 tot 120 km (ecostand)

Informatie: www.sparta.nl

Stella Arturo STEPS: 8.4

Stella timmert de laatste jaren behoorlijk aan de weg. Dit keer geen fiets in de lagere prijsklasse, maar een nieuw model en een heuse concurrent voor de gevestigde merken. De Arturo is voorzien van het nieuwste Shimano STEPS-systeem (motor, accu en display). De Arturo rijdt heerlijk licht, ook zonder ondersteuning. De Shimano STEPS doet met drie ondersteuningsstanden prima zijn werk. Hij is voldoende krachtig, zowel op het vlakke als bergop. De motor heeft wel enigszins een bijgeluid. De monoshock-vering en een verende zadelpen zorgen voor een goed comfort. De versnellingen schakelen elektronisch en kunnen zowel met de hand worden bediend als op automaat worden gezet. Bij ­gewone toertochten is het bijvoorbeeld heerlijk als ­automatisch de juiste versnelling wordt ingeschakeld. De afwerking is keurig.

Plus en min

(+) Goede ondersteuning

(+) Elektronisch zowel handmatig als automatisch ­schakelen

(-) Bijgeluid motor

Prijs: €2599

Gewicht: 21,7 kg exclusief accu 2,5 kg

Accu: Li-ion 418 Wh (vanaf aug. 512 Wh)

Vervangingskosten niet bekend

Levensduur accu: 1000 ladingen

Versnelling: Shimano Alfine Di2 8 v naaf

Remmen: Tektro hydraulische schijfremmen

Actieradius: Tot 100 km

Informatie: www.stellafietsen.nl

Trek TM500+: 8.2

De Trek TM500+ is een stabiele, strak rijdende fiets.

De testers voelen zich er meteen op thuis. Goed in te stellen, waardoor je de fiets direct onder controle heb. De ondersteuning is behoorlijk krachtig en de Bosch-­middenmotor is bij deze fiets redelijk stil. De bediening van de vier ondersteuningsstanden is gemakkelijk en duidelijk afleesbaar. In de turbostand krijg je echt een boost en schiet de fiets naar voren.

Het comfort is goed: hij is stil, goed in te stellen en voldoende geveerd. Het zadel is ‘sportief’, al is dat natuurlijk eenvoudig aan te passen. De TM500+ is fraai afgewerkt. De middenmotor is in het frame geïntegreerd en de verlichting in de voorvork is prachtig. De Shimano Deore 9 versnellingsderailleur schakelt uitstekend en biedt voldoende mogelijkheden in heuvelachtige gebieden. De hydraulische velgremmen zijn zeer krachtig en betrouwbaar. Kortom, de TM500+ is een topfiets.

Plus en min

(+) Goede ondersteuning

(+) Fraaie afwerking

(-) Zadel iets te sportief

Prijs: €2799

Gewicht: 24 kg inclusief accu

Accu: Li-ion 400 Wh

Vervangingskosten niet bekend

Levensduur accu: trek geeft 2 jaar garantie

Versnelling: Shimano Deore derailleur 9v

Remmen: Magura hydraulische velgremmen

Actieradius: Tot 190 km

Informatie: www.trekbikes.com

Trenergy E-luxe: 6.4

Trenergy is een van de kleinere merken in de test. De ­E-luxe is als enige uitgevoerd met de motor in het ­voorwiel. De rijeigenschappen zijn goed. Je voelt wel dat de ondersteuning trekt aan het voorwiel. De ondersteuning heeft vijf standen, waarvan de eerste twee e­igenlijk niets doen. Echt profijt van de ondersteuning heb je pas in stand vijf met als nadelig gevolg dat de accu gauw leeg is. De ondersteuning onderbreekt niet snel bij remmen en stoppen. Dat vinden de testrijders een behoorlijk nadeel.

Het comfort is voldoende, de fiets heeft vóór monoshock-vering en een verende zadelpen. Tezamen met nauwelijks bijgeluiden van de motor is de fiets erg ­comfortabel. De Nexus 8-versnelling is prima. De Roller­brake-remmen worden als minder goed be­oordeeld. De afwerking van de fiets is verder keurig.

Plus en min

(+) Redelijke prijs

(+) Keurig afgewerkt

(-) Niet krachtig genoeg

(-) Motoronderbreker te traag

Prijs: €1799

Gewicht: 26 kg inclusief accu

Accu: Li-ion 468 Wh

Vervangingskosten €495

Levensduur accu: Trenergy geeft 2 jaar garantie

Versnelling: Shimano Nexus 8 naaf

Remmen: Shimano Rollerbrake trommelremmen

Actieradius: Tot 80 km

Informatie: www.trenergy.nl

E-BIKE KIT: 7.1

De E-BIKE KIT is een pakket bestaande uit motor, accu, display en toebehoren die nodig zijn om van een gewone fiets een e-bike te maken. Wij hebben op een eigen fiets de duurste E-BIKE KIT met middenmotor laten monteren. De ombouw ziet er keurig uit, de accu zit achter in een nieuwe bagagedrager en de motor midden onder de trapas. De bedrading is netjes afgewerkt. De bedieningsdisplay zit links op het stuur.

De ondersteuning heeft negen standen, waarvan de eerste drie niet veel doen. Vanaf vier ga je de ondersteuning voelen. De ondersteuning is mooi gelijkmatig en wordt ­geregeld door een ingebouwde sensor. Op vlakke en glooiende wegen is dit prima. Bergop in de hoogste stand komen we eigenlijk iets aan hulp tekort. Volgens de leverancier is dat eenvoudig aan te passen met een ander tandwielblad. De motor is erg stil. De remhandels zijn eveneens vervangen met daarin een onderbreker die ervoor zorgt dat bij remmen de ondersteuning uitvalt. Kortom, een betaalbaar en prima alternatief.

Plus en min

(+) Opbouw op eigen fiets

(+) Niet duur

(-)Ondersteuning niet krachtig bergop

Prijs: €875

Gewicht: Motor 3,5 kg, accu 2,4 kg

Accu: Li-ion 324 Wh

Vervangingskosten €329

Levensduur accu: 300 tot 500 ladingen

Actieradius: Tot 100 km

Informatie: www.ebike-kit.nl

En de winnaar is….. Qwic T-MN7 2 HSII

Conclusie

De absolute winnaar van de Plus E-bike Test is een kleiner merk met een redelijke aanschafprijs: de Qwic T-MN7 2 HSII voor €2199. Een fijn rijdende fiets met ideale ondersteuning en mooi afgewerkt. Stella, uitgerust met de Shimano STEPS, zit daar heel dicht tegenaan, al moet daar iets dieper voor in de buidel worden getast. Qwic blijkt naast de winnaar van deze test ook een trendsetter. Want enige jaren geleden kwamen ze als een van de eerste op de markt met een stoer ogende e-bike: donkere kleuren, opvallend frame, leren details. Toen was dat apart, tegenwoordig zien de meeste e-bikes er stoer uit. Met in het frame geïntegreerde sloten en ­lampen, minder opvallende accu’s en motoren. Leuk om naar te ­kijken én op te rijden. Want zoals gezegd: e-bikes wor­den over de volle breedte alleen maar beter. Sparta maakt dit jaar geen testwinnaar, maar slaagt er wel ­ieder jaar in om een goede e-bike af te leveren. Dat valt na de negende e-biketest op, en dat willen we niet onvermeld laten. Echt slechte e-bikes zitten er dit jaar niet bij, al presteren de goedkopere e-bikes van Bikkel en Trenergy duidelijk iets minder in vergelijking met het geweld van de grote merken.

De actieradius

Voor de meeste fietsen in de test kun je tegen meerprijs een zwaardere accu aanschaffen, waardoor de zogeheten actieradius toeneemt. Dat is een indicatie voor hoe ver een e-bike komt op een volgeladen accu. De accu’s worden beter, maar deze indicaties zijn vaak rooskleurig. Een beetje zoals bij auto’s waarvan beweerd wordt dat ze 1 op 30 rijden onder ideale omstandigheden, maar die in de praktijk niet verder komen dan 1 op 19. Want het gewicht van de fietser, de temperatuur, de wind, het parcours: ze zijn allemaal van invloed. Dat maakt dat de échte actieradius pas duidelijk wordt na het gebruik van de e-bike.

Fabrikanten zouden er goed aan doen hun klanten eerlijker over de actieradius te informeren. Bijvoorbeeld door uit te gaan van een bandbreedte (van ... tot ...) – zoals Bikkel, RAP en Sparta al doen – in plaats van alleen het meest rooskleurige bereik.

Accu vervangen

De accu is een van de duurste onderdelen van een e-bike en zal ooit vervangen moeten worden. Dat is kostbaar, iets om rekening mee te houden bij de aanschaf. Over de levensduur en prijs van de accu’s is niet ieder merk even duidelijk. We kregen opgaven van prijzen: van de goedkoopste €329 tot de duurste €749; de laatste heeft dan wel een capaciteit van 612 Wh. De levensduur wordt opgegeven van 500 volledige ladingen tot 7 jaar. Daartussen zit nog van alles. Het is zinvol bij aanschaf van een e-bike naar deze gegevens te vragen.

De meeste accu’s zijn zogenaamde Li-ion-accu’s. Laden en onderhoud vragen aandacht, te diep ontladen is niet goed en ook te hoge temperaturen kunnen de capaciteit aantasten. De meeste accu’s hebben ingebouwd een BMS (batterij management systeem); dat moet voorkomen dat ontladen en laden schade aanbrengt.

Deel 1 gemist? Klik hier om naar deel 1 te gaan