Logo Fietsen123

Nieuws

E-bike minstens zo gezond als gewone fiets

Wednesday 21 August, 2019

Door de trapondersteuning worden e-bikes als minder gezond beschouwd dan een gewone fiets. Dat beeld blijkt niet waar: de e-bike is zeker zo gezond als zijn conventionele tegenhanger. Dat blijkt uit een nieuw Europees onderzoek.

Het onderzoek, gehouden onder ruim 10.000 fietsers uit zeven Europese steden, maakte gebruik van gegevens van het PASTA-project (Physical Activity through Sustainable Transport Approaches). Dit project is erop gericht te laten zien hoe het stimuleren van actieve mobiliteit bijdraagt aan een gezonde samenleving.

E-bikes gezond

Het resultaat van dit onderzoek zal vele fietsers verbazen: het gebruik van een e-bike blijkt namelijk niet ongezonder te zijn dan het gebruik van een gewone fiets. Tijdens het onderzoek is geconstateerd dat gebruikers van e-bikes en gewone fietsen per week gemiddeld evenveel energie gebruiken. Deze gebruikte energie is uitgedrukt in METS (Metabolic Equivalent Task), een maat voor de hoeveelheid energie die een fysieke inspanning kost.

Per week gebruiken gewone fietsers gemiddeld 4.085 METS; e-bikers maar liefst 4.464 METS. Dat komt voor een belangrijk deel omdat gebruikers van een e-bike langere afstanden afleggen: gemiddeld 9,4 km per fietstocht ten opzichte van 4,8 km door gebruikers van een gewone fiets. Ook liggen de gemiddelde dagafstanden met gemiddeld 8 km hoger dan de 5,3 km van gewone fietsers. Daar komt nog bij dat bezitters van een e-bike vaker op de fiets stappen dan in de auto.

Veilige infrastructuur

Met het onderzoek hebben de onderzoekers aangetoond dat het gebruik van de e-bike wel degelijk voordelen heeft voor de gezondheid van de gebruiker en dat stimulering van het gebruik van e-bikes daarom dus ook past in het mobiliteitsbeleid. Wel benadrukken zij dat veilige infrastructuur een voorwaarde is voor dit gezondheidseffect, omdat het hogere risico op een ongeval het gezondheidsvoordeel tenietdoet. Maar dat geldt natuurlijk ook voor gewone fietsers.

Bron: Fietsberaad