Logo Fietsen123

Nieuws

Telefoneren op de fiets: 68% is tegen

donderdag 31 maart, 2011

Bellen op de fiets blijft toegestaan, hoewel het voor gevaarlijke verkeerssituaties kan zorgen. Fietsen123 onderzocht wat medeweggebruikers vinden van bellen op de fiets.

Bellen tijdens het fietsen kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Fietsers letten veel minder goed op als ze ondertussen aan het bellen zijn. Toch vallen er - voor zover bekend - weinig verkeersslachtoffers als gevolg van bellen op de fiets. Net zoals een automobilist zal een fietser zijn of haar aandacht bij het verkeer moeten houden.

Uit onderzoek dat Fietsen123 in 2008 deed naar bellen op de fiets bleek dat 80% tegen bellen op de fiets is. In maart 2011 herhaalde Fietsen123 dit onderzoek. Het percentage verkeersdeelnemers dat nu tegen bellen op de fiets is, is 68%. Van de respondenten belt 16% zelf regematig op de fiets of ziet er geen gevaar in.

Lees ook:

* Acht op tien fietsers tegen mobiel bellen
* Test van headsets voor mobiel bellen op fiets


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Stijging ongevallen met oudere voetgangers en fietsers

Ongevallen met ouderen gebeuren vooral met fietsen en lopen, niet bij het autorijden. Zo concludeerde een gepubliceerd onderzoek ''verplaatsingsongevallen bij ouderen'' van VeiligheidNL in …

Nieuws

Een nieuwe routeplanner, actuele fietsroutes en… een blogger

Het redactieteam van Fietsen123 heeft een drukke winter achter de rug. Maar… de resultaten zijn ernaar! Onze website heeft een grote opschoonactie ondergaan, we hebben een nieuwe fietsroute…

Nieuws

Fietsgebruik in tien jaar met zeven procent toegenomen

Na de auto is de fiets het meest populaire vervoermiddel in Nederland. Maar liefst een kwart van alle verplaatsingen en bijna een tiende van de totaal afgelegde kilometers gaat per fiets. V…

Nieuws

Accu en e-bike: zo werkt dat

Welke accu gaat het langst mee, hoe zit het met het opladen – het zijn veelgestelde vragen als het om de accu van de e-bike gaat. Fietsen123 zet de actuele stand van zaken voor u op een rij…

Nieuws

Gladheid: waar wordt gestrooid en wie is aansprakelijk?

Elke winterse periode komt de vraag weer op: waarom wordt het ene fietspad wel gestrooid en het andere niet? En hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid: wie betaalt de schade als je val…