Logo Fietsen123

Nieuws

Duits onderzoek: kans op dodelijk ongeval met e-bike drie keer groter

dinsdag 23 juli, 2019

Met een e-bike is de kans op een dodelijk verkeersongeval drie keer groter dan met een gewone fiets. Dat blijkt uit een risico-inschatting van de Duitse verzekeraar Allianz. Maar geldt dit ook voor Nederland?

De gegevens voor de risico-inschatting zijn afkomstig van de ongevallenstatistieken en de mobiliteitscijfers van het Duitse ministerie van Verkeer. Niet alleen oudere verkeersgebruikers ondervinden een groter risico bij het berijden van een e-bike, ook voor jongeren is de e-bike gevaarlijk: “In alle leeftijdscategorieën is de kans op een dodelijk ongeluk met een elektrische fiets afgelopen vijf jaar drie maal zo groot geweest als op een gewone fiets.” Dit stelt ongevalsonderzoeker Jörg Kubitzki.

Er zijn ‘slechts’ vier miljoen elektrische fietsen in Duitsland, op een totaal van 77 miljoen fietsen. Dit is iets meer dan vijf procent van het totale fietspark. In 18 procent van de gevallen is bij een dodelijk verkeersongeval een elektrische fiets betrokkenen.

In Nederland populairder

De e-bike is in Nederland veel populairder dan in Duitsland. Van de 23 miljoen fietsen in ons land zijn 1,8 miljoen exemplaren een e-bike. Bovendien neemt dat aantal snel toe: vorig jaar was twee op de vijf nieuw verkochte fietsen een e-bike. Maar ook gewone fietsen komen in Nederland meer voor dan in Duitsland, relatief gezien. Hierdoor houden andere weggebruikers ook meer rekening met fietsverkeer.

Uit cijfers van het AD blijkt dat het aantal ongevallen met e-bikes in de eerste vijf maanden van 2018 flink was gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal doden met een e-bike nam echter niet zichtbaar toe in diezelfde periode. Dit kan komen omdat bij de registraties (nog) geen duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen een gewone fiets of e-bike. Maar het kan natuurlijk ook komen dat het aantal dodelijke ongevallen met e-bikes relatief niet is toegenomen.

Wel maken fietsers in Nederland een steeds groter deel uit van het totaalaantal verkeersdoden. Zo overleden in 2017 voor het eerst meer fietsers dan automobilisten. E-bikers worden ook vaker van de zijkant aangereden, blijkt uit onderzoek. Dit kan erop wijzen dat automobilisten de snelheid van de fietsers niet goed kunnen inschatten.

Vaker ernstig gewond

Traumachirurg Jeroen Poos van het Medisch Centrum Leeuwarden vergeleek letsel van e-bikers en gewone fietsers na ongevallen. Hij concludeerde dat e-bikers twee keer zo vaak meervoudig ernstig gewond raken, met name aan hoofd, armen en benen.

Bron: AD


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Drie mooie internationale fietsroutes

De Alpe Adria Radweg in Oostenrijk en Italië is uitgeroepen tot de Fietsroute van het Jaar 2015. Ook genomineerd was de Tour de Manche in Frankrijk en Engeland. Een andere prachtige interna…

Nieuws

Voorjaar: tijd voor fietsonderhoud

Als de eerste sneeuwklokjes en krokussen zich laten zien, weet je het zeker: het voorjaar komt eraan! Tijd dus om de fiets een goede onderhoudsbeurt te geven. De beste tips vind je hier! Wa…

Nieuws

RAI Vereniging en Fietsersbond willen maatwerk voor speed pedelecs

Als gevolg van nieuwe regelgeving moet de snelle e-bike, de zogeheten speed pedelec, per 1 juli 2017 naar de weg of naar fietspaden waarop ook bromfietsen zijn toegestaan. Vanwege de veilig…

Nieuws

Heeft u een fietsverzekering? Laat het ons weten in de poll

Heeft u een fietsverzekering? Een volledige verzekering van een doorsnee fiets kost over drie jaar grofweg een derde van de nieuwprijs. Wij zijn benieuwd hoeveel mensen een fietsverzekering…

Nieuws

Minste fietsdoden in de winter

In het jaar 2015 kwamen 185 fietsers om in het Nederlandse verkeer. Dit cijfer wijkt weinig af van voorgaande jaren. Het aantal fietsdoden ligt in de winter het laagst, in de herfst het hoo…