Logo Fietsen123

Nieuws

Duits onderzoek: kans op dodelijk ongeval met e-bike drie keer groter

dinsdag 23 juli, 2019

Met een e-bike is de kans op een dodelijk verkeersongeval drie keer groter dan met een gewone fiets. Dat blijkt uit een risico-inschatting van de Duitse verzekeraar Allianz. Maar geldt dit ook voor Nederland?

De gegevens voor de risico-inschatting zijn afkomstig van de ongevallenstatistieken en de mobiliteitscijfers van het Duitse ministerie van Verkeer. Niet alleen oudere verkeersgebruikers ondervinden een groter risico bij het berijden van een e-bike, ook voor jongeren is de e-bike gevaarlijk: “In alle leeftijdscategorieën is de kans op een dodelijk ongeluk met een elektrische fiets afgelopen vijf jaar drie maal zo groot geweest als op een gewone fiets.” Dit stelt ongevalsonderzoeker Jörg Kubitzki.

Er zijn ‘slechts’ vier miljoen elektrische fietsen in Duitsland, op een totaal van 77 miljoen fietsen. Dit is iets meer dan vijf procent van het totale fietspark. In 18 procent van de gevallen is bij een dodelijk verkeersongeval een elektrische fiets betrokkenen.

In Nederland populairder

De e-bike is in Nederland veel populairder dan in Duitsland. Van de 23 miljoen fietsen in ons land zijn 1,8 miljoen exemplaren een e-bike. Bovendien neemt dat aantal snel toe: vorig jaar was twee op de vijf nieuw verkochte fietsen een e-bike. Maar ook gewone fietsen komen in Nederland meer voor dan in Duitsland, relatief gezien. Hierdoor houden andere weggebruikers ook meer rekening met fietsverkeer.

Uit cijfers van het AD blijkt dat het aantal ongevallen met e-bikes in de eerste vijf maanden van 2018 flink was gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal doden met een e-bike nam echter niet zichtbaar toe in diezelfde periode. Dit kan komen omdat bij de registraties (nog) geen duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen een gewone fiets of e-bike. Maar het kan natuurlijk ook komen dat het aantal dodelijke ongevallen met e-bikes relatief niet is toegenomen.

Wel maken fietsers in Nederland een steeds groter deel uit van het totaalaantal verkeersdoden. Zo overleden in 2017 voor het eerst meer fietsers dan automobilisten. E-bikers worden ook vaker van de zijkant aangereden, blijkt uit onderzoek. Dit kan erop wijzen dat automobilisten de snelheid van de fietsers niet goed kunnen inschatten.

Vaker ernstig gewond

Traumachirurg Jeroen Poos van het Medisch Centrum Leeuwarden vergeleek letsel van e-bikers en gewone fietsers na ongevallen. Hij concludeerde dat e-bikers twee keer zo vaak meervoudig ernstig gewond raken, met name aan hoofd, armen en benen.

Bron: AD


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen zonder licht wordt meer beboet

Het aantal boetes voor fietsen zonder licht is in 2016 met een derde toegenomen. Waar in 2015 nog zo’n 26.000 fietsers een boete kregen voor het fietsen zonder (goed werkende) verlichting, …

Nieuws

Een e-bike onder de €1000?

Bijna twee derde van de (potentiële) gebruikers van een e-bike vindt de prijs een van de belangrijkste factoren bij de aanschaf van een e-bike. Voor twee derde van hen is 1000 euro het maxi…

Blog

Bert blogt: schade en schande

Na alle berichten op onze favoriete website over wat fietsers kunnen doen om hun eigen veiligheid op de weg te vergroten, wil ik in dit blog graag stilstaan bij de potentiële gevolgen van e…

Nieuws

Prijs en subsidie voor ‘sensorbike’

Het Fietslab van de TU Delft heeft de Nationale Sportinnovator Prijs ontvangen met een daaraan gekoppelde subsidie van € 30.000. Dit wordt gebruikt voor het project met de ‘sensorbike’, een…

Nieuws

De mooiste molenroutes

Molens, ze zijn er in alle soorten en maten: van de kenmerkende windmolens in de polder tot historische watermolens langs snelstromende beekjes en rivieren. Fietsen123 selecteerde vijf prac…