Logo Fietsen123

Nieuws

Duits onderzoek: kans op dodelijk ongeval met e-bike drie keer groter

dinsdag 23 juli, 2019

Met een e-bike is de kans op een dodelijk verkeersongeval drie keer groter dan met een gewone fiets. Dat blijkt uit een risico-inschatting van de Duitse verzekeraar Allianz. Maar geldt dit ook voor Nederland?

De gegevens voor de risico-inschatting zijn afkomstig van de ongevallenstatistieken en de mobiliteitscijfers van het Duitse ministerie van Verkeer. Niet alleen oudere verkeersgebruikers ondervinden een groter risico bij het berijden van een e-bike, ook voor jongeren is de e-bike gevaarlijk: “In alle leeftijdscategorieën is de kans op een dodelijk ongeluk met een elektrische fiets afgelopen vijf jaar drie maal zo groot geweest als op een gewone fiets.” Dit stelt ongevalsonderzoeker Jörg Kubitzki.

Er zijn ‘slechts’ vier miljoen elektrische fietsen in Duitsland, op een totaal van 77 miljoen fietsen. Dit is iets meer dan vijf procent van het totale fietspark. In 18 procent van de gevallen is bij een dodelijk verkeersongeval een elektrische fiets betrokkenen.

In Nederland populairder

De e-bike is in Nederland veel populairder dan in Duitsland. Van de 23 miljoen fietsen in ons land zijn 1,8 miljoen exemplaren een e-bike. Bovendien neemt dat aantal snel toe: vorig jaar was twee op de vijf nieuw verkochte fietsen een e-bike. Maar ook gewone fietsen komen in Nederland meer voor dan in Duitsland, relatief gezien. Hierdoor houden andere weggebruikers ook meer rekening met fietsverkeer.

Uit cijfers van het AD blijkt dat het aantal ongevallen met e-bikes in de eerste vijf maanden van 2018 flink was gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal doden met een e-bike nam echter niet zichtbaar toe in diezelfde periode. Dit kan komen omdat bij de registraties (nog) geen duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen een gewone fiets of e-bike. Maar het kan natuurlijk ook komen dat het aantal dodelijke ongevallen met e-bikes relatief niet is toegenomen.

Wel maken fietsers in Nederland een steeds groter deel uit van het totaalaantal verkeersdoden. Zo overleden in 2017 voor het eerst meer fietsers dan automobilisten. E-bikers worden ook vaker van de zijkant aangereden, blijkt uit onderzoek. Dit kan erop wijzen dat automobilisten de snelheid van de fietsers niet goed kunnen inschatten.

Vaker ernstig gewond

Traumachirurg Jeroen Poos van het Medisch Centrum Leeuwarden vergeleek letsel van e-bikers en gewone fietsers na ongevallen. Hij concludeerde dat e-bikers twee keer zo vaak meervoudig ernstig gewond raken, met name aan hoofd, armen en benen.

Bron: AD


Gerelateerde artikelen

Nieuws

E-bike blijkt niet gevaarlijker dan gewone fiets

Sinds de opmars van de e-bike zijn er regelmatig berichten verschenen dat ze gevaarlijker zouden zijn dan gewone fietsen en voor meer (zware) ongevallen zorgen. Dit negatieve beeld klopt to…

Nieuws

Onderzoek wijst uit: elektrisch fietsen goed voor de gezondheid

Recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat elektrisch fietsen goed is voor de gezondheid. Goed nieuws dus voor die steeds grotere groep mensen die voor de e-bike kiest. Het word…

Blog

Fietsend train je je brein

Net als je lichaam moet je je hoofd onderhouden. Hoe? Denksporten of boeken lezen liggen voor de hand, maar ook fietsen blijkt een heel goede manier om het brein te trainen. Bij een fietsla…

Nieuws

De fiets: hét middel om ons land leefbaar te houden

Er verandert veel op het gebied van mobiliteit in Nederland: er worden steeds meer maatregelen tegen automobilisten en in het voordeel van fietsers genomen. Het gaat de goede kant op met fi…

Nieuws

Fietsen langs de mooiste Nationale Landschappen

We kennen allemaal de Nationale Parken, maar de Nationale Landschappen zijn minder bekend. Dit zijn gebieden met een bijzondere combinatie van natuur en cultuurhistorische waarde. We nemen …