Logo Fietsen123

Dossier: Onderhoud van je e-bike

Zo komt je e-bike fit de winter door

Wednesday 1 September, 2021

In de herfst en winter is er maar zelden sprake van écht lekker fietsweer. De e-bike blijft dan ook vaak in de schuur staan, tot het moment dat het eerste voorjaarszonnetje ons weer naar buiten lokt. Wil jij tegen die tijd ook meteen weer op pad, dan leg je je e-bike vóór de winter nog een keer goed in de watten.

Onderhoudsbeurt e-bike

Heb je dit fietsseizoen veel kilometers gemaakt, dan is een onderhoudsbeurt bij een goede fietsenmaker aan te raden. Een goed onderhouden fiets gaat langer mee én is veiliger. Houd er rekening mee dat een e-bike minstens één keer per jaar een onderhoudsbeurt nodig heeft. Rijd je er zomer én winter mee, dan is een onderhoudsbeurt in het voorjaar én nog een kleine beurt in het najaar zeker het overwegen waard.

Onderhoud e-bike – zelf doen

Heb je weinig gefietst dit jaar, dan heeft je e-bike misschien niet direct een onderhoudsbeurt nodig. Wel is het verstandig zelf de handen uit de mouwen te steken voor je de fiets in de schuur parkeert.

Schoonmaken

  • Maak de fiets schoon met een lauwwarm sopje en droog hem nadien met een zachte doek. Gebruik zeker geen hogedrukspuit.

Remblokjes

  • Omdat je op een e-bike vanuit een hogere snelheid remt, slijten de remblokjes sneller. Controleer dus of de remblokjes nog in orde zijn en vraag zo nodig de fietsenmaker om nieuwe blokjes te monteren.

De ketting schoonmaken en smeren

  • Met een doekje met wat speciale kettingreiniger maak je de ketting en de tandwielen schoon. Daarna druppel je wat kettingolie tussen de schakels van de ketting en de tandwielen – en let op: wees zuinig met kettingolie! Met behulp van de fietspedalen laat je de ketting even goed draaien, zodat de olie goed over alle schakels en tandwielen wordt verdeeld.
  • Heb je een e-bike met een gesloten kettingkast? Open dan de kettingkast – meestal zit er een kapje aan de achterzijde waarmee dat kan. Vanwege de kettingkast zal de ketting niet erg vies zijn, dus licht schoonmaken is voldoende. Druppel daarna wat kettingolie tussen de schakels en laat de ketting goed draaien.

Kabels smeren

  • Smeer de kabels – remkabels, versnellingskabels – door er een klein beetje rijwielolie in te druppelen. Rem en schakel daarna een paar keer, zodat de olie zich goed kan verdelen. Pas wel op dat er geen olie op de remblokjes of velgen komt, want dan remt je e-bike niet goed meer.

Voorkom roest

  • Smeer de verchroomde onderdelen van de e-bike in met rijwielolie.

Banden

  • De banden van een e-bike slijten sneller dan die van een gewone fiets. Controleer dus het profiel op de banden en vervang ze zo nodig.

De accu in de winter

  • Leg de accu van je fiets nooit leeg weg – natuurlijk tenzij je heel graag geld wilt uitgeven aan een nieuwe accu...
  • Zet je je e-bike in de winter in de schuur, rijd er dan toch elke maand even een rondje op, zodat de accu actief blijft.
  • Laad ook ’s winters de accu elke maand op.
  • Laat de accu niet continu aan de lader liggen. Een volledig geladen accu slijt namelijk sneller dan een accu die voor 90 tot 95 procent geladen is.
  • Bewaar de accu het liefst bij kamertemperatuur en in ieder geval níet bij temperaturen onder 0.
  • Heb je in de vrieskou gefietst? Zorg er dan voor dat de accu eerst weer op kamertemperatuur is voor je hem aan de lader legt.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Shimano Service Center