Logo Fietsen123

Dossier: Onderhoud van je e-bike

Welke rem kies je?

donderdag 21 maart, 2019

Remmen zijn er in alle soorten en maten. Maar wat zijn nu de eigenschappen van die verschillende soorten remmen? En hoeveel onderhoud vragen ze? We zetten het voor je op een rij.

Lees hier alles over onderhoud van je e-bike.

De juiste rem is vaak een kwestie van keuzes maken. Een onderhoudsvrije rem is makkelijk, maar daarmee lever je meestal wel in op remprestaties. En wil je een krachtige rem die je zo snel mogelijk tot stilstand brengt? Dan moet je de rem waarschijnlijk vaker onderhouden of vervangen. Tenzij je voor de duurdere varianten kiest.

Terugtraprem

De traditionele terugtraprem is een typisch Nederlands fietsfenomeen: in weinig andere landen kent men dit type rem. Een terugtraprem is onderhoudsvrij, onverwoestbaar en werkt niet met kwetsbare kabels.

Daarentegen heb je minder remvermogen omdat de rem alleen bij het achterwiel zit. Ook kan de rem erg heet worden bij langdurig remmen – bijvoorbeeld tijdens een lange afdaling. En als je ketting breekt of eraf valt, dan kun je helemaal niet meer remmen.

Rollerbrakes

Vroeger werden fietsen veelal uitgerust met trommelremmen, maar de laatste jaren hebben de zogenaamde rollerbrakes de traditionele trommelrem verdrongen op luxere stadsfietsen en recreatieve (toer)fietsen. Tijdens het remmen drukken metalen schijfjes – de rollers – tegen een remschoen, die op zijn beurt weer tegen een remvlak drukt.

Rollerbrakes vragen weinig onderhoud, zijn gemakkelijk af te stellen en door een wrijvingskoppeling kun je niet zo hard remmen dat je over de kop slaat. Ook slijt je velg niet.

Nadelen zijn wel dat je door de wrijvingskoppeling wat remvermogen inlevert, dat de remmen vrij zwaar zijn, je moeilijk remkracht kunt doseren en dat ze bij langdurig hard remmen oververhit kunnen raken.

Velgremmen

Velgremmen bestaan uit blokjes die tegen de velg aan duwen om te remmen. De voordelen hiervan zijn het lichte gewicht en het goede remvermogen bij droog weer.
In de regen wordt de velg echter glad en gaat het remmen minder soepel. Ook loopt de velg door de blokjes slijtage op en kan deze door het remmen erg heet worden.

V-brakes

V-brakes zijn een soort velgremmen die je vaak tegenkomt op (goedkopere) vakantiefietsen, hybridefietsen en e-bikes. Het verschil tussen gewone velgremmen en V-brakes zit in de manier waarop de hefbomen naar elkaar toe worden getrokken.

Voordelen van V-brakes zijn de simpele en effectieve werking en de gemakkelijke afstelbaarheid. Een nadeel is dat het een ingewikkeld en precies werkje is om de remblokjes goed te plaatsen.

Hydraulische remmen

Duurdere fietsen zijn vaak voorzien van hydraulische remmen. Deze hebben als voordeel dat er geen kwetsbare remkabels gebruikt worden en dat de remkracht beter te doseren is. Nadeel is wel dat vervanging of reparatie een specialistische klus is. Ook zijn hydraulische leidingen gevoeliger voor valpartijen en onvoorzichtige behandeling.

Hydraulische velgremmen

Deze velgremmen werken in principe hetzelfde als gewone velgremmen, alleen gebeurt de bediening via hydraulische leidingen in plaats van via remkabels. Vooral Magura-velgremmen zijn erg populair.

Voordelen zijn de goed te doseren remkracht, de eenvoudig te vervangen remblokjes en het weinige onderhoud dat ze vragen. Nadelen zijn de hogere prijs en de kwetsbaarheid tijdens transport en stalling.

Hydraulische schijfremmen

Op luxe gewone fietsen en e-bikes doen hydraulische schijfremmen steeds meer hun intrede. Dit type rem wordt veelal beschouwd als de beste en meest betrouwbare rem.

Bij hydraulische schijfremmen slijt de velg niet. Ook worden ze niet te warm tijdens langdurig hard remmen en werken ze goed onder alle weersomstandigheden. Een nadeel is de relatief hoge kwetsbaarheid: de remmen gaan al snel aanlopen bij bijvoorbeeld vuil.

Bronnen: Fietsersbond & De Fietssite

Lees hier alles over onderhoud van je e-bike.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Drie nieuwe fietsroutes in stadscentra

Fietsen in een stadscentrum kan ontzettend mooi zijn, zeker als het gaat om een historische of architectonisch unieke binnenstad met veel bezienswaardigheden. Wij hebben drie mooie routes d…

Nieuws

Van loopfiets naar e-bike - en verder

Het is alweer even geleden dat de eerste fiets het levenslicht zag en eigenlijk was die allereerste fiets niet eens een echte fiets, maar een loopfiets. In de twee eeuwen die daarop volgden…

Routenieuws

Langs meren en rivieren

Met deze fietsroutes is het heerlijk ontspannen langs verschillende meren en rivieren; prachtige stukken natuur die je zeker gezien moet hebben. Rondje langs de Ijssel (Overijssel, 35 km) …

Nieuws

E-bikes: over vermogen, kracht en motorposities

Een voorwielmotor, of toch liever een middenmotor of een achterwielmotor – het blijft een punt van discussie. En hoe zit het vermogen, en met kracht? De Fietsersbond heeft de meest actuele …

Nieuws

De fiets: één en al vrijheid en blijheid

Na de auto vinden Nederlanders de fiets het meest comfortabele ververvoermiddel. 60 procent van hen beoordeelt de fiets met een cijfer van een 8 of hoger. Dat blijkt uit een onderzoek onder…