Logo Fietsen123

Dossier: Onderhoud van je e-bike

Kom verder met je accu!

donderdag 21 maart, 2019

Verreweg de meeste vragen over de e-bike gaan over de accu en het bereik. Waarom haalt de een rustig tachtig kilometer op een accu terwijl de ander - met precies dezelfde fiets en accu - niet verder dan zestig kilometer komt? Fietsen123 ging op onderzoek uit.

Lees hier alles over onderhoud van je e-bike.

Accu’s voor de e-bike zijn er inmiddels in vele soorten, zoals we onlangs nog schreven. Maar hoe haal je eigenlijk zoveel mogelijk kilometers uit je accu?

Folder versus werkelijkheid

De fabrikant van de e-bike geeft in zijn brochures en op zijn website altijd een opgave van het bereik van de accu. Realiseer je echter wel dat dit een fabrieksopgave is: een momentopname onder de meest ideale omstandigheden. Vergelijk het maar met de cijfers die autofabrikanten over het brandstofverbruik geven: schitterend, maar lang niet altijd reëel. Heb je een fiets op het oog, vraag dan aan de fietsenmaker naar de ervaringen van andere fietsers. Of ga online op onderzoek uit.

Wind mee of wind tegen

Op het moment dat je heuvelop of met forse tegenwind fietst, moet de accu meer vermogen leveren. Dat geldt ook als je met veel gewicht rijdt of vaak moet optrekken. Dit betekent dat de accu onder dit soort zware omstandigheden altijd eerder leeg is. Iets om rekening mee te houden als je een rondje gaat toeren.

Bandenspanning

Net als in de auto kan je op de e-bike ook brandstof besparen door de banden op de juiste spanning te houden. Zachte banden zorgen voor meer rolweerstand en dan moet de accu harder werken. Gevolg: de accu is eerder leeg. Investeer daarom in een goede fietspomp met drukmeter. In een gemiddelde band moet zo’n 5 bar. Wil je exact weten hoeveel bar de banden van je fiets nodig hebben, dan kan je die gegevens opvragen bij je fietsenmaker of online opzoeken.

Rijd zuinig

Ben je op de e-bike altijd als eerste weg bij het stoplicht? Dan merk je dat zeer waarschijnlijk ook in de actieradius van de accu. Op vol vermogen wegrijden vraagt namelijk veel van de accu. Kies daarom bij het wegrijden voor minimale ondersteuning en wen jezelf er meteen ook aan om de fiets uit te laten rollen als je een stoplicht of kruispunt nadert. Op die manier houdt de accu het langer vol.

Rijd rustig

Berijders van een e-bike zijn soms geneigd de snelheid behoorlijk op te voeren. Los van het feit dat bij een hogere snelheid de veiligheid in het geding komt, is het ook voor de accu niet verstandig. Het is eigenlijk heel simpel: hoe meer ondersteuning je van jouw e-bike vraagt, hoe meer energie dat vreet en hoe sneller jouw accu leeg is. En zeg zelf: heb je wérkelijk het gevoel dat je alles onder controle hebt als je met een gangetje van 22 kilometer per uur over het fietspad jaagt…?

Bron: E-bikerijschool

Lees hier alles over onderhoud van je e-bike.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Tegeltjeswijsheid

Nieuw op Fietsen123: schrijver en redacteur Mariska Tjoelker blogt. Op de redactie van Plus Magazine komen ze deze zomer met stapels tegelijk binnen: tegeltjes met wijze woorden van lezers.…

Nieuws

Twee nieuwe fietsroutes in waterrijk Noord-Holland

Noord-Holland is een provincie met veel water, maar ook veel tegenstrijdigheden: van de Noordzee met haar duinkust in het westen tot de voormalige Zuiderzee met vissersdorpjes in het oosten…

Nieuws

Donder en bliksem: vijf tips voor fietsers

Bliksem is één van de gevaarlijkste weersverschijnselen. Gemiddeld zijn er ongeveer 30 dagen per jaar met onweer in ons land. Het gevaar om zelf door de bliksem getroffen te w…

Nieuws

NS doet proef met gratis fietsenstalling

De NS is bezig met een proef bij station Amstel in Amsterdam waarbij fietsen 24 uur gratis bewaakt kunnen worden. Dit om de overlast van fietsen die overal geplaatst worden te verminderen. …

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Veiligheid onderweg

De route naar Santiago is niet speciaal voor fietsers gemaakt dus je moet er rekening mee houden dat je weleens op een drukke weg terechtkomt of verdwaalt in een grote stad. Dat kan soms on…