Een voorwielmotor, of toch liever een middenmotor of een achterwielmotor – het blijft een punt van discussie. En hoe zit het vermogen, en met kracht? De Fietsersbond heeft de meest actuele inzichten, tests en ervaringen geanalyseerd en op basis daarvan de voor- en nadelen op een rij gezet. Wij maakten een samenvatting.
Bij oudere e-bikes bleek de motorpositie van invloed te zijn op het stuurgedrag en de stabiliteit van de e-bike, maar volgens de Fietsersbond is dat bij nieuwere modellen niet meer zo. Als een e-bike instabiel aanvoelt of niet goed stuurt, is dat eerder te wijten aan een foute geometrie of een te slap fietsframe.
Middenmotor
Positie motor bij de trapas zorgt voor een gunstige gewichtsverdeling
Minder storingsgevoelig
De krachtsensor is ingebouwd in de motor en reageert direct op de kracht van de fietser
Voorwielmotor
Simpel, robuust en goedkoop, waardoor de e-bike meestal ook goedkoper is
Met alle versnellingssystemen te combineren: naafversnellng, derailleurversnellng, cardanasaandrijving
Wegrijden kan in elke versnelling: de motor werkt zodra je wegrijdt
Groter risico op wegglijden in de bocht (gezien het aantal gemelde incidenten vermoedt de Fietsersbond dat het risico op valpartijen met een e-bike met voorwielmotor groter is)
De fiets stuurt zwaarder
De fiets is zwaar om op te tillen
Voorband wisselen is lastig
Lastig te combineren met een krachtsensor omdat die niet in de motor is geïntegreerd - een losse krachtsensor is onderhoudsgevoeliger
Achterwielmotor
Stil
Mogelijkheid tot remmen op de motor, waardoor je energie terugwint
Slijt minder snel dan de middenmotor
Wegrijden kan in elke versnelling: de motor werkt zodra je wegrijdt
De achterwielmotor kan niet worden gecombineerd met een naafversnelling, alleen met een derailleur
Het derailleursysteem slijt sneller en vergt meer onderhoud
Achterband wisselen is ingewikkeld
Minder rendement, dus een lagere actieradius
Over vermogen en kracht
E-bikes zijn eigenlijk altijd begrensd op een vermogen van 250 watt, maar als het om kracht gaat zijn de verschillen groot. En dat is wel iets om rekening mee te houden, zeker als je wilt dat je e-bike je ook heuvelop goed kan ondersteunen. De kracht wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm): hoe hoger het getal hoe meer kracht.
De kracht (in Nm) van de verschillende geteste motoren:
Bosch Active line 48Nm
Bosch Performance Line (met derailleurversnelling) 60Nm
Bosch Performance (met naafversnelling) 50Nm
Impulse 60Nm
Panasonic 65Nm
Yamaha 60Nm
Shimano Steps 50 Nm
Ion-achterwielmotor = 40 Nm (Accell komt ook met een 50Nm motor)
Bionx D-series 50Nm
BionX P-series 40Nm
Kracht- of rotatiesensor?
De rotatiesensor ondersteunt onafhankelijk van de kracht van de fietser: zelfs als je bijna geen druk op de pedalen zet, kun je voor maximale ondersteuning kiezen. De krachtsensor zorgt voor een ondersteuning afhankelijk van de kracht die je zelf op de pedalen zet. De meeste fietsers vinden de krachtsensor prettiger, omdat deze wijze van ondersteuning natuurlijker aanvoelt.
Rotatiesensor – de voordelen
Goedkoop
Ook veel ondersteuning mogelijk als je zelf weinig kracht levert
Betrouwbaar (in combinatie met voorwielmotor betrouwbaarder dan krachtsensor)
Rotatiesensor – de nadelen
Start met vertraging: hij begint pas als je de pedalen al rond zijn geweest
Stopt met vertraging: hij gaat nog even door wanneer je stopt met trappen
Voelt minder natuurlijk dan krachtsensor
Als je loopt met de fiets aan de hand en trappers draaien mee(door bv stroef lopende versnellingsnaaf) start de ondersteuning
Vooral bij het wegrijden kan het lastig zijn dat de ondersteuning vertraagd start
Als je onbelast de pedalen draait, bijvoorbeeld bij een manoeuvre, kan toch de ondersteuning vol starten
Krachtsensor – de voordelen
Ondersteuning voelt natuurlijk aan
Ondersteuning start direct bij wegrijden
Ondersteuning stopt direct bij stoppen trappen
Ondersteuning start niet als je de pedalen onbelast draait, bijvoorbeeld bij een manoeuvre of lopen met de fiets
Krachtsensor – de nadelen
Als je zelf weinig energie wilt of kunt leveren levert de motor ook weinig ondersteuning
Duurder dan rotatiesensor
In combinatie met voorwielmotor heb je een losse onderhoudsgevoelige krachtsensor nodig
Bij sommige systemen moet de sensor regelmatig opnieuw gekalibreerd worden.