Logo Fietsen123

Dossier: Onderhoud van je e-bike

E-bike: naaf of derailleur?

donderdag 23 april, 2020

Je bent eruit: je gaat een nieuwe e-bike kopen. Maar wat voor een? Wordt het een fiets met een naafversnelling? Of ga je voor de e-bike met derailleur? Fietsen123 helpt je op weg.

Zet een e-bike met een naafversnelling naast een e-bike met derailleur en het verschil is direct zichtbaar: gesloten kettingkast versus open kettingkast. Maar wat betekent dat verschil in de praktijk?

Krachtsoverbrenging

Ooit gehoord: op een e-bike met naafversnelling verlies je meer trapkracht dan op een e-bike met derailleur. Welnu, dat ligt er maar aan. Een kwalitatief goede versnellingsnaaf is bijzonder efficiënt en het kleine beetje krachtsverlies (minder dan 2 procent) dat optreedt, komt vanuit de ketting, niet vanuit de naaf.

Onderhoud e-bike met naafversnelling

Een e-bike met naafversnelling heeft elke twee jaar of bij elke 5000 kilometer een goede onderhoudsbeurt nodig. Omdat de kettingkast van deze e-bikes bijna altijd dicht is, heeft de ketting nauwelijks onderhoud nodig.

Onderhoud e-bike met derailleur

Voor de e-bike met derailleur is er geen officiële onderhoudsinterval. Het benodigde onderhoud is sterk afhankelijk van het type fietser. Staat de fiets in de winter in de schuur of wordt er dan ook mee gereden? Houdt de fietser zijn e-bike goed schoon en verwent hij hem zo dan ook weleens met een druppeltje olie? Legt hij de kettingchecker zo af en toe even langs de ketting om te zien of de ketting nog in orde is? Of laat hij het lopen met als gevolg dat na de ketting ook de tandwielen van de derailleur gaan slijten? Het zijn allemaal factoren die bijdragen aan de onderhoudsgevoeligheid van de e-bike met derailleur.

Gewicht

Een e-bike met derailleur weegt minder dan een e-bike met naafversnelling: de naaf alleen weegt namelijk al zo’n 2 kilo. Maakt dat uit? Dat ligt maar net aan wat je met je e-bike van plan bent. Moet de e-bike op de fietsendrager, dan is het gewicht zeker van belang.

Aantal versnellingen

Een e-bike met derailleur heeft meer versnellingen dan een e-bike met naafversnelling. Dat kan belangrijk zijn, zeker als je je e-bike regelmatig heuvelop wilt gebruiken. Realiseer je echter dat je het grotere aantal versnellingen waarschijnlijk niet zo vaak gebruikt als op een normale fiets met derailleur. De e-bike heeft namelijk ook een motor die je vooruithelpt. Wel is de accu sneller leeg als je meer gebruik maakt van de kracht van de motor.

Automatisch schakelen

Wil je graag elektronisch kunnen schakelen, dan kan dat ook. Shimano heeft daar het elektronische Di2-schakelsysteem voor ontwikkeld. En het kan zelfs nog makkelijker: een e-bike met een automatisch schakelsysteem [link: https://www.shimano-steps.com/e-bikes/netherlands/nl/product-information/city-trekking/e6100. Denk: auto met automatische versnellingsbak, maar dan op je fiets. Het systeem schakelt op basis van je cadans en snelheid, waardoor je altijd in de meest ideale versnelling rijdt – ook als je bij groen licht weer opstapt. Met zo’n volledig automatisch schakelsysteem hoef je echt alleen nog maar te trappen en te remmen.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Shimano Steps.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Elektrische fiets onderweg opladen met zonnepaneel op fietstas

Het bedrijf Mihatra komt met een innovatieve oplossing: een fietstas met zonnecollectoren. Dat betekent dat uw elektrische fiets oplaadt tijdens het fietsen, maar ook als u een kopje koffie…

Nieuws

Met de fiets in de trein naar het buitenland, hoe zit het?

Steeds meer vakantiefietsers willen per trein naar hun buitenlandse bestemming, maar het meenemen van de fiets in een internationale trein is niet altijd even makkelijk. We leggen uit of he…

Nieuws

Test: de beste fietsverzekering

Het aantal dure fietsen, vooral e-bikes, blijft groeien. Tegelijkertijd is fietsendiefstal een hardnekkig probleem. Reden voor veel mensen om de fiets te verzekeren. Wie op zoek is naar de …

Nieuws

Elektrische fiets: welke motorpositie kiest u?

Kies je voor een motor in het achterwiel, voorwielaandrijving of juist voor een middenmotor bij de trapas? We geven de voor- en nadelen met een toelichting per techniek. Voorwielmotor Gr…

Nieuws

Genieten tijdens een fietstocht in de winter

Een fietstocht maken ligt in de winter wat minder voor de hand, maar het kan zeer de moeite waard zijn. Goed voorbereid kun je al fietsend mooie winterlandschappen ontdekken. Rijp aan de bo…