Logo Fietsen123

Dossier: Onderhoud van je e-bike

De accu van de e-bike: zo houd je hem fit

donderdag 21 maart, 2019

Echt lekker van je e-bike genieten doe je met een volle en fitte accu. Met deze tips houd je je accu zo lang mogelijk fit en gezond.

Lees hier alles over onderhoud van je e-bike.

Accu en temperatuur

Bij lagere temperaturen neemt de capaciteit van de accu af. Het gevolg is dat ook de actieradius van je accu onder koude omstandigheden afneemt. Wordt het weer warmer, dan neemt die capaciteit ook weer toe. Belangrijk is dat je de accu in de winter binnenshuis of in elk geval in een ruimte warmer dan 10 graden bewaart. Te warm is trouwens ook funest: accu's houden niet van temperaturen boven de 30 graden.

Laad je je accu onder koude omstandigheden op, houd er dan rekening mee dat dat langer duurt. Beter is het de accu bij kamertemperatuur op te laden.

Als je de accu helemaal leeg hebt gereden, berg deze dan zeker niet op in een koude schuur. Als een lege accu te koud wordt, kan dat leiden tot een permanente afname van de actieradius - de accu raakt dan te leeg (de zogeheten diepontlading). Advies is dus: opbergen en/of opladen bij kamertemperatuur.

Display

Wist je trouwens dat ook het display van je e-bike gevoelig is voor temperatuur? Bij koude temperaturen reageert het display trager dan je gewend bent. Wordt het weer warmer, dan wordt het display ook weer actiever. Om mogelijke beschadiging van het display te voorkomen, kun je ook dit onderdeel van je fiets het beste bij kamertemperatuur bewaren.

Test en revisie

Loopt je accu binnen de kortste keren leeg en heb je het gevoel dat hij niet goed meer oplaadt, dan kun je hem laten testen, bijvoorbeeld bij een bedrijf dat ook fietsaccu's reviseert (daar zijn er inmiddels heel wat van; Google maar eens op 'revisie e-bike accu'). Als blijkt dat je accu aan vervanging toe is, kun je hem daar ook laten reviseren: de kapotte accucellen worden dan vervangen door nieuwe. Meestal hoef je de kosten van de test niet te betalen als je de accu laat repareren. Natuurlijk kun je ook een originele nieuwe accu aanschaffen, maar dat is wel een dure optie.

Typen accu's

Er zijn verschillende typen accu's op de markt en elk type heeft zo zijn eigen eigenaardigheden. We zetten ze even voor je op een rijtje:

Ion accu

Als je deze accu, bijvoorbeeld vanwege slecht weer, niet gebruikt, moet je hem wel maandelijks volladen. Het beste is er daarna ook even een stukje mee te gaan rijden. Daarna kun je de accu laten staan, maar let wel op de spanning - een wekelijkse check is absoluut aan te raden. Komt de lading onder de 50%, laad hem dan - bij kamertemperatuur - op en maak er weer even een kort ritje mee. Zo houd je dit type het langst fit.

Ni-Mh accu

Dit type accu ontlaadt bijzonder snel: na een week stilstaan is de actieradius zomaar een kwart minder. De accu kun je het beste bij kamertemperatuur én gekoppeld aan de lader bewaren.

Li-Po accu

Deze accu is ietwat gevoelig voor de al eerder genoemde diepontlading waardoor de accu onherstelbare schade kan oplopen. Ook hier geldt: bewaren en opladen bij kamertemperatuur.

Bron: FietsActief

Lees hier alles over onderhoud van je e-bike.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Groningse start-up ontwikkelt ''ultieme waterfles'' voor op de fiets

Een tas of bidon meenemen op de fiets is bijna verleden tijd. De Groningse ondernemer Leonard Kollen maakte de Clipon: een waterfles die je op elke fiets kunt klemmen. Momenteel probeert hi…

Nieuws

De speed pedelec: regels op een rij

De regels rond het gebruik van een speed pedelec zijn de afgelopen jaren steeds veranderd of aangevuld. Ook vanaf 2018 gelden er weer nieuwe regels. Kun jij het nog volgen? Fietsen123 zet d…

Nieuws

Yorkshire: fantastisch veelzijdig

Yorkshire – alleen de naam is al mooi. Deze Engelse regio heeft eigenlijk alles wat van Engeland zo’n prachtig vakantieland maakt. Een mooie kustlijn, schitterende heuvels, ongerepte natuur…

Nieuws

Veilig op de e-bike

Met de forse toename van het aantal e-bikes neemt ook het aantal ongevallen met e-bikes toe. Aan de hand van deze vragen stap je veilig en verantwoord op de e-bike. Is een e-bikecursus verp…

Nieuws

Prijs en subsidie voor ‘sensorbike’

Het Fietslab van de TU Delft heeft de Nationale Sportinnovator Prijs ontvangen met een daaraan gekoppelde subsidie van € 30.000. Dit wordt gebruikt voor het project met de ‘sensorbike’, een…