Logo Fietsen123

Dossier: Onderhoud van je e-bike

De accu van de e-bike: zo houd je hem fit

donderdag 21 maart, 2019

Echt lekker van je e-bike genieten doe je met een volle en fitte accu. Met deze tips houd je je accu zo lang mogelijk fit en gezond.

Lees hier alles over onderhoud van je e-bike.

Accu en temperatuur

Bij lagere temperaturen neemt de capaciteit van de accu af. Het gevolg is dat ook de actieradius van je accu onder koude omstandigheden afneemt. Wordt het weer warmer, dan neemt die capaciteit ook weer toe. Belangrijk is dat je de accu in de winter binnenshuis of in elk geval in een ruimte warmer dan 10 graden bewaart. Te warm is trouwens ook funest: accu's houden niet van temperaturen boven de 30 graden.

Laad je je accu onder koude omstandigheden op, houd er dan rekening mee dat dat langer duurt. Beter is het de accu bij kamertemperatuur op te laden.

Als je de accu helemaal leeg hebt gereden, berg deze dan zeker niet op in een koude schuur. Als een lege accu te koud wordt, kan dat leiden tot een permanente afname van de actieradius - de accu raakt dan te leeg (de zogeheten diepontlading). Advies is dus: opbergen en/of opladen bij kamertemperatuur.

Display

Wist je trouwens dat ook het display van je e-bike gevoelig is voor temperatuur? Bij koude temperaturen reageert het display trager dan je gewend bent. Wordt het weer warmer, dan wordt het display ook weer actiever. Om mogelijke beschadiging van het display te voorkomen, kun je ook dit onderdeel van je fiets het beste bij kamertemperatuur bewaren.

Test en revisie

Loopt je accu binnen de kortste keren leeg en heb je het gevoel dat hij niet goed meer oplaadt, dan kun je hem laten testen, bijvoorbeeld bij een bedrijf dat ook fietsaccu's reviseert (daar zijn er inmiddels heel wat van; Google maar eens op 'revisie e-bike accu'). Als blijkt dat je accu aan vervanging toe is, kun je hem daar ook laten reviseren: de kapotte accucellen worden dan vervangen door nieuwe. Meestal hoef je de kosten van de test niet te betalen als je de accu laat repareren. Natuurlijk kun je ook een originele nieuwe accu aanschaffen, maar dat is wel een dure optie.

Typen accu's

Er zijn verschillende typen accu's op de markt en elk type heeft zo zijn eigen eigenaardigheden. We zetten ze even voor je op een rijtje:

Ion accu

Als je deze accu, bijvoorbeeld vanwege slecht weer, niet gebruikt, moet je hem wel maandelijks volladen. Het beste is er daarna ook even een stukje mee te gaan rijden. Daarna kun je de accu laten staan, maar let wel op de spanning - een wekelijkse check is absoluut aan te raden. Komt de lading onder de 50%, laad hem dan - bij kamertemperatuur - op en maak er weer even een kort ritje mee. Zo houd je dit type het langst fit.

Ni-Mh accu

Dit type accu ontlaadt bijzonder snel: na een week stilstaan is de actieradius zomaar een kwart minder. De accu kun je het beste bij kamertemperatuur én gekoppeld aan de lader bewaren.

Li-Po accu

Deze accu is ietwat gevoelig voor de al eerder genoemde diepontlading waardoor de accu onherstelbare schade kan oplopen. Ook hier geldt: bewaren en opladen bij kamertemperatuur.

Bron: FietsActief

Lees hier alles over onderhoud van je e-bike.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsonderhoud in de winter

In de winter heeft je fiets net iets meer te lijden dan in het voorjaar en in de zomer. Het kan dus geen kwaad om in deze periode wat meer aandacht te besteden aan het onderhoud van je fiet…

Nieuws

Advies Fietsersbond: zo kunnen we coronaproof fietsen

Tijdens de coronacrisis is er een stijging te zien in het aantal fietsers op de weg. Logisch, we mogen immers nog wel een ommetje maken met de fiets. Maar wat gaat er gebeuren als dit het n…

Nieuws

Ongeluk op de fiets: wie betaalt?

Fietsers hebben een andere status in het verkeer dan auto’s. Zo zijn ze minder snel aansprakelijk na een ongeluk. Ook niet als fietsers daar zelf schuldig aan zijn. 1 Wie is aansprake…

Nieuws

Op de fiets.... 50 km door de Kanaaltunnel!

Niemand heeft ooit nog de 50 kilometer tussen Groot Britannië en Frankrijk gefietst, tot 1 juni 2014. Chris Froome werd de eerste man die op de fiets door de Eurotunnel mocht fietsen. …

Elektrische Fietsen

Poll: moet de 60-plusser met een e-bike verplicht op cursus?

Laat de woorden veiligheid en e-bike in één zin vallen en de discussie barst direct los. En inderdaad, de e-bike rijdt harder, daar kunnen we niet omheen. Bovendien is de e-bike net even wa…