Logo Fietsen123

Dossier: Onderhoud van je e-bike

Accu en motor: het gaat om de perfecte combinatie

maandag 20 april, 2020

Een e-bike is pas goed als de accu een grote actieradius heeft. En die motor, die moet natuurlijk ook een flink vermogen hebben. Toch? Of ligt het toch net even anders?

De keuze in e-bikes wordt nog elk jaar groter – de keuze is reuze, zogezegd. Des te belangrijker is het om goed te weten waar je op moet letten. De actieradius van de accu is namelijk lang niet altijd zaligmakend.

E-bike en persoonlijke wensen

Elke zoektocht naar een e-bike zou moeten beginnen met de vraag wat de berijder met de e-bike van plan is. Wordt het een e-bike voor woon-werkverkeer of voor de dagelijkse boodschappen? Is de fiets vooral bedoeld voor fijne ritjes in het weekend – en over hoeveel kilometer praten we dan? Waar woon je: in het Limburgse heuvellandschap of hartje Groene Hart? Gaat je e-bike mee de bergen in of is dat ontspannen ritje op zondagmiddag meer dan voldoende?

De juiste combinatie

De combinatie motor + accu bepaalt wat je met je e-bike kunt doen. Die twee onderdelen moeten dus goed op elkaar zijn afgestemd. Hoe krachtiger de motor, hoe meer stroom hij nodig heeft en hoe zwaarder de accu moet zijn. Ook de efficiëntie van de motor is van belang. Net als bij auto’s is ook de ene e-bikemotor zuiniger dan de andere. En een zuinige motor heeft logischerwijs een kleinere accu nodig.

Fluitend naar het werk of fluitend de berg op?

Een goede fietsverkoper helpt je bij het vinden van de juiste e-bike. Het kan namelijk zomaar dat een e-bike met een grote actieradius helemaal niet zo geschikt is voor wat jij met de fiets gaat doen. Anders gezegd: voor je dagelijkse woon-werkverkeer heb je waarschijnlijk geen fiets nodig waarmee je ook de steilste kuitenbijters in de Belgische Ardennen fluitend kunt bedwingen.

Kostbare verschillen

Een e-bike is een kostbare aanschaf en alleen daarom al is het niet verstandig om klakkeloos voor de e-bike met de sterkste motor en de zwaarste accu te kiezen. Hoe zwaarder de accu, hoe duurder de e-bike – en wie wil er nou 400 euro te veel uitgeven aan iets wat je in de praktijk nauwelijks gebruikt? Denk dus van tevoren goed na over wat je met je e-bike gaat doen. En kijk daarna pas naar de accu en de motor.

Vier systemen

Om de klant te helpen bij zijn keuze, heeft Shimano – fabrikant van fietsonderdelen – vier motoren voor drie verschillende fietscategorieën in de markt gezet. Het instapmodel is ideaal voor het stadsverkeer terwijl het meest krachtige model zelfs in de bergen goed presteert. Dat maakt het kiezen toch net weer even wat makkelijker.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Shimano Service Center.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Dreigend tekort van 60.000 fietsparkeerplekken bij stations

Het tekort aan fietsparkeerplekken loopt de komende jaren flink op. Mogelijk zelfs tot 60.000 plekken. Het lukt de overheid niet het enorme tekort aan fietsenrekken en -stallingen bij de st…

Nieuws

E-bikes massaal gestolen, politie zet lokfietsen in

Politie en verzekeraars gaan de golf aan diefstallen van elektrische fietsen aanpakken. Ook in 2015 zijn weer een recordaantal e-bikes gestolen. Lokfietsen moeten ervoor zorgen dat bendes e…

Nieuws

Waar hoort de speed pedelec?

Per 1 juli 2017 moeten de speed pedelecs van het fietspad af en de rijbaan op. Met een topsnelheid van 45 kilometer per uur, zou je inderdaad kunnen stellen dat deze snelle elektrische fiet…

Nieuws

Fietspaden in Nederland te smal en te druk

Ruim 90 procent van de drukke fietspaden in Nederland is te smal, blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Sweco. Te drukke fietspaden die ook nog eens te smal zijn, zorgen voor onveilige …

Nieuws

Hoeveel weet u van fietsbekeuringen? Doe de fietsboetequiz 2014!

Heeft u als fietser al eens een bekeuring gehad? Aangehouden en bekeurd worden voor fietsen zonder licht is een veel voorkomende bekeuring, maar er zijn veel andere bekeuringen mogelijk. Do…