Logo Fietsen123

Dossier: Onderhoud van je e-bike

Accu en motor: het gaat om de perfecte combinatie

Monday 20 April, 2020

Een e-bike is pas goed als de accu een grote actieradius heeft. En die motor, die moet natuurlijk ook een flink vermogen hebben. Toch? Of ligt het toch net even anders?

De keuze in e-bikes wordt nog elk jaar groter – de keuze is reuze, zogezegd. Des te belangrijker is het om goed te weten waar je op moet letten. De actieradius van de accu is namelijk lang niet altijd zaligmakend.

E-bike en persoonlijke wensen

Elke zoektocht naar een e-bike zou moeten beginnen met de vraag wat de berijder met de e-bike van plan is. Wordt het een e-bike voor woon-werkverkeer of voor de dagelijkse boodschappen? Is de fiets vooral bedoeld voor fijne ritjes in het weekend – en over hoeveel kilometer praten we dan? Waar woon je: in het Limburgse heuvellandschap of hartje Groene Hart? Gaat je e-bike mee de bergen in of is dat ontspannen ritje op zondagmiddag meer dan voldoende?

De juiste combinatie

De combinatie motor + accu bepaalt wat je met je e-bike kunt doen. Die twee onderdelen moeten dus goed op elkaar zijn afgestemd. Hoe krachtiger de motor, hoe meer stroom hij nodig heeft en hoe zwaarder de accu moet zijn. Ook de efficiëntie van de motor is van belang. Net als bij auto’s is ook de ene e-bikemotor zuiniger dan de andere. En een zuinige motor heeft logischerwijs een kleinere accu nodig.

Fluitend naar het werk of fluitend de berg op?

Een goede fietsverkoper helpt je bij het vinden van de juiste e-bike. Het kan namelijk zomaar dat een e-bike met een grote actieradius helemaal niet zo geschikt is voor wat jij met de fiets gaat doen. Anders gezegd: voor je dagelijkse woon-werkverkeer heb je waarschijnlijk geen fiets nodig waarmee je ook de steilste kuitenbijters in de Belgische Ardennen fluitend kunt bedwingen.

Kostbare verschillen

Een e-bike is een kostbare aanschaf en alleen daarom al is het niet verstandig om klakkeloos voor de e-bike met de sterkste motor en de zwaarste accu te kiezen. Hoe zwaarder de accu, hoe duurder de e-bike – en wie wil er nou 400 euro te veel uitgeven aan iets wat je in de praktijk nauwelijks gebruikt? Denk dus van tevoren goed na over wat je met je e-bike gaat doen. En kijk daarna pas naar de accu en de motor.

Vier systemen

Om de klant te helpen bij zijn keuze, heeft Shimano – fabrikant van fietsonderdelen – vier motoren voor drie verschillende fietscategorieën in de markt gezet. Het instapmodel is ideaal voor het stadsverkeer terwijl het meest krachtige model zelfs in de bergen goed presteert. Dat maakt het kiezen toch net weer even wat makkelijker.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Shimano Service Center.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Tips tegen brandgevaar accu’s

Door een productiefout, bij overbelasting of kortsluiting kan de accu van een elektrische fiets in extreme gevallen in brand vliegen. Met deze tips bescherm je je accu. Toezicht Laad de …

Nieuws

Fiets de Oranjeroute door Nederland en Duitsland

Veel plaatsen in Nederland en vooral ook Duitsland hebben een band met het Huis van Oranje-Nassau. De bijna 3000 kilometer lange Oranjeroute is een majestueuze route langs oude kastelen, bu…

Nieuws

Snel oversteken met de FLIP in Rotterdam

Auto’s lijken bij kruispunten altijd maar door te mogen rijden, terwijl je als fietser eindeloos moet wachten. Rotterdam heeft een oplossing: de FLIP, of Fiets Licht Informatiepaneel. Niet …

Nieuws

Bert blogt: Eifelse avonturen

Rondom het laatste weekend van mei hebben mijn vrouw Margaret en ik een paar dagen in de Eifel gefietst. Ik had mijn zinnen gezet op de veelgeroemde Vennbahn Radweg, een 125 km lang voormal…

Nieuws

50 te hard binnen de bebouwde kom?

Welke wegen binnen de bebouwde moeten volgens jou een maximumsnelheid van 30 km/h krijgen? De Fietsersbond brengt het in kaart met het initiatief ’30 is het nieuwe 50!’ Voor automobilisten …