Logo Fietsen123

Dossier: Onderhoud van je e-bike

Accu en motor: het gaat om de perfecte combinatie

maandag 20 april, 2020

Een e-bike is pas goed als de accu een grote actieradius heeft. En die motor, die moet natuurlijk ook een flink vermogen hebben. Toch? Of ligt het toch net even anders?

De keuze in e-bikes wordt nog elk jaar groter – de keuze is reuze, zogezegd. Des te belangrijker is het om goed te weten waar je op moet letten. De actieradius van de accu is namelijk lang niet altijd zaligmakend.

E-bike en persoonlijke wensen

Elke zoektocht naar een e-bike zou moeten beginnen met de vraag wat de berijder met de e-bike van plan is. Wordt het een e-bike voor woon-werkverkeer of voor de dagelijkse boodschappen? Is de fiets vooral bedoeld voor fijne ritjes in het weekend – en over hoeveel kilometer praten we dan? Waar woon je: in het Limburgse heuvellandschap of hartje Groene Hart? Gaat je e-bike mee de bergen in of is dat ontspannen ritje op zondagmiddag meer dan voldoende?

De juiste combinatie

De combinatie motor + accu bepaalt wat je met je e-bike kunt doen. Die twee onderdelen moeten dus goed op elkaar zijn afgestemd. Hoe krachtiger de motor, hoe meer stroom hij nodig heeft en hoe zwaarder de accu moet zijn. Ook de efficiëntie van de motor is van belang. Net als bij auto’s is ook de ene e-bikemotor zuiniger dan de andere. En een zuinige motor heeft logischerwijs een kleinere accu nodig.

Fluitend naar het werk of fluitend de berg op?

Een goede fietsverkoper helpt je bij het vinden van de juiste e-bike. Het kan namelijk zomaar dat een e-bike met een grote actieradius helemaal niet zo geschikt is voor wat jij met de fiets gaat doen. Anders gezegd: voor je dagelijkse woon-werkverkeer heb je waarschijnlijk geen fiets nodig waarmee je ook de steilste kuitenbijters in de Belgische Ardennen fluitend kunt bedwingen.

Kostbare verschillen

Een e-bike is een kostbare aanschaf en alleen daarom al is het niet verstandig om klakkeloos voor de e-bike met de sterkste motor en de zwaarste accu te kiezen. Hoe zwaarder de accu, hoe duurder de e-bike – en wie wil er nou 400 euro te veel uitgeven aan iets wat je in de praktijk nauwelijks gebruikt? Denk dus van tevoren goed na over wat je met je e-bike gaat doen. En kijk daarna pas naar de accu en de motor.

Vier systemen

Om de klant te helpen bij zijn keuze, heeft Shimano – fabrikant van fietsonderdelen – vier motoren voor drie verschillende fietscategorieën in de markt gezet. Het instapmodel is ideaal voor het stadsverkeer terwijl het meest krachtige model zelfs in de bergen goed presteert. Dat maakt het kiezen toch net weer even wat makkelijker.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Shimano Steps.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Oplossing tegen diefstal e-bikes

Een gps-chip in nieuwe elektrische fietsen is een geschikt wapen in de strijd tegen fietsendiefstal. Van de eerste 6.000 fietsen die zo'n chip hebben, is er niet één gestolen. In 2016 werd …

Blog

Bert blogt: nog meer schade en schande

Dit is het tweede blog over de risico's en de gevaren die de argeloze fietser belagen. In het eerste blog vertelde ik over de verstrekkende gevolgen van een ongeval, het belang van het voor…

Nieuws

Poll: Steekt u altijd netjes uw arm uit wanneer u afslaat?

Fietsen.123 is benieuwd of u bij veranderen van rijrichting/het afslaan netjes uw hand uitsteekt. Zijn de Nederlanders hierin netjes, of valt dat wel tegen? Ergert u zich als automobilist o…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: De aankomst

Wie vanaf de Monte del Gozo, de ‘berg der vreugde’ de stad Santiago de Compostela ziet liggen, heeft alle reden om opgelucht te zijn: de wekenlange trektocht zit er bijna op. Even later doe…

Nieuws

Getest: de beste fietspomp

Het is nog niet echt weer om te fietsen, maar dat zal niet lang meer duren. Nog even, en op de eerste mooie dag kun je de de banden oppompen om een tochtje te maken. Wie hiervoor een nieuwe…