Logo Fietsen123

Nieuws

Dronken fietsers zijn gevaar op de weg

maandag 17 september, 2007

Justitie en politie gaan meer doen om dronken fietsers aan te pakken. "Er is een soort ongeschreven code. Ga maar op de fiets naar een feestje, dat kun je wel maken.''  Rudi Buis publiceert hierover een artikel in het Nederlands Dagblad. We citeren. Gevaar voor zichzelf en anderenDronken fietsers zijn een gevaar in het verkeer. Voor zichzelf én voor anderen. Hoe vaak fietsers met een slok te veel op betrokken raken bij ongevallen, staat nergens in de verkeersstatistieken. In veruit de meeste gevallen gaat het om botbreuken, verloren tanden en vieze schaafwonden na enkelzijdige ongevallen. Maar het kan erger. De politie in Amsterdam bekeurde onlangs een 32-jarige fietser die met zijn hoofd tegen een passerende taxi was geklapt. En in Dordrecht arresteerden agenten vorige week een 41-jarige man die op de weg constant omviel en anderen in gevaar bracht. Hij blies op het bureau een promillage van liefst 2,4 promille. In 2006 kwamen 216 fietsers om op de weg, in 2005 waren dat er nog 181. Onduidelijk is bij hoeveel van de ongevallen alcohol in het spel was.

Meer prioriteitDe problematiek is dusdanig, dat politie en justitie meer prioriteit gaan geven aan drankrijders op de tweewieler. "Er moet op gecontroleerd worden'', zegt Leo Maat van het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM). "Er zijn genoeg mogelijkheden om niet met de fiets of auto te hoeven. Er is altijd wel een borrelbus, of je regelt een bob.'' Eerder liet landelijk verkeersofficier Koos Spee al doorschemeren dat dronken fietsers geen vrij baan mogen krijgen. Regelmatig komen automobilisten in de problemen die een zwalkende fietser hebben aangereden. Bij ongelukken tussen autobestuurders en zogeheten zwakke verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers, geldt de omgekeerde bewijslast. Ofwel, de automobilist móét bewijzen dat hij er niets aan kan doen. Extra probleem is dat bij omgekomen fietsers geen bloedproef wordt gedaan, zodat de rechter op de zitting officieel geen informatie krijgt over eventueel drankgebruik van de fietser. In het meest extreme geval kan dat leiden tot een veroordeling tot drie jaar cel voor de autorijder. De VVD gaat deze week Kamervragen stellen over de kwestie aan de ministers Camiel Eurlings van Verkeer en Ernst Hirsch Ballin van Justitie.

SchrikkenTot nu toe heeft de politie nooit veel prioriteit gegeven aan alcoholmisbruik op de fiets, zegt directeur Wim van Dalen van de Stichting Alcoholpreventie. "Er is een soort ongeschreven code. Ga maar op de fiets, dat kun je wel maken.'' Dat wordt niet als een probleem gezien, verklaart hij. "Maar als je ongevallen met dronken fietsers op een rij zou zetten, zou je schrikken.''

AlcoholfuikenSteeds meer politiekorpsen krijgen echter besef dat óók drinkers die op de trappers staan het verkeer in gevaar brengen. In het Westland legt de politie Haaglanden sinds enkele maanden grote alcoholfuiken, waarbinnen ook fietsers moeten blazen. Onlangs hadden van de duizend gecontroleerde bestuurders er 41 te diep in het glas gekeken, van wie het merendeel met de tweewieler op pad was. De actie valt binnen een groter plan om het alcoholmisbruik van jongeren in het kassengebied tegen te gaan. "Het is niet zo dat we nu veel vaker fuiken gaan opzetten speciaal voor fietsers. Maar we gaan wel op zwalkende fietsers letten'', aldus Wim Hoonhout van het korps.

Uit de klauwenLogisch is die extra aandacht wel, zegt verkeerswetenschapper Karel Brookhuis van de Rijksuniversiteit Groningen. "Met het drankgebruik loopt het vaker uit de klauwen. Dan ga je handhaven. Tenslotte mag een fietser geen druppel meer drinken dan een automobilist.'' Uit onderzoek blijkt dat Nederland tussen de 300.000 en 400.000 probleemdrinkers telt. Die functioneren slecht in sociale relaties, werk, opvoeding én in het verkeer, stelt Brookhuis. "Daar komen de verkeersdoden en -gewonden vandaan. Daar horen zowel automobilisten als fietsers bij.''

Boetes drank Het is een wijdverbreid misverstand dat fietsers meer mogen drinken dan bestuurders van een auto of bromfiets. Ook een fietser die meer dan 0,5 promille alcohol in zijn bloed heeft (220 ugl, ongeveer twee biertjes), is strafbaar in het verkeer. Daar staat een boete op van 85 euro, zo blijkt uit het boeteoverzicht van het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM). Bestuurders van een tweewieler die het erg bont maken op de weg, bijvoorbeeld omdat ze constant van links naar rechts zwabberen, lopen het risico een dubbele boete te krijgen: 170 euro. Fietsers die weigeren mee te werken aan een alcoholtest krijgen een boete van 50 euro, waarna op het politiebureau alsnog het alcoholpromillage wordt vastgesteld middels een blaastest of bloedproef.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Afstappen! U fietst te hard!

Stop! U gaat te hard! De politie worstelt met een duivels dilemma: moeten e-bikes die harder rijden dan 25 km/u wel of niet op de bon worden geslingerd? Of wordt daarmee een veelbelovend, m…

Nieuws, Fietstest

Test van de goedkoopste fietsendrager: de ProPlus Click-On (25 euro)

De ProPlus Click-On is de goedkoopste en simpelste drager die te verkrijgen is. Kost slechts 25 euro en bestaat uit twee stangen die met een scharnier verbonden zijn. Aan de uiteinden van d…

Nieuws

Utrecht krijgt elektrische deelfietsen

Na het grote succes in Kopenhagen, krijgt Utrecht in Nederland de primeur met vijftien Gobikes. Het zijn niet zomaar elektrische fietsen, want de fiets kan met smartphones communiceren…

Nieuws

ANWB: zorg voor veiliger fietspaden

Gemeenten hebben de verkeersveiligheid uit het oog verloren. Tijd voor verandering, vindt ANWB-baas Frits van Bruggen. Veel fietsers voelen zich onveilig in het verkeer. Dit blijkt niet all…

Nieuws

Utrecht krijgt grootste fietsenstalling ter wereld: bekijk de beelden

Utrecht krijgt de grootste fietsenstalling ter wereld met plaats voor 12.500 fietsen. De bouw is gisteren officieel gestart. De megastalling komt onder een verhoogd stationsplein aan de sta…