Elektrische Fietsen

Drie vooroordelen over de e-bike weerlegd

maandag 29 augustus, 2016

Rijd je op een e-bike, dan moet je stevig in je schoenen staan. Niet omdat de e-bike daarom vraagt, maar omdat de e-bike nog altijd met vooroordelen te kampen heeft.

Je kent ze vast ook wel, de schampere opmerkingen: daar wil ik echt niet op gezien worden, zo oud ben ik nog lang niet, mensen op een e-bike zijn te lui om zelf te trappen… Nou, daar sta je dan, met je mooie e-bike. Het is tijd voor een gezonde portie tegengas!

Lelijk?

De eerste e-bikes waren inderdaad opvallende verschijningen: ze zagen eruit als een fiets, maar de motor maakte lawaai voor tien – alsof je op een brommer zat. Ook esthetisch gezien was het niet moeders mooiste: er leek een complete motor aan het achterwiel te hangen. Die combinatie van lawaai en design heeft er lange tijd voor gezorgd dat de e-bike met een suffig imago kampte. Hoe anders is dat nu: de huidige e-bike mag er zijn. De motor is lang niet meer zo zichtbaar, herrie maakt-ie ook niet meer en qua design doet de e-bike echt niet meer onder voor willekeurig welke andere hippe fiets. Dus, hoezo: suf en lelijk?

Oud?

In eerste instantie werd de e-bike inderdaad door de wat oudere fietsers omarmd: zo’n fiets bracht de langere of de uitdagende fietstocht met klimmetjes weer binnen handbereik. De oudere fietser bleek een heuse voorloper, want tegenwoordig is de e-bike onder een veel grotere groep populair: de moeders met de kleine kinderen, de scholieren, de kantoortijgers – de e-bikes zijn niet aan te slepen. Zo bleek uit de meest recente cijfers van het CBS zelfs dat steeds meer jongeren de scooter laten staan en voor een e-bike kiezen. Dus, hoezo: alleen voor oude mensen?

Lui?

Op de allereerste e-bike hoefde je zelf niet veel te doen, maar die tijd ligt allang achter ons. Tegenwoordig beschikt de e-bike over trapondersteuning, en het eerste deel van dat woord dien je letterlijk te nemen: je moet zelf trappen om ondersteuning van de motor te krijgen. Enige nuance is hier wel op zijn plaats, want de e-bike kent twee typen ondersteuning: rotatie en kracht. De rotatiesensor ondersteunt onafhankelijk van je eigen inspanning – het enige wat je moet doen, is trappen. De krachtsensor stemt de ondersteuning af op de druk die je op de pedalen zet – hoe meer inspanning je levert, hoe meer ondersteuning je krijgt. Los hiervan zorgt de e-bike ervoor dat ook mensen die bijvoorbeeld vanwege hun conditie niet meer fietsten, nu toch weer op de fiets stappen en dus in beweging komen. Dus, hoezo: alleen voor luie mensen?


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Filmpje uitreiking elektrische fiets t.w.v. €2099!

De winnaar van de elektrische fiets heeft deze vorige week in ontvangst genomen. J. Swinkels uit Helmond won de QWIC D9.1 ter waarde van €2099 en fietste er met veel plezier op weg. Bekijk …

Fietsvakanties

Fietsen in Thüringen

Zeven van Duitslands mooiste steden liggen als een kralensnoer langs de fietsroute Thüringer Städtekette. Journalist en fotograaf Mick Palarczyk fietste met vrienden door het zachtglooiende…

Nieuws

Prijswinnaars april 2016 bekend

Heeft u meegedaan aan onze prijsvraag waarbij u 7x kans maakte op fietstassen van New Looxs t.w.v. €69,95? Dan vindt u hier de uitslag! E. van Boxtel, Waalwijk P. Jansen, Zevenaar O. Dek…

Nieuws

Snelheid auto's technisch forceren om veiligheid fietsers te vergroten?

Om fietsers beter te beschermen wil de Fietsersbond de snelheid van auto's elektronisch begrenzen, zodat automobilisten bijvoorbeeld in woonwijken daadwerkelijk maximaal 30 km/u kunnen rijd…

Nieuws

Fietsvakantie? Controleer uw reisverzekering

Fietsvakanties worden steeds populairder. Door het mooie voorjaar besluiten meer mensen te gaan kamperen of op fietsvakantie te gaan, check voor vertrek wel eerst uw reisverzekering. Fiets…