Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Drie vooroordelen over de e-bike weerlegd

maandag 29 augustus, 2016

Rijd je op een e-bike, dan moet je stevig in je schoenen staan. Niet omdat de e-bike daarom vraagt, maar omdat de e-bike nog altijd met vooroordelen te kampen heeft.

Je kent ze vast ook wel, de schampere opmerkingen: daar wil ik echt niet op gezien worden, zo oud ben ik nog lang niet, mensen op een e-bike zijn te lui om zelf te trappen… Nou, daar sta je dan, met je mooie e-bike. Het is tijd voor een gezonde portie tegengas!

Lelijk?

De eerste e-bikes waren inderdaad opvallende verschijningen: ze zagen eruit als een fiets, maar de motor maakte lawaai voor tien – alsof je op een brommer zat. Ook esthetisch gezien was het niet moeders mooiste: er leek een complete motor aan het achterwiel te hangen. Die combinatie van lawaai en design heeft er lange tijd voor gezorgd dat de e-bike met een suffig imago kampte. Hoe anders is dat nu: de huidige e-bike mag er zijn. De motor is lang niet meer zo zichtbaar, herrie maakt-ie ook niet meer en qua design doet de e-bike echt niet meer onder voor willekeurig welke andere hippe fiets. Dus, hoezo: suf en lelijk?

Oud?

In eerste instantie werd de e-bike inderdaad door de wat oudere fietsers omarmd: zo’n fiets bracht de langere of de uitdagende fietstocht met klimmetjes weer binnen handbereik. De oudere fietser bleek een heuse voorloper, want tegenwoordig is de e-bike onder een veel grotere groep populair: de moeders met de kleine kinderen, de scholieren, de kantoortijgers – de e-bikes zijn niet aan te slepen. Zo bleek uit de meest recente cijfers van het CBS zelfs dat steeds meer jongeren de scooter laten staan en voor een e-bike kiezen. Dus, hoezo: alleen voor oude mensen?

Lui?

Op de allereerste e-bike hoefde je zelf niet veel te doen, maar die tijd ligt allang achter ons. Tegenwoordig beschikt de e-bike over trapondersteuning, en het eerste deel van dat woord dien je letterlijk te nemen: je moet zelf trappen om ondersteuning van de motor te krijgen. Enige nuance is hier wel op zijn plaats, want de e-bike kent twee typen ondersteuning: rotatie en kracht. De rotatiesensor ondersteunt onafhankelijk van je eigen inspanning – het enige wat je moet doen, is trappen. De krachtsensor stemt de ondersteuning af op de druk die je op de pedalen zet – hoe meer inspanning je levert, hoe meer ondersteuning je krijgt. Los hiervan zorgt de e-bike ervoor dat ook mensen die bijvoorbeeld vanwege hun conditie niet meer fietsten, nu toch weer op de fiets stappen en dus in beweging komen. Dus, hoezo: alleen voor luie mensen?


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Limburgers fietsen het minst

Inwoners van Limburg fietsen in verhouding het minst van alle Nederlanders. Toch blijft de fiets blijft een populair vervoermiddel in Nederland. Gemiddeld wordt bij 24 procent van de verpla…

Nieuws

Winnaars vrijkaarten Fiets en Wandelbeurs bekend

Heeft u meegedaan aan de prijsvraag waarbij u kans maakte op 20x twee vrijkaarten voor de Fiets en Wandelbeurs t.w.v. €30,-?  Dan vindt u hier de uitslag! Wij feliciteren alle win…

Nieuws

Fietsersbond lanceert Routeplanner-app

Fietsers kunnen de zeer populaire digitale fietsrouteplanner van de Fietsersbond sinds kort ook via apps voor Android en iPhone raadplegen. Zo kan men ook onderweg een route plannen. In de …

Nieuws

Fietsen langs kleine historische plaatsen

Nederland staat vol met grote steden met een rijke historie, maar vaak zijn de kleine plaatsen minstens zo interessant. Deze vijf routes laten je kleinere plaatsen zien die hun plek in de N…

Nieuws

Telefoon nog steeds grote afleiding onder het fietsen

Maar liefst 60% van de jongeren geeft aan hun mobiele telefoon op de fiets te gebruiken, blijkt uit onderzoek van GfK, Vodafone en de Fietsersbond. De resultaten zijn aanleiding voor de par…