Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Drie vooroordelen over de e-bike weerlegd

maandag 29 augustus, 2016

Rijd je op een e-bike, dan moet je stevig in je schoenen staan. Niet omdat de e-bike daarom vraagt, maar omdat de e-bike nog altijd met vooroordelen te kampen heeft.

Je kent ze vast ook wel, de schampere opmerkingen: daar wil ik echt niet op gezien worden, zo oud ben ik nog lang niet, mensen op een e-bike zijn te lui om zelf te trappen… Nou, daar sta je dan, met je mooie e-bike. Het is tijd voor een gezonde portie tegengas!

Lelijk?

De eerste e-bikes waren inderdaad opvallende verschijningen: ze zagen eruit als een fiets, maar de motor maakte lawaai voor tien – alsof je op een brommer zat. Ook esthetisch gezien was het niet moeders mooiste: er leek een complete motor aan het achterwiel te hangen. Die combinatie van lawaai en design heeft er lange tijd voor gezorgd dat de e-bike met een suffig imago kampte. Hoe anders is dat nu: de huidige e-bike mag er zijn. De motor is lang niet meer zo zichtbaar, herrie maakt-ie ook niet meer en qua design doet de e-bike echt niet meer onder voor willekeurig welke andere hippe fiets. Dus, hoezo: suf en lelijk?

Oud?

In eerste instantie werd de e-bike inderdaad door de wat oudere fietsers omarmd: zo’n fiets bracht de langere of de uitdagende fietstocht met klimmetjes weer binnen handbereik. De oudere fietser bleek een heuse voorloper, want tegenwoordig is de e-bike onder een veel grotere groep populair: de moeders met de kleine kinderen, de scholieren, de kantoortijgers – de e-bikes zijn niet aan te slepen. Zo bleek uit de meest recente cijfers van het CBS zelfs dat steeds meer jongeren de scooter laten staan en voor een e-bike kiezen. Dus, hoezo: alleen voor oude mensen?

Lui?

Op de allereerste e-bike hoefde je zelf niet veel te doen, maar die tijd ligt allang achter ons. Tegenwoordig beschikt de e-bike over trapondersteuning, en het eerste deel van dat woord dien je letterlijk te nemen: je moet zelf trappen om ondersteuning van de motor te krijgen. Enige nuance is hier wel op zijn plaats, want de e-bike kent twee typen ondersteuning: rotatie en kracht. De rotatiesensor ondersteunt onafhankelijk van je eigen inspanning – het enige wat je moet doen, is trappen. De krachtsensor stemt de ondersteuning af op de druk die je op de pedalen zet – hoe meer inspanning je levert, hoe meer ondersteuning je krijgt. Los hiervan zorgt de e-bike ervoor dat ook mensen die bijvoorbeeld vanwege hun conditie niet meer fietsten, nu toch weer op de fiets stappen en dus in beweging komen. Dus, hoezo: alleen voor luie mensen?


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Yorkshire: fantastisch veelzijdig

Yorkshire – alleen de naam is al mooi. Deze Engelse regio heeft eigenlijk alles wat van Engeland zo’n prachtig vakantieland maakt. Een mooie kustlijn, schitterende heuvels, ongerepte natuur…

Nieuws

Veel interesse in fiets van de zaak

Met ingang van 1 januari 2020 wordt een fiscale regeling van kracht die een fiets van de zaak weer aantrekkelijk maakt. Net zoals het Fietsplan uit de jaren 90. Maar wat kost het eigenlijk?…

Nieuws

Fiets stallen bij het station: het blijft een mission impossible

Uw fiets parkeren bij een van de stations in Nederland? Het blijft een hele klus om een plekje te vinden. Daarnaast wordt het tekort aan stallingsplaatsen de komende jaren alleen maar grote…

Nieuws

Aantal Nederlandse fietsongevallen in het buitenland neemt toe

De VHD Alarmcentrale krijgt steeds meer meldingen binnen van fietsongevallen in het buitenland. Niet alleen vallen Nederlanders vaker, ook is het letsel vaak ernstiger. De oorzaken lopen ui…

Nieuws

De vijf grootste fietsergernissen, opfrissen van onze fietsmanieren?

Het wordt steeds drukker op de Nederlandse fietspaden. De ANWB vindt dan ook dat onze fietsmanieren een opfrisbeurt nodig hebben. De ANWB komt daarom met vijf fietsregels. Doordat er steed…