Logo Fietsen123

Nieuws

Donder en bliksem: vijf tips voor fietsers

donderdag 19 mei, 2016

Bliksem is één van de gevaarlijkste weersverschijnselen. Gemiddeld zijn er ongeveer 30 dagen per jaar met onweer in ons land. Het gevaar om zelf door de bliksem getroffen te worden is relatief gering, maar de gevolgen kunnen ernstig zijn. Gemiddeld worden in Nederland nog steeds 1 of 2 mensen per jaar dodelijk door de bliksem getroffen. Het is dan ook raadzaam om bescherming te zoeken, zeker wanneer het onweer dichtbij is en de tijd tussen bliksem en donder minder dan 10 seconden bedraagt.

Fietsers bevinden zich vaak in open gebied; op dijken, in polders of vrijliggende fietspaden. Wanneer u onverhoopt overvallen wordt dooor een heftige onweersstorm en er dichtbij geen mogelijkheid is om te schuilen zijn er enkele goede tips en aanwijziningen die u in acht kunt nemen om de onweersbui zo veilig mogelijk te doorstaan.

De tien secondenregel

Met de ’tien secondenregel‘ kunt u inschatten wanneer u moet schuilen: indien er minder dan 10 seconden liggen tussen de bliksemflits en de donder, dan is het onweer gevaarlijk dichtbij. Is de tijd tussen flits en donder korter dan drie seconden dan zit u midden in de onweersbui.

Zoek dekking

En doe dat dan niet bij een boom of lantaarnpaal of in de buurt van open water! Voorafgaand aan de eigenlijke bliksem stroomt er al een onzichtbare elektrische lading vanuit de wolken naar de aarde, maar ook vanuit de aarde omhoog naar de wolken. Die laatste stroom maakt bij voorkeur gebruik van bomen, palen, gebouwen en fietsers in open veld. In open landschap is de greppel een goede schuilplaats. Bevindt u zich in het bos, zoek dan de laagste bomen op. Als u zich dicht in de buurt van open water bevindt, is het zaak daar zo ver mogelijk uit de buurt te gaan. Ook belangrijk: bushokjes bieden géén bescherming. Blijf ook minimaal 3 meter afstand van enig hekwerk en - wellicht ten overvloede - steek absoluut geen paraplu op. Zorg ook dat u zich niet in de buurt van uw fiets bevindt of deze aan de hand vast hebt.

De hurkzit

Neem een hurkzit aan, met de benen en voeten bij elkaar, de armen om de knieën en het hoofd zo laag mogelijk. Ga nooit liggen! Een blikseminslag veroorzaakt een fikse spanning in de grond. Wie wijdbeens staat (en geen rubber laarzen draagt) loopt de kans dat de wegvloeiende stroom door zijn benen gaat lopen, door het ene omhoog en het andere weer omlaag - een tamelijk onprettige ervaring.

Kettingen/sieraden af en telefoon/gsm niet in de hand houden

Ze geleiden de opwaartse stroom te goed en trekken bliksem aan. Daarom sterven er regelmatig golfers door blikseminslag in hun golfclub (tijdens de zwaai omhoog).

Headsets uit de oren

Ze zijn te klein om bliksem aan te trekken, maar er zijn aanwijzingen dat de draadjes de klap naar de oren en hersenen geleiden.

Bron: Sportzorg.nl





Gerelateerde artikelen

Nieuws

Rijkswaterstaat laat fietsers onnodig zes kilometer omfietsen in Utrecht

De Fietsersbond merkt op dat Rijkswaterstaat bij de vervanging van de Jutphasebrug in Utrecht komend weekend fietsers maar liefst 6 kilometer laat omfietsen. Terwijl er ook een omleidingsro…

Nieuws

Maak je fiets winterklaar

Nu het bijna winter is, laten steeds meer mensen de fiets staan. Angst om te vallen is daarvoor de belangrijkste reden, maar ook de kou op de fiets zorgt ervoor dat minder mensen op de fiet…

Nieuws

Verbazingwekkende kunst gemaakt van oude fietsonderdelen

Oude fietsen afdanken en naar de vuilstort? Zeker niet! Van oude fietsonderdelen zijn prachtige voorwerpen te maken. Verheven tot prachtige industriële kunstvoorwerpen, waarvan een aan…

Nieuws

De fiets van de toekomst

Fietsen zijn er in alle soorten en maten. Als je langs de gemiddelde fietsenstalling bij een station loopt, zie je alles voorbij komen: van oude roestige wrakken tot prachtige nieuwe fietse…

Nieuws

Fiets mag mee met Intercity Direct

Vanaf 2017 mogen reizigers hun fiets meenemen op de trajecten van de Intercity Direct. Dit was eerder niet toegestaan. Dat dit eerder niet toegestaan was, heeft te maken met het veiligheids…