Logo Fietsen123

Nieuws

Dode hoek vrachtwagens blijft dodelijk

Monday 27 June, 2005

Vanmorgen kwam in het Belgische Roeselare een zoveelste fietser om het leven in wat men een 'typisch dodehoekongeval' is gaan noemen. Ondanks de wettelijk verplichte installatie van een dodehoekcamera of -spiegel, blijft de dode hoek slachtoffers maken. De Fietsersbond Vlaanderen gaf hierover een persbericht uit en vraagt daarom 'een doorgedreven analyse van deze dramatische ongevallen, zodat de federale en andere overheden op basis van dit wetenschappelijk onderzoek, aanvullende maatregelen kunnen nemen'. In afwachting daarvan wenst de Fietsersbond alvast : 1) Doortastende controle op de aanwezigheid en vooral de juiste afstelling van dodehoekspiegels. Niet zelden blijken deze spiegels verkeerd te zijn afgesteld, zodat ze geen enkele meerwaarde bieden. Deze controle dient prioritair deel uit te maken van de technische controle. Bijkomende controles op de weg moeten de hele sector sensibiliseren. 2) Opleiding voor vrachtwagenbestuurders inzake het gebruik van een dodehoekcamera en -spiegel. Vrachtwagenbestuurders die met een dodehoekcamera of -spiegel rijden, krijgen momenteel onvoldoende opleiding en begeleiding inzake het gebruik ervan. Individuele bedrijven organiseren nu op eigen initiatief cursussen (bv. Colruyt nv). Het is voor de Fietsersbond evident dat de transportfederaties hierin een groter engagement opnemen. De pas in gebruik genomen rijsimulators voor de opleiding van vrachtwagenchauffeurs (initiatief Vlaamse ministers Vandenbroucke en Van Brempt) is een eerste stap in deze richting. 3) We moeten dringend de vraag stellen naar de invloed van ruimtelijke ordening op verkeersveiligheid. Als het douanekantoor van Roeselare midden in de bebouwde kom ligt, dan is het niet verwonderlijk dat het vele af- en aanrijden van mastodonten door het dorpscentrum voor ernstige veiligheidsproblemen zorgt!