Logo Fietsen123

Fietstest

Dit zijn de best geteste e-bikes van het jaar

donderdag 4 mei, 2017

Meimaand is dé fietsmaand en dat is onder meer te zien aan het aantal fietstests dat de afgelopen tijd werd gepubliceerd. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de fietstests van 2017 van de Consumentenbond, de Telegraaf en de Fietsersbond.

De Consumentenbond, de Telegraaf en de Fietsersbond hebben verschillende fietsen uitvoerig getest. De Fietsersbond en de Consumentenbond kozen ervoor alleen e-bikes te testen, de Telegraaf nam ook stads-, toer- en racefietsen en mountainbikes mee.

Consumentenbond

De Consumentenbond testte in totaal 26 e-bikes, van verschillende merken en in prijsklasse variërend van € 1.125 (de Sparta Regular-E 3v) tot € 3.700 (Koga E-Nova NuVinci). Als beste uit de test kwam de Batavus Stream (€ 1.950). Deze fiets met middenmotor en naafversnelling scoorde een 8,5 als eindcijfer, waarbij vooral de elektrische ondersteuning en de actieradius goed scoorden. De Sparta F7E is volgens de Consumentenbond de Beste Koop – de fiets dus met de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Deze fiets heeft een richtprijs van € 1.425 en maakt gebruik van een voorwielmotor. Net als de Batavus beschikt de Sparta over zeven naafversnellingen.

Fietsersbond

De Fietsersbond testte in totaal 27 e-bikes, van verschillende merken en in prijsklasse variërend van € 1.499 (de Rap City 7) tot € 3.399 (de Flyer T8.1 Comfort, de Bulls Lacuba Evo 8 en de Koga E-Xite N8).

E-bikes tot € 2.050

In deze prijsklasse kwam de Qwic Premium N7.1 (€ 1.999) als beste uit de test. Kernwoorden uit de test: goed, stabiel, krachtige ondersteuning, wel wat fel.

E-bikes tot € 2.500

In deze prijsklasse mocht de Sparta M7s (€ 2.499) met de eer strijken. Kernwoorden voor deze fiets: soepele motor, rijdt geweldig, stabiel.

E-bikes duurder dan € 2.500

In de hoogste prijsklasse bestempelden de testers de Kalkhoff Select S8 (€ 2.999) als beste. Kernwoorden voor de Kalkhoff: goed rijgedrag, goede ondersteuning, grote actieradius.

De Telegraaf

Ook de Telegraaf testte bijna dertig e-bikes, van verschillende merken en in verschillende prijsklassen.

E-bikes tot € 2.250

In deze prijsklasse vond het testpanel van de Telegraaf de Qwic Premium N7.1 (€ 1.999) de beste fiets. Kernwoorden voor deze e-bike: krachtige ondersteuning, stabiele fiets.

E-bikes van € 2.250 tot € 2.500

In deze prijsklasse rolde de Sparta M7s (€ 2.499) als beste uit de bus – deze fiets mag zich ook de overall winnaar van de Telegraaftest noemen. Hoewel de fiets qua prijs, onderdelen en vormgeving niet bijzonder uitblinkt, doet hij dat voor wat betreft de rijeigenschappen juist wel. En ja, daar gaat het met fietsen uiteindelijk wel om.

E-bikes duurder dan € 2.500

In het duurste segment kwam de Kalkhoff Select S8 (€ 2.999) als beste e-bike uit de test. Kernwoorden voor deze fiets: goed, comfortabel, hoge actieradius, laag gewicht.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Gelderland Fietsprovincie van het Jaar 2014

Gelderland is door bezoekers van Fietsen.123 gekozen tot de Nederlandse Fietsprovincie van het Jaar 2014. Ruim 7.100 mensen brachten hun stem uit en kozen daarbij in de eerste plaats v…

Nieuws

Controle gestolen fietsen op schoolpleinen. Effectieve aanpak?

Bij een schoolcontrole door de Taskforce Tilburg Veilig zijn twaalf gestolen fietsen aangetroffen. Elke week kan de Taskforce op deze wijze ongeveer tien gedupeerden hun fiets terug bezorge…

Nieuws

Mobiele Fietsen.123-app: heeft u hem al geïnstalleerd?

De handigste gratis app voor recreatieve fietsers is vernieuwd. Met een volledig vernieuwde lay-out is de Fietsen.123-app nu nóg eenvoudiger, mooier en sneller. De toevoeging va…

Fietsvakanties

Bretagne: verrassend veelzijdig, verrassend bijzonder

Wie denkt dat Bretagne vooral vanwege zijn unieke kustlijn de moeite waard is, moeten we toch gauw uit de droom helpen. De kust is inderdaad prachtig, maar het binnenland is minstens zo bij…

Nieuws

Rijbewijskeuring voor oudere automobilisten: de stand van zaken

De rijbewijskeuring van ouderen is sinds vorig jaar pas nodig vanaf 75 jaar. Voorheen was dat vanaf 70 jaar. Rijbewijzen voor bestuurders tussen de 60 en 70 jaar zijn ook langer geldig: tie…