Logo Fietsen123

Nieuws

Digitale Wichelroede nieuwste GPS-ontwikkeling?

zaterdag 7 juni, 2008

Onlangs zong het dagblad Trouw de lof van ouderwetse routekaarten. Terwijl de fietsknooppunten als paddenstoelen uit de grond schieten en de gps-apparatuur oprukt, blijft het prettig om een uitvouwbare plattegrond bij de hand te houden. Onno Havermans beschrijft nu in hetzelfde dagblad een nieuw systeem, de Digitale Wichelroede. We citeren zijn artikel. DiWiWat de Wageningen Universiteit betreft is gps, global positioning system, een door satellieten gestuurde plaatsbepaling, al niet meer goed genoeg. Umts, universal mobile telecommunications system, is de toekomst. Het nieuwste snufje heet Digitale Wichelroede. Kortweg DiWi. Medewerkers en studenten van de universiteit ontwierpen een navigatiesysteem dat informatie verstrekt, kan opnemen én verspreiden. Een apparaatje met de afmetingen van een grote mobiele telefoon of gps-ontvanger combineert de techniek van beide. Klaroengeschal geeft aan wanneer onderweg een bezienswaardig punt is bereikt, waarover het apparaatje uitleg verschaft.

Eigen tekst en foto's toevoegenGebruikers kunnen hun eigen tekst en foto’s toevoegen. En hij kan zelf een route samenstellen, thuis achter de computer. Die slaat hij op de wichelroede op, die vervolgens dient als wegwijzer tijdens wandeling of fietstocht. Het is geen probleem om van het vooraf gestelde doel af te wijken en te gaan struinen; ook dan geeft de wichelroede keurig de positie weer en kan de gebruiker terugkeren op het al gebaande pad.

Vast lopenZo’n nieuwe technologische ontwikkeling komt niet zonder slag of stoot tot stand. Vrijwilligers die vorig jaar op proef met de DiWi op pad gingen, liepen dikwijls vast. Dat wil zeggen: de apparatuur liep vast, waarna de wandelaars of fietsers het zelf maar moesten uitzoeken. Dat overkwam ook Trouw, fietsend langs het riviertje de Grift, dat in het Binnenveld tussen Rhenen en Wageningen de grens vormt tussen de provincies Utrecht en Gelderland. Niks geen klaroengeschal langs het water, wel eendengesnater, maar de DiWi bleef stil.

Nieuwe testAfgelopen winter is de apparatuur doorgelicht, vooral op bereik en ontvangst, waarna 140 vrijwilligers er dit voorjaar opnieuw op uittrokken. Wandelaars in de stad Utrecht, wandelaars en fietsers rond Scherpenzeel, Renswoude of de Grebbeberg. Nu verliep de test heel bevredigend. "In de spontane reacties klinkt enthousiasme”, zegt Martin Goossen, senior wetenschappelijk onderzoeker recreatie en toerisme bij Alterra, het groene kennisinstituut van Wageningen. "Daar mogen we natuurlijk niet alleen op af gaan. Het kost nog even tijd om de vragenlijsten te analyseren, daaruit zal wel wat kritiek naar voren komen.”

Minder geschikt voor fietsersZo lijkt de DiWi minder geschikt lijkt voor fietsers dan voor wandelaars, zeker wanneer een groep hem gebruikt. "Het is lastig om opeens te stoppen als de klaroen schalt”, beseft Goossen. "Je fietst algauw een informatiepunt voorbij, zeker als het druk is op het pad.” Ook is het maar de vraag of gebruikers veel opschieten met foto’s die anderen onderweg maken. "Die zijn meestal van het kaliber ’Mien met de hond’.”

Tien partnersToch is de mogelijkheid om zelf informatie toe te voegen een van de belangrijkste vernieuwingen van de DiWi. "Het is een project van tien partners, waaronder de provincie Utrecht en het ministerie van landbouw, natuur en voedselkwaliteit. Zij willen het platteland toegankelijker maken door informatie te geven. Rondom de Grebbelinie vertellen we bijvoorbeeld op diverse plaatsen wat hier aan het begin van de Tweede Wereldoorlog is gebeurd, aan de hand van kleine voorvallen. De recreant van nu heeft veel kennis en ervaring. Vaak zoeken mensen voor ze gaan wandelen of fietsen van alles over de omgeving op. Wij bieden routes op maat, waar je die eigen informatie aan kunt toevoegen.”

InteractiefDaarmee onderscheidt de DiWi zich van gps-gidsen, zoals Abel in Twente. "Bij Abel staat alles op de harde schijf. Een prima systeem, maar niet interactief. Wij zoeken de technische vooruitgang door informatie via umts te laten lopen. Die hoef je niet op de harde schijf te bewerken, je voegt iets toe en iedereen kan het meteen gebruiken. We zijn de techniek nog aan het bijschaven, bijvoorbeeld door een rating toe te kennen aan wat je toevoegt. Zo kun je je eigen foto’s een lagere rating meegeven dan informatie die voor iedereen ter zake is.” Op termijn zal de DiWi te koop of te huur zijn, maar zover is het nog niet. „We moeten nog wat vragen beantwoorden. De zwakke schakel is de umts-verbinding. Vooral in het landelijk gebied liggen nog gaten.”

Link* Veel informatie over GPS op de fiets


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Het Duitse Nedersaksen: strand, bergen en cultuur

Uitgestrekte stranden en een prachtig strandgebied in het noorden, glooiend middengebergte in het zuiden en door de hele deelstaat pareltjes van steden: de Duitse deelstaat Nedersaksen, dir…

Nieuws

Waarom een helmplicht (geen) zin heeft

De discussie rond het wel of niet invoeren van een helmplicht laait met zekere regelmaat op, zeker als er weer een dodelijk ongeluk is gebeurd waarbij een fietser betrokken was. Voorstander…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Navigatie

Je weg vinden naar Santiago de Compostela is best een uitdaging. De snelweg is nu eenmaal geen optie - en het zou niet leuk zijn ook. Het fijnste van de fietsvakantie is nu juist dat je voo…

Nieuws

Wie plakt uw band? Kunt u zelf plakken of laat u het doen?

Kunt u zelf een band plakken? En als u het niet kunt, wie laat u het dan doen? Misschien kunt u het wél, maar laat u het toch graag aan een ander over? Heeft u een and…

Nieuws

Accu e-bike zorgt voor problemen en onduidelijkheid

Accu’s blijken een bron van problemen en onduidelijkheid onder de gebruikers van een e-bike. De populariteit van de e-bike neemt toe dus dat het aantal meldingen toeneemt, is logisch. Een n…