Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Diefstal e-bikes drijft premies verzekeringen op

dinsdag 5 juli, 2016

Omdat het aantal gestolen e-bikes in Nederland snel stijgt, zien verzekeraars zich genoodzaakt de premies voor fietsverzekeringen te verhogen. Dat er juist hier zoveel e-bikes worden gestolen, heeft alles te maken met het grote aantal e-bikes in ons land: van de 18 miljoen fietsen is inmiddels 1 miljoen elektrisch.

Schadebedrag verdubbeld

De aanschafprijs van een gemiddelde e-bike – tussen de 1000 en 3000 euro – zorgt ervoor dat het schadebedrag dat verzekeraars bij diefstal uit moeten keren, de afgelopen jaren sterk steeg. Zo stelt marktleider ENRA dat dit bedrag in drie jaar tijd verdubbelde; de verzekeraar keerde in 2015 15 miljoen euro uit.

Premies omhoog

Vanwege het toenemende aantal diefstallen van dure e-bikes is het volgens verzekeraars onvermijdelijk dat de premies voor fietsverzekeringen gaan stijgen. Tot nu toe is het zo dat deze premies per regio en ook per plaats sterk kunnen verschillen. In steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gaat het om premies tussen de 300 en 400 euro, terwijl een fietsverzekering voor een inwoner van bijvoorbeeld Urk of Staphorst nog niet eens 100 euro kost. Of deze verschillen zo groot blijven, is nog niet bekend.

De grens over

ENRA heeft becijferd dat de kans dat een e-bike jonger dan één jaar wordt ontvreemd binnen een paar jaar tijd tweeënhalf keer zo groot is geworden. Overigens blijven de gestolen fietsen niet in Nederland, maar verdwijnen ze vooral naar het voormalig Oostblok, waar de vraag naar e-bikes groot is. Verzekeraar Unigarant ziet ook dat er steeds meer Oost-Europese bendes actief zijn. Deze bendes zijn vooral geïnteresseerd in fietsen uit het dure segment.

Bron: AD


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Snorfietsen naar de rijbaan

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft gemeenten de mogelijkheid om snorfietsen vanaf 2019 naar de rijbaan te sturen. Zeker in grote steden worden fietspaden steeds drukker, …

Nieuws

Openbare oplaadpunten elektrische fiets niet bereikbaar

De meeste oplaadpunten voor elektrische fietsen zijn tijdens de coronacrisis niet bereikbaar. De punten zijn verbonden aan cafés en restaurants en die zijn gesloten. Ga je op pad met je ele…

Nieuws

ANWB test e-bikes met middenmotor

Als het gaat om het testen van de nieuwste e-bikes, kan de ANWB natuurlijk niet achterblijven. En inderdaad, ook dit jaar testte de organisatie weer een mooi aantal e-bikes. Samen met 135 f…

Nieuws

Recycling van accu's elektrische fiets gestart

Stichting Batterijen werkt nu samen met producenten en importeurs om te voorkomen dat de accu's van elektrische fietsen in het mileu of de vuilstort terechtkomen. De laatste jaren stijgt he…

Nieuws

De fietsstraat: welke regels gelden daar?

Steeds meer gemeenten kiezen ervoor sommige straten als fietsstraat in te richten. Een goed initiatief, maar helaas verstaan fietsers en automobilisten elkaar niet altijd even goed. Vraag i…