Nieuws

Een elektrische scooter iets voor u? Profiteer van grote korting!

donderdag 4 juni, 2015

Metingen in twaalf middelgrote steden hebben aangetoond dat een fietser extreem veel ultrafijn stof inademt als een brommer hem passeert of als hij naast een brommer staat te wachten bij het stoplicht. Brommers stoten per seconde zelfs meer ultrafijn stof uit dan vrachtwagens. "Een vieze vrachtwagen stoot zo'n 30.000 deeltjes uit per kubieke centimeter. Een scooter komt moeiteloos op 35.000 deeltjes per kubieke centimeter. Het zijn ultra fijnstofkanonnen", zegt een woordvoerder van de Fietsersbond.

Een mogelijke oplossing voor het milieu is de inzet van elektrische scooters. Deze kennen een minimale uitstoot en zijn ook nog eens goed voor de portemonnee. Zo kan er tot wel 100 km gereden worden op een lading, wat per keer slechts ca. 50 eurocent kost. Dit scheelt aanzienlijk ten opzichte van een benzinescooter op de middellange termijn. Bovendien rijdt u fluisterstil!

De elektrische scooter: scooter van de toekomst?
Nu steeds meer mensen rekening houden met het milieu zijn ook de elektrische voertuigen in opkomst. De verkoopcijfers van elektrische fietsen en elektrische auto's stijgen in rap tempo, maar ook de elektrische scooter is steeds meer in opkomst. Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van zo'n elektrische scooter, naast dat deze milieuvriendelijker is? En zitten er ook nadelen aan een elektrische scooter? Hoe werkt het met de actieradius en het opladen van de accu? Waar je voor elektrische auto's steeds meer oplaadpunten tegenkomt, zie je eigenlijk nooit een oplaadpunt voor elektrische scooters. Dit komt doordat elektrische scooters gewoon thuis aan het stopcontact kunnen worden opgeladen.

Wat is een elektrische scooter?
Een elektrische scooter wordt ook wel e-scooter genoemd. Zoals de naam eigenlijk al zegt wordt de elektrische scooter aangedreven door een elektrische motor, deze soort scooter is daardoor een alternatief voor de bekende benzinescooter. De elektrische scooter is stiller dan de benzinescooter en stoot geen uitlaatgassen uit. We kunnen in principe onderscheid maken tussen de snorscooter, deze mag ik Nederland en België 25 km per uur rijden, en de bromscooter, deze mag in Nederland en België 45 km per uur rijden.

Waarom een elektrische scooter?
Elektrische vervoersmiddelen worden wereldwijd steeds populairder, zo ook de elektrische scooter. En dat is best logisch, want elektrisch rijden geeft meerdere voordelen, zoals:
• Het is beter voor het milieu dan een benzinescooter
• Het is goedkoper in gebruik
• Je betaalt minder belasting
• Je rijdt geruisloos

Maar een elektrische scooter heeft niet alleen maar voordelen. Er zijn ook een aantal nadelen, zoals:
• Het is duurder in de aanschaf
• Het opladen duurt over het algemeen nog vrij lang
• Je vindt niet overal een oplaadpunt

De actieradius
De afstand die een voertuig af kan leggen zonder tussentijds van buitenaf energie aan een voertuig toe te voegen wordt de actieradius genoemd. In het geval van een normaal voertuig is deze energie bijvoorbeeld gas of benzine, in het geval van een elektrisch voertuig is dit elektriciteit. De actieradius van een elektrische scooter is afhankelijk van veel verschillende factoren. Bijvoorbeeld rijgedrag, tegenwind, het gewicht van de berijder en de capaciteit van de accu spelen een rol. Sommige elektrische scooters gebruiken twee accu's, dit zorg voor een grotere capaciteit.

De accu
Over het algemeen kunnen we twee soorten accu's onderscheiden voor elektrische scooters, namelijk de lithium-ion-accu of een silicium-gel (gesloten) loodaccu. Het verschil tussen deze twee is als volgt:
• Lithium-ion-accu: Deze soort accu's staan bekend om hun hoge energiedichtheid en wordt specifiek voor bepaalde apparaten gemaakt. Deze accu is duurder dan de loodaccu, maar gaat wel tot 4x langer mee. Ook is een lithium-ion-accu vele malen lichter dan een loodaccu, waardoor het bereik toeneemt, of er minder capaciteit nodig is.
• Silicium-gel loodaccu: Relatief goedkoop, maar zwaar en moet sneller vervangen worden.

Hoe laad je een elektrische scooter op?
Het opladen van een elektrische scooter, kan in tegenstelling tot bij een elektrische auto, gewoon thuis aan het stopcontact. Afhankelijk van de accu en het type lader van de e-scooter duurt het opladen zo ongeveer twee tot tien uur. De accu kan door middel van een laadkabel aan het stopcontact verbonden worden. In sommige gevallen is de accu uitneembaar, dan kan deze met een acculader aan het stopcontact worden opgeladen.

Verschillende soorten en maten
Net zoals eigenlijk alle vervoersmiddelen bestaan ook de elektrische scooters in veel verschillende soorten en maten. Ook zijn er grote prijsverschillen in de verschillende elektrische scooters. De prijzen zijn uiteraard afhankelijk van verschillende factoren, zoals het merk, de functies van de scooter en het soort accu. Zo is de lithium accu bijvoorbeeld duurder dan de loodaccu, maar deze gaat wel langer mee. Steeds meer scooterfabrikanten ontwikkelen tegenwoordig naast gewone scooters ook elektrische scooters, waardoor het assortiment steeds groter wordt. Dit betekent ook dat de concurrentie toeneemt en de prijzen dus steeds scherper worden.

Scooter van de toekomst?
Elektrische vervoersmiddelen worden steeds populairder. Vooral de voordelen voor het milieu worden door steeds meer mensen als belangrijk gezien. Milieubewust leven wordt steeds meer een trend en daar horen elektrische vervoersmiddelen ook bij. In de toekomst zal de elektrische scooter waarschijnlijk zo ver ontwikkeld zijn dat deze minder duur wordt dan een normale scooter, waardoor de keuze voor een elektrische scooter alleen nog maar voordeliger is. In de toekomst zullen we sowieso steeds meer elektrische voertuigen, en dus ook elektrische scooters, zien.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Blog

Bert blogt: Fietsen langs de Donau

De officiële Donauradweg loopt van Donaueschingen naar Boedapest en is één van de meest aansprekende fietsroutes in Europa. Bert en zijn vrouw maakten kennis met een fascinerend deel van Eu…

Nieuws

Snelheidsrecord fietsen verbroken: 333 km/u!

Gisteren is het snelheidsrecord op een fiets verbroken. Een Fransman verbrak zijn eigen record door 333 kilometer per uur te rijden op een raketfiets. De 32-jarige François Gissy gaf…

Nieuws

Meest fietsvriendelijke EU-land? Denemarken!

Europa heeft vele mooie fietsmogelijkheden, waaronder ons eigen land natuurlijk. Volgens de fietsbarometer zijn fietsliefhebbers het beste op hun plaats in Denemarken. Twee jaar geleden dee…

Nieuws

Winnaar Trailer2Bike bekend!

Heeft u onlangs meegedaan met onze prijsvraag waarbij u een Trailer2bike t.w.v. €1181,- kon winnen? Kijk dan hieronder of u de gelukkige winnaar bent! De winnaar is:R Koele, Hattemerbr…

Fietstest

Dit zijn de best geteste e-bikes van het jaar

Meimaand is dé fietsmaand en dat is onder meer te zien aan het aantal fietstests dat de afgelopen tijd werd gepubliceerd. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de fietstests van 2017 van…