Logo Fietsen123

Nieuws

De voordelen van de vrachtfiets in binnensteden

dinsdag 9 oktober, 2012

De vrachtfiets is in de stad minstens even snel als de bestelwagen en veel goedkoper in gebruik. Dat geeft een sterke economische impuls om de bestelwagen aan de kant te laten. Ook voor het verlenen van diensten biedt de vrachtfiets een aantal belangrijke economische voordelen.

Het aantal bedrijven dat vrachtfietsen inzet, groeit snel. Uit een aantal verkennende studies blijkt dat minstens een kwart van het goederenverkeer binnen de stad per vrachtfiets zou kunnen gebeuren. Met speciale verdeelcentra, grotere voertuigen en elektrische trapondersteuning kan dat aandeel verder oplopen.

Goederentransport binnen de stad is bijzonder inefficiënt. Zowat honderd procent ervan gebeurt door middel van auto's, bestelwagens en vrachtwagens. Maar die grote en zware voertuigen transporteren vaak zeer kleine en lichte goederen: de lading weegt meestal minder dan 100 kilogram en is kleiner dan 1 kubieke meter.

Een groot deel van de goederen die in en uit de stad worden gebracht, zou dus in principe met een vrachtfiets kunnen worden vervoerd. De transportfietsen die vandaag op de markt zijn, hebben een laadvermogen tot 180 kilogram (voor snelle, tweewielige vrachtfietsen) of 250 kilogram (voor tragere vrachtfietsen met drie of vier wielen). Met behulp van een tandem-configuratie en/of elektrische trapondersteuning kan het laadvermogen verder omhoog, tot ongeveer een halve ton.

Overheid gelooft in bestelwagens met trappers
Het economische en ecologische potentieel van de vrachtfiets wordt steeds vaker erkend door de overheid, althans in Europa. De Europese Commissie financiert "CycleLogistics", een onderzoeksproject dat loopt van mei 2011 tot april 2014 en de mogelijkheden van vrachtfietsen in 12 Europese steden (waaronder Brussel en Utrecht) bestudeert. Het project stimuleert handelaars, koerierbedrijven en andere ondernemingen om de transportfiets te integreren in hun activiteiten door hen de voertuigen geruime tijd gratis te laten gebruiken.

In 2014 moeten er op die manier 2.000 nieuwe vrachtfietsen verschijnen in Europese steden. De ervaringen van het project worden geanalyseerd en gebundeld in een onderzoek. Ook zal er tegen het eind van het project een overzicht en bespreking worden gepubliceerd van alle modellen vrachtfietsen.

Lees meer op: lowtechmagazine.be


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Nederlandse fietser heeft veel over voor de hobby

Fietsen blijft onverminderd populair in Nederland. Bijna de helft van de Nederlanders fietst recreatief: tussen mei 2017 en mei 2018 trokken ruim 8 miljoen Nederlanders er voor het plezier …

Nieuws

Een fietsvakantie in Hongarije: aandachtspunten en routes

Met de vele rivieren, prachtige nationale parken en monumentale steden biedt Hongarije je een mooi uitgangspunt voor een fietsvakantie. Maar waar kun je nu het beste gaan fietsen? En welke …

Blog

Bert blogt: Nieuwsflits uit de Bollenstreek

Nu het er na twee weken storm en regen naar uitziet dat we in een beetje fietsbaarder weer terecht gaan komen, geef ik jullie graag een update van de lente-ontwikkelingen in mijn geliefde B…

Fietsvakanties

Fietsen in Thüringen

Zeven van Duitslands mooiste steden liggen als een kralensnoer langs de fietsroute Thüringer Städtekette. Journalist en fotograaf Mick Palarczyk fietste met vrienden door het zachtglooiende…

Nieuws

Maak 2x kans op een fietsnavigatiesysteem van Mio t.w.v. €279,99!

Voor iedereen die van fietsen houdt en graag zijn prestaties volgt, is er de Mio Cyclo 305 HC. Doe mee met de prijsvraag en maak 2x kans op dit eenvoudig te gebruiken fietsnavigatiesysteem.…