Logo Fietsen123

Nieuws

De riemaandrijving: een goed alternatief voor de traditionele fietsketting?

woensdag 5 september, 2018

Het systeem bestaat inmiddels al een aantal jaren, maar in het begin werd er nog vrij weinig aandacht besteed aan de riem als alternatief voor de fietsketting. Tegenwoordig zie je deze zogenaamde belt drive echter op steeds meer fietsen terugkomen. Wordt dit de vervanger van de traditionele fietsketting?

Fietsen worden al sinds de introductie van de ‘moderne’ fiets aangedreven door middel van een ketting. Dit aandrijfsysteem heeft echter wel een paar nadelen. Zo is de ketting onderhoudsgevoelig, en moet je deze regelmatig schoonmaken, smeren, en soms zelfs opnieuw afstellen. En zeker op een derailleur is een ketting onderhevig aan slijtage, hoe goed je deze ook onderhoudt. Bovendien moet je de ketting goed afschermen tegen weersinvloeden en – in de winter – pekel. En zeker met een (half)open kettingkast is er dan nog het risico dat je kleding vuil wordt door aanraking met de ketting. Tot enkele jaren geleden waren daar geen alternatieven voor. Maar met de komst van de belt drives is daar verandering in gekomen.

Wat is een belt drive?

De belt drive – de naam zegt het al – is een riem die in plaats van een reguliere ketting het aandrijfsysteem vormt van de fiets. Op het eerste gezicht lijkt dit systeem precies hetzelfde te zijn als een traditionele aandrijving door middel van een ketting. Nog steeds zul je de trappers moeten bewegen en nog steeds wordt die beweging overgebracht naar het achterwiel. Fietsen zoals je dat gewend bent dus. Maar er zijn wel wat verschillen tussen belt drives en kettingen, en die brengen ook hun voor- en nadelen met zich mee.

Voordelen van een belt drive

  • Een van de belangrijkste verschillen tussen een belt drive en een ketting is het materiaal. De belt drive is gemaakt van kunststof, en heeft aan de binnenzijde een nylonlaagje en aan de buitenzijde carbonvezel trekkoorden. Deze combinatie maakt de belt drive niet alleen sterk en duurzaam, maar ook nog eens heel licht.
  • Een belt drive hoef je vrijwel niet te onderhouden: er zit geen olie of smeer op, en als de riem vies wordt, maak je deze gemakkelijk schoon met wat water of een doekje. En de riem oxideert niet, in tegenstelling tot een reguliere ketting. Bovendien hoef je een belt niet te spannen; de aandrijving staat altijd strak en dit zorgt voor een optimale overbrenging.
  • Mede door het materiaalgebruik en de sterkte van de riem is het ook nog eens een heel duurzaam alternatief: een belt drive gaat zeker drie tot vier keer zo lang mee als een gewone ketting.
  • Ook is de belt drive heel stil. Niet dat een ketting zo veel lawaai maakt, maar als deze los zit, of vuil is, kan er nog weleens een krakend geluid optreden. Met een belt drive heb je hier geen last van.
  • Het geheel – tandwielen en riem – is lichter dan een kettingaandrijving met tandwielen, stalen ketting en kettingkast.

Nadelen van een belt drive

Natuurlijk zijn er niet alleen maar voordelen aan een belt drive.

  • Je kunt een belt drive niet repareren. Als deze breekt, is het einde verhaal en moet je een nieuwe riem plaatsen. Dit in tegenstelling tot een gewone ketting, waar je gewoon een nieuw schakeltje kunt plaatsen.
  • Een belt drive past lang niet op elke fiets. Alleen fietsen met een dichte naafversnelling – zoals Pinion, Rohloff en Shimano – kunnen ermee uitgerust worden. De versnellingsbladen moeten sowieso enkel zijn: bij cassettes is een belt drive onbruikbaar. Hetzelfde geldt voor een derailleur. Je bent dus wel wat beperkter dan bij een gewone ketting.
  • Ook heb je voor een belt drive een speciaal frame nodig. Aangezien je de belt drive niet uit elkaar kunt halen, moet dit met het frame juist wel kunnen om de riem aan te leggen. Dit vraagt om een aangepast frame.
  • Een belt drive is door de gebruikte materialen en het aangepaste frame duurder dan een gewone kettingaandrijving.
  • Je kunt het systeem niet zomaar zelf aanpassen: de gebruikte riem is afhankelijk van de gebruikte tandwielen. Voor onderhoud of vervanging ben je dus al snel aangewezen op een specialist.

Wat is beter?

Of een belt drive beter is dan een traditionele fietsketting, hangt voor een groot deel af van je persoonlijke wensen. Fietsers met een sportieve fiets zullen geneigd zijn te kiezen voor een gewone ketting, aangezien deze met een derailleur gebruikt kan worden. Voor fietsers met een naafversnelling of fietsers die een hekel hebben aan onderhoud, is een belt drive een mooie uitkomst. In ieder geval is een belt drive in bepaalde situaties – zie voor- en nadelen – een prima alternatief voor de goede oude fietsketting.

Bronnen: De Vakantiefietser, Fietsersbond, Bike X, Profile & Vliek Tweewielers


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Twee keer genieten van het herfstbos

De bomen lijken van goud, de mossen laten hun mooiste groen zien en de talrijke paddenstoelen maken het helemaal af. Lekker op de pedalen: twee keer genieten van het herfstbos! Grensbos tus…

Nieuws

Politie Almere hangt speciaal politieslot om fietsen

Omdat het voor de politie in Almere vaak lastig is om de rechtmatige eigenaar van een gestolen of vernielde fiets te vinden, is men daar gestart met een project waarbij er een speciaal poli…

Nieuws

ANWB test e-bikes met middenmotor

Als het gaat om het testen van de nieuwste e-bikes, kan de ANWB natuurlijk niet achterblijven. En inderdaad, ook dit jaar testte de organisatie weer een mooi aantal e-bikes. Samen met 135 f…

Nieuws

Doet u ook mee met het NK Tegenwindfietsen? Nu nog guurder!

2e Editie NK Tegenwindfietsen is guurder en groter. Na het succes van de eerste editie van het Nederlands Kampioenschap Tegenwindfietsen (NKT), is het dit jaar tijd voor een trapje extra. N…

Nieuws

Een tweedehands e-bike: doen of niet doen?

Met de nog altijd toenemende populariteit van de e-bike neemt ook het aantal tweedehands e-bikes toe. Maar is het verstandig, een tweedehands e-bike kopen? Soms wel, soms niet. Ja, een nieu…