Logo Fietsen123

Nieuws

De oplossing voor het fietsparkeerprobleem?

dinsdag 5 december, 2017

Het straatbeeld van de gemiddelde stad in Nederland wordt bepaald door fietsen die her en der gestald zijn. Twee studenten van hogeschool Windesheim deden onderzoek naar het parkeergedrag van fietsers en het parkeerbeleid in een vijftal steden en merkten daar dat de oplossing van het fietsparkeerprobleem binnen handbereik ligt.

Doel van het onderzoek was in kaart brengen waar en hoe lang mensen hun fiets in een stad parkeren. De steden die onder de loep zijn genomen, zijn Amersfoort, Groningen, ’s-Hertogenbosch, Nijmegen en Zwolle. Volgens de studenten is het voor gemeenten belangrijk om inzicht te hebben in het fiets(parkeer)gedrag van mensen, omdat een gericht fietsbeleid de fietsveiligheid en -beleving vergroot.

Eigen aanpak

De steden die zijn meegenomen in het onderzoek, hebben allemaal een eigen aanpak voor het fietsparkeerprobleem. Zo lopen er in Zwolle fietscoaches rond, die fietsers aanspreken op fout parkeergedrag. En dat werkt: vrijwel alle fietsers die aangesproken werden, hebben hun fiets op een andere plek neergezet en gaven aan om in het vervolg meer te letten op hun parkeergedrag.

Amersfoort heeft een ander systeem: fietsparkeervakken. In de binnenstad zijn fietsparkeervakken gemaakt, die te herkennen zijn aan witte lijnen haaks op de winkelstraat. Uit het onderzoek bleek dat deze parkeervakken een goede oplossing zijn voor kortparkeerders: de fietsen staan hier netjes op een rij en bijna de helft van de fietsen is binnen 30 minuten weer weg. Bij de zogenaamde fietsnietjes is dit anders: nog geen 20 procent van de fietsen wordt binnen een half uur weer meegenomen.

Voor kortparkeerders zijn dit soort parkeervakken ideaal: ze kunnen hun fiets vlak voor de winkel neerzetten. Mensen die langer de stad in moeten, zijn bereid om wat verder te lopen als zij hun fiets dan in een bewaakte fietsenstalling kunnen zetten.

Hoe andere steden hun parkeerbeleid zullen opstellen, blijft een vraag voor de toekomst, maar uit dit onderzoek blijkt dat met een paar simpele stappen het fietsparkeerprobleem in steden opgelost kan worden.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

E-bike blijkt niet gevaarlijker dan gewone fiets

Sinds de opmars van de e-bike zijn er regelmatig berichten verschenen dat ze gevaarlijker zouden zijn dan gewone fietsen en voor meer (zware) ongevallen zorgen. Dit negatieve beeld klopt to…

Nieuws

Test: acht regenpakken van € 14 tot € 100

Kent u het? U heeft een regenpak aan, maar na verloop van tijd voelt u tóch een natte plek, die steeds groter wordt. De Kampioen (ANWB) testte daarom acht regenpakken van € 14 tot € 100 in …

Routenieuws

Drie monumentale fietsroutes

Op 10 en 11 september 2016 is het weer Open Monumentendag. Meer dan 4000 monumenten in heel Nederland zijn dan gratis toegankelijk. Boerderijen, kastelen, molens, openbare gebouwen, forten:…

Nieuws

Fietsverkoop stijgt na jaren weer

In 2017 is de verkoop van fietsen in Nederland voor het eerst sinds 2007 weer gestegen. Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG naar aanleiding van een onderzoek van GfK. In 2017…

Nieuws

Test: de beste fietsverzekering

Naar schatting 1 op de 10 nieuw gekochte e-bikes wordt gestolen. Een verzekering kan u veel kosten besparen, maar welke verzekering is de beste? En waar moet u op letten bij het afsluiten v…