Logo Fietsen123

Nieuws

De oplossing voor het fietsparkeerprobleem?

dinsdag 5 december, 2017

Het straatbeeld van de gemiddelde stad in Nederland wordt bepaald door fietsen die her en der gestald zijn. Twee studenten van hogeschool Windesheim deden onderzoek naar het parkeergedrag van fietsers en het parkeerbeleid in een vijftal steden en merkten daar dat de oplossing van het fietsparkeerprobleem binnen handbereik ligt.

Doel van het onderzoek was in kaart brengen waar en hoe lang mensen hun fiets in een stad parkeren. De steden die onder de loep zijn genomen, zijn Amersfoort, Groningen, ’s-Hertogenbosch, Nijmegen en Zwolle. Volgens de studenten is het voor gemeenten belangrijk om inzicht te hebben in het fiets(parkeer)gedrag van mensen, omdat een gericht fietsbeleid de fietsveiligheid en -beleving vergroot.

Eigen aanpak

De steden die zijn meegenomen in het onderzoek, hebben allemaal een eigen aanpak voor het fietsparkeerprobleem. Zo lopen er in Zwolle fietscoaches rond, die fietsers aanspreken op fout parkeergedrag. En dat werkt: vrijwel alle fietsers die aangesproken werden, hebben hun fiets op een andere plek neergezet en gaven aan om in het vervolg meer te letten op hun parkeergedrag.

Amersfoort heeft een ander systeem: fietsparkeervakken. In de binnenstad zijn fietsparkeervakken gemaakt, die te herkennen zijn aan witte lijnen haaks op de winkelstraat. Uit het onderzoek bleek dat deze parkeervakken een goede oplossing zijn voor kortparkeerders: de fietsen staan hier netjes op een rij en bijna de helft van de fietsen is binnen 30 minuten weer weg. Bij de zogenaamde fietsnietjes is dit anders: nog geen 20 procent van de fietsen wordt binnen een half uur weer meegenomen.

Voor kortparkeerders zijn dit soort parkeervakken ideaal: ze kunnen hun fiets vlak voor de winkel neerzetten. Mensen die langer de stad in moeten, zijn bereid om wat verder te lopen als zij hun fiets dan in een bewaakte fietsenstalling kunnen zetten.

Hoe andere steden hun parkeerbeleid zullen opstellen, blijft een vraag voor de toekomst, maar uit dit onderzoek blijkt dat met een paar simpele stappen het fietsparkeerprobleem in steden opgelost kan worden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Populariteit e-bikes gestegen door coronacrisis

De horeca is overgestapt op thuisbezorging en mensen vermijden het openbaar vervoer: door de coronacrisis gaat de verkoop van elektrische fietsen als een speer. Het Amsterdamse E-bike to go…

Nieuws

De 105-jarige die op een fiets zat...

... en een wereldrecord verbrak. Op de wielerbaan in de Franse plaats Saint-Quentin-en-Yvelines heeft de 105-jairge Robert Marchand het werelduurrecord in de categorie 105 jaar en ouder ver…

Nieuws

Goeie vraag: waarom schreeuwen wielrenners eigenlijk?

Het is misschien wel de grootste irritatie van de fietser: de schreeuwende wielrenner. Iedereen aan de kant, ik kom eraan, zo lijkt hij te zeggen. Maar is dat ook echt zo? En tegen wie schr…

Nieuws

Is een fietsverzekering wel nodig?

Bij een nieuwe fiets krijg je vaak een ver­zekering aangeboden. Wanneer heeft het zin om je fiets te verzekeren? Een gewone fiets of e-bike hoef je niet te verzekeren, maar het mag uiter…

Blog

Bert blogt: nagenieten

Zoals jullie wel weten fotografeer ik veel en graag. Inmiddels staat mijn werk zelfs te koop op de website van een heuse winkel die zorgt voor het drukwerk, inlijsten en verzending. Natuurl…