Logo Fietsen123

Nieuws

De oplossing voor het fietsparkeerprobleem?

dinsdag 5 december, 2017

Het straatbeeld van de gemiddelde stad in Nederland wordt bepaald door fietsen die her en der gestald zijn. Twee studenten van hogeschool Windesheim deden onderzoek naar het parkeergedrag van fietsers en het parkeerbeleid in een vijftal steden en merkten daar dat de oplossing van het fietsparkeerprobleem binnen handbereik ligt.

Doel van het onderzoek was in kaart brengen waar en hoe lang mensen hun fiets in een stad parkeren. De steden die onder de loep zijn genomen, zijn Amersfoort, Groningen, ’s-Hertogenbosch, Nijmegen en Zwolle. Volgens de studenten is het voor gemeenten belangrijk om inzicht te hebben in het fiets(parkeer)gedrag van mensen, omdat een gericht fietsbeleid de fietsveiligheid en -beleving vergroot.

Eigen aanpak

De steden die zijn meegenomen in het onderzoek, hebben allemaal een eigen aanpak voor het fietsparkeerprobleem. Zo lopen er in Zwolle fietscoaches rond, die fietsers aanspreken op fout parkeergedrag. En dat werkt: vrijwel alle fietsers die aangesproken werden, hebben hun fiets op een andere plek neergezet en gaven aan om in het vervolg meer te letten op hun parkeergedrag.

Amersfoort heeft een ander systeem: fietsparkeervakken. In de binnenstad zijn fietsparkeervakken gemaakt, die te herkennen zijn aan witte lijnen haaks op de winkelstraat. Uit het onderzoek bleek dat deze parkeervakken een goede oplossing zijn voor kortparkeerders: de fietsen staan hier netjes op een rij en bijna de helft van de fietsen is binnen 30 minuten weer weg. Bij de zogenaamde fietsnietjes is dit anders: nog geen 20 procent van de fietsen wordt binnen een half uur weer meegenomen.

Voor kortparkeerders zijn dit soort parkeervakken ideaal: ze kunnen hun fiets vlak voor de winkel neerzetten. Mensen die langer de stad in moeten, zijn bereid om wat verder te lopen als zij hun fiets dan in een bewaakte fietsenstalling kunnen zetten.

Hoe andere steden hun parkeerbeleid zullen opstellen, blijft een vraag voor de toekomst, maar uit dit onderzoek blijkt dat met een paar simpele stappen het fietsparkeerprobleem in steden opgelost kan worden.


Gerelateerde artikelen

Blog

Bert blogt: nagenieten

Zoals jullie wel weten fotografeer ik veel en graag. Inmiddels staat mijn werk zelfs te koop op de website van een heuse winkel die zorgt voor het drukwerk, inlijsten en verzending. Natuurl…

Nieuws

Pontjes en veerboten: welke vaart wel en welke vaart niet?

Het komt wel eens voor dat je op een fietsroute met een voetveer, veerboot of pontje naar de overkant moet. Niet alle pontjes varen altijd en er is sprake van een 'vaarseizoen'. Veel pontje…

Nieuws

Groningse start-up ontwikkelt ''ultieme waterfles'' voor op de fiets

Een tas of bidon meenemen op de fiets is bijna verleden tijd. De Groningse ondernemer Leonard Kollen maakte de Clipon: een waterfles die je op elke fiets kunt klemmen. Momenteel probeert hi…

Advertorial

Maak je fiets zomerklaar!

Verheug je je ook al zo op al die onbezorgde kilometers op je fiets? De zon aan de hemel, een bescheiden windje in de rug – wat kan je nog gebeuren? Nou, pech onderweg kan een vervelende sp…

Nieuws

Gladheid: waar wordt gestrooid en wie is aansprakelijk?

Elke winterse periode komt de vraag weer op: waarom wordt het ene fietspad wel gestrooid en het andere niet? En hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid: wie betaalt de schade als je val…