Logo Fietsen123

Nieuws

De oplossing voor het fietsparkeerprobleem?

dinsdag 5 december, 2017

Het straatbeeld van de gemiddelde stad in Nederland wordt bepaald door fietsen die her en der gestald zijn. Twee studenten van hogeschool Windesheim deden onderzoek naar het parkeergedrag van fietsers en het parkeerbeleid in een vijftal steden en merkten daar dat de oplossing van het fietsparkeerprobleem binnen handbereik ligt.

Doel van het onderzoek was in kaart brengen waar en hoe lang mensen hun fiets in een stad parkeren. De steden die onder de loep zijn genomen, zijn Amersfoort, Groningen, ’s-Hertogenbosch, Nijmegen en Zwolle. Volgens de studenten is het voor gemeenten belangrijk om inzicht te hebben in het fiets(parkeer)gedrag van mensen, omdat een gericht fietsbeleid de fietsveiligheid en -beleving vergroot.

Eigen aanpak

De steden die zijn meegenomen in het onderzoek, hebben allemaal een eigen aanpak voor het fietsparkeerprobleem. Zo lopen er in Zwolle fietscoaches rond, die fietsers aanspreken op fout parkeergedrag. En dat werkt: vrijwel alle fietsers die aangesproken werden, hebben hun fiets op een andere plek neergezet en gaven aan om in het vervolg meer te letten op hun parkeergedrag.

Amersfoort heeft een ander systeem: fietsparkeervakken. In de binnenstad zijn fietsparkeervakken gemaakt, die te herkennen zijn aan witte lijnen haaks op de winkelstraat. Uit het onderzoek bleek dat deze parkeervakken een goede oplossing zijn voor kortparkeerders: de fietsen staan hier netjes op een rij en bijna de helft van de fietsen is binnen 30 minuten weer weg. Bij de zogenaamde fietsnietjes is dit anders: nog geen 20 procent van de fietsen wordt binnen een half uur weer meegenomen.

Voor kortparkeerders zijn dit soort parkeervakken ideaal: ze kunnen hun fiets vlak voor de winkel neerzetten. Mensen die langer de stad in moeten, zijn bereid om wat verder te lopen als zij hun fiets dan in een bewaakte fietsenstalling kunnen zetten.

Hoe andere steden hun parkeerbeleid zullen opstellen, blijft een vraag voor de toekomst, maar uit dit onderzoek blijkt dat met een paar simpele stappen het fietsparkeerprobleem in steden opgelost kan worden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Waarop moet u letten bij de aanschaf van een e-bike?

De e-bike is de afgelopen jaren steeds populairder geworden en het geeft u een 'duwtje in de rug' tijdens het fietsen. Maar waar moet u eigenlijk op letten bij aanschaf van een e-bike? Er z…

Nieuws

Waarom je juist in de herfst moet gaan fietsen

Herfst: het wordt kouder, er komt meer wind en de kans op regen neemt toe. Toch is het een prachtig seizoen om er lekker op uit te trekken met de fiets. We leggen uit waarom. Of je nu houdt…

Nieuws

Garantievoorwaarden e-bikes onder de maat

Hoewel gemiddeld twee keer zo duur als een gewone fiets vliegen de e-bikes al een paar jaar de winkels uit. Bij zo’n dure aanschaf verwacht je als consument ook goede garantievoorwaarden, m…

Nieuws

Sneller fietsen blijkt veiliger

Onderzoek van de University of Westminster in Londen heeft aangetoond dat mensen die snel fietsen minder vaak vallen dan tragere fietsers. Daarover schrijft de Evening Standard. De onderzoe…

Nieuws

Fietsen zonder licht wordt meer beboet

Het aantal boetes voor fietsen zonder licht is in 2016 met een derde toegenomen. Waar in 2015 nog zo’n 26.000 fietsers een boete kregen voor het fietsen zonder (goed werkende) verlichting, …