Logo Fietsen123

Nieuws

De oplossing voor het fietsparkeerprobleem?

dinsdag 5 december, 2017

Het straatbeeld van de gemiddelde stad in Nederland wordt bepaald door fietsen die her en der gestald zijn. Twee studenten van hogeschool Windesheim deden onderzoek naar het parkeergedrag van fietsers en het parkeerbeleid in een vijftal steden en merkten daar dat de oplossing van het fietsparkeerprobleem binnen handbereik ligt.

Doel van het onderzoek was in kaart brengen waar en hoe lang mensen hun fiets in een stad parkeren. De steden die onder de loep zijn genomen, zijn Amersfoort, Groningen, ’s-Hertogenbosch, Nijmegen en Zwolle. Volgens de studenten is het voor gemeenten belangrijk om inzicht te hebben in het fiets(parkeer)gedrag van mensen, omdat een gericht fietsbeleid de fietsveiligheid en -beleving vergroot.

Eigen aanpak

De steden die zijn meegenomen in het onderzoek, hebben allemaal een eigen aanpak voor het fietsparkeerprobleem. Zo lopen er in Zwolle fietscoaches rond, die fietsers aanspreken op fout parkeergedrag. En dat werkt: vrijwel alle fietsers die aangesproken werden, hebben hun fiets op een andere plek neergezet en gaven aan om in het vervolg meer te letten op hun parkeergedrag.

Amersfoort heeft een ander systeem: fietsparkeervakken. In de binnenstad zijn fietsparkeervakken gemaakt, die te herkennen zijn aan witte lijnen haaks op de winkelstraat. Uit het onderzoek bleek dat deze parkeervakken een goede oplossing zijn voor kortparkeerders: de fietsen staan hier netjes op een rij en bijna de helft van de fietsen is binnen 30 minuten weer weg. Bij de zogenaamde fietsnietjes is dit anders: nog geen 20 procent van de fietsen wordt binnen een half uur weer meegenomen.

Voor kortparkeerders zijn dit soort parkeervakken ideaal: ze kunnen hun fiets vlak voor de winkel neerzetten. Mensen die langer de stad in moeten, zijn bereid om wat verder te lopen als zij hun fiets dan in een bewaakte fietsenstalling kunnen zetten.

Hoe andere steden hun parkeerbeleid zullen opstellen, blijft een vraag voor de toekomst, maar uit dit onderzoek blijkt dat met een paar simpele stappen het fietsparkeerprobleem in steden opgelost kan worden.


Gerelateerde artikelen

Blog

Bert blogt: Donauradweg - van Donaueschingen naar Passau

De Donauradweg is niet alleen maar op het gemakje peddelen, ontdekte blogger Bert Vester. Een verslag vol zweetdruppels, maar wat was het schitterend! Eind augustus begonnen Margaret en ik …

Nieuws

Verwarmd fietspad functioneert echt

Het verwarmde fietspad in Wageningen heeft de eerste sneeuwtest goed doorstaan, zo meldt de leverancier van het systeem. Vijftig meter van het fietspad is vervangen door betonnen platen die…

Nieuws

Fiets is in Nederland populairder dan ooit

Uit cijfers van de brancheorganisaties RAI Vereniging en de Bovag blijkt dat de fiets in Nederland populairder is dan ooit. Vorig jaar werd legden we per inwoner gemiddeld 1018 kilometer af…

Nieuws

Daarom kun je fietsen niet verleren

Fietsen hoort bij de Nederlandse cultuur: je krijgt het met de paplepel ingegoten en leert het bijna nog eerder dan lopen. En net als lopen, kun je fietsen niet zomaar verleren. Of je nu ee…

Nieuws

Grote kentekenplaten voor elektrische fietsen in België

Eigenaars van een snelle elektrische fiets moeten in België sinds kort een nummerplaat aan hun fiets bevestigen. De nummerplaten vallen echter bijzonder groot uit. Een probleem waar men zic…