Logo Fietsen123

Nieuws

De kunst van het goed remmen

maandag 12 april, 2010

Een overzicht van de verschillende soorten fietsremmen en informatie over 'de kunst van het goed remmen'.  Dat is van één van de artikelen, die in het zojuist verschenen lentenummer van het Vlaamse magazine Op Weg gepubliceerd wordt.

Velgremmen en naafremmen

Om te beginnen geeft schrijfster Annick Roetynck aan, dat er verschillende remsystemen zijn. Zoals het bekendste systeem met 'de blokjes', beter bekend als de velgrem. In deze categorie werd meerdere varianten ontwikkeld, zoals eerst de 'cantilever' en later in 1995 de V-Brake, die vooral aantrekkelijk is voor vakantie-fietsen. Naast de velgrem bestaat al langere tijd de naafrem. Zoals de naam als zegt zit dit systeem volledig weggestopt in de naaf. Naafremmen zijn 'zeer slijtvast en vergen amper onderhoud', maar 'wegen wat meer en zijn niet geschikt voor intensief gebruik'.

Schijfremmen en hydraulische remmen

'Twee volledig nieuwe remsoorten in de fietswereld zijn de schijfremmen en de hydraulische remmen. Schijfremmen zijn niet goedkoop, wegen meer dan V-brakes en remmen loeiend hard. Ze zijn minder kwetsbaar dan V-Brakes, minder gevoelig voor vuil en ze vergen minder onderhoud'. Bij hydraulische velgremmen is de remkabel vervangen door een olieleiding. Ze kennen de mogelijkheid van 'een goede dosering, zijn zeer slijtvast en bijna onderhoudsvrij. Kleine minpuntjes zijn het iets grotere gewicht en een iets hogere prijs. Magua is bij ons weten de enige fabrikant, die sinds de jaren '80 deze remmen met succes aanbiedt'.

Remafstand

Vervolgens heeft Annick Roetynck tips voor goed remmen. 'Dit begint bij het inschatten van de remafstand. Bij een snelheid van 20 km per uur op droog beton bedraagt die 1,79 meter. Op nat beton is dit 2,74 meter en op ijs 13,54 meter'.

Pompend remmen

'Water werkt als een glijmiddel op de weg. Daarom moet je bij regen pompend remmen: zo wis je eerst het vocht van de rem, waarna het blokje een betere greep krijgt'.

Vóór- en achterrem

'De achterrem heeft tweemaal zoveel tijd nodig als de voorrem. Nogal water fietsers zijn echter bang van die voorrem omdat je, bij te bruusk en té hard remmen, over je stuur gekatapulteerd kan worden. Wanneer je remt zit je dus best zo ver mogelijk achteraan op je zadel. Ervaren fietsers zullen in 95% van de gevallen alleen de voorrem gebruiken. De achterrem dient om 'bij te remmen' op gladde wegen of voor noodgevallen. Bij lange afdalingen kan je afwisselend voor en achterrem gebruiken om oververhitting tegen te gaan. In bochten gebruik je het best beide remmen vóór de bocht en enkel de achterrem in de bocht'.

Link

* Op Weg, Vlaams Magazine voor Wandelen en fietsen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fiets stallen bij het station: het blijft een mission impossible

Uw fiets parkeren bij een van de stations in Nederland? Het blijft een hele klus om een plekje te vinden. Daarnaast wordt het tekort aan stallingsplaatsen de komende jaren alleen maar grote…

Elektrische Fietsen

Poll: moet de 60-plusser met een e-bike verplicht op cursus?

Laat de woorden veiligheid en e-bike in één zin vallen en de discussie barst direct los. En inderdaad, de e-bike rijdt harder, daar kunnen we niet omheen. Bovendien is de e-bike net even wa…

Nieuws

Kom verder met je accu!

Verreweg de meeste vragen over de e-bike gaan over de accu en het bereik. Waarom haalt de een rustig tachtig kilometer op een accu terwijl de ander - met precies dezelfde fiets en accu - ni…

Nieuws

10 winnaars ANWB Fietsroutebox bekend

De ANWB Fietsroutebox is een handige box waarin alle actuele Nederlandse fietsroute-informatie is verzameld. Inclusief 100 routes en landsdekkend kaartwerk waarmee fietsers zelf routes kunn…

Nieuws

Telefoongebruik op de fiets verminderd na verbod

Sinds de invoering van het appverbod is het telefoongebruik op de fiets flink afgenomen, in ieder geval in Amsterdam. In 2017 gebruikte 45 procent van de fietsers in deze stad zijn telefoon…