Logo Fietsen123

Nieuws

De kunst van het goed remmen

maandag 12 april, 2010

Een overzicht van de verschillende soorten fietsremmen en informatie over 'de kunst van het goed remmen'.  Dat is van één van de artikelen, die in het zojuist verschenen lentenummer van het Vlaamse magazine Op Weg gepubliceerd wordt.

Velgremmen en naafremmen

Om te beginnen geeft schrijfster Annick Roetynck aan, dat er verschillende remsystemen zijn. Zoals het bekendste systeem met 'de blokjes', beter bekend als de velgrem. In deze categorie werd meerdere varianten ontwikkeld, zoals eerst de 'cantilever' en later in 1995 de V-Brake, die vooral aantrekkelijk is voor vakantie-fietsen. Naast de velgrem bestaat al langere tijd de naafrem. Zoals de naam als zegt zit dit systeem volledig weggestopt in de naaf. Naafremmen zijn 'zeer slijtvast en vergen amper onderhoud', maar 'wegen wat meer en zijn niet geschikt voor intensief gebruik'.

Schijfremmen en hydraulische remmen

'Twee volledig nieuwe remsoorten in de fietswereld zijn de schijfremmen en de hydraulische remmen. Schijfremmen zijn niet goedkoop, wegen meer dan V-brakes en remmen loeiend hard. Ze zijn minder kwetsbaar dan V-Brakes, minder gevoelig voor vuil en ze vergen minder onderhoud'. Bij hydraulische velgremmen is de remkabel vervangen door een olieleiding. Ze kennen de mogelijkheid van 'een goede dosering, zijn zeer slijtvast en bijna onderhoudsvrij. Kleine minpuntjes zijn het iets grotere gewicht en een iets hogere prijs. Magua is bij ons weten de enige fabrikant, die sinds de jaren '80 deze remmen met succes aanbiedt'.

Remafstand

Vervolgens heeft Annick Roetynck tips voor goed remmen. 'Dit begint bij het inschatten van de remafstand. Bij een snelheid van 20 km per uur op droog beton bedraagt die 1,79 meter. Op nat beton is dit 2,74 meter en op ijs 13,54 meter'.

Pompend remmen

'Water werkt als een glijmiddel op de weg. Daarom moet je bij regen pompend remmen: zo wis je eerst het vocht van de rem, waarna het blokje een betere greep krijgt'.

Vóór- en achterrem

'De achterrem heeft tweemaal zoveel tijd nodig als de voorrem. Nogal water fietsers zijn echter bang van die voorrem omdat je, bij te bruusk en té hard remmen, over je stuur gekatapulteerd kan worden. Wanneer je remt zit je dus best zo ver mogelijk achteraan op je zadel. Ervaren fietsers zullen in 95% van de gevallen alleen de voorrem gebruiken. De achterrem dient om 'bij te remmen' op gladde wegen of voor noodgevallen. Bij lange afdalingen kan je afwisselend voor en achterrem gebruiken om oververhitting tegen te gaan. In bochten gebruik je het best beide remmen vóór de bocht en enkel de achterrem in de bocht'.

Link

* Op Weg, Vlaams Magazine voor Wandelen en fietsen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fiets van de zaak wordt weer aantrekkelijk

Files, milieuvervuiling en stress. Allemaal gevolgen van het grootschalige gebruik van de auto voor woon-werkverkeer. Gebruik van een fiets heeft veel voordelen en versoepeling van de regel…

Nieuws

Fietsdeelsystemen in Europa

In bijna alle grote Europese steden kom je ze tegen: de sightseeingbussen die je in relatief korte tijd langs de hoogtepunten van de stad rijden. Maar het kan ook anders: met de fiets! In j…

Nieuws

Prijs en subsidie voor ‘sensorbike’

Het Fietslab van de TU Delft heeft de Nationale Sportinnovator Prijs ontvangen met een daaraan gekoppelde subsidie van € 30.000. Dit wordt gebruikt voor het project met de ‘sensorbike’, een…

Nieuws

Drie mooie fietsroutes via knooppunten in Overijssel

In Overijssel is veel afwisseling te vinden. Gebiet van open water en moerasbos in Nationaal Park De Weerribben-Wieden, fiets langs en vaar over de IJssel of een mooie bosrijke tocht door T…

Nieuws

Rijbewijskeuring voor oudere automobilisten: de stand van zaken

De rijbewijskeuring van ouderen is sinds vorig jaar pas nodig vanaf 75 jaar. Voorheen was dat vanaf 70 jaar. Rijbewijzen voor bestuurders tussen de 60 en 70 jaar zijn ook langer geldig: tie…