Logo Fietsen123

Nieuws

De kunst van het goed remmen

maandag 12 april, 2010

Een overzicht van de verschillende soorten fietsremmen en informatie over 'de kunst van het goed remmen'.  Dat is van één van de artikelen, die in het zojuist verschenen lentenummer van het Vlaamse magazine Op Weg gepubliceerd wordt.

Velgremmen en naafremmen

Om te beginnen geeft schrijfster Annick Roetynck aan, dat er verschillende remsystemen zijn. Zoals het bekendste systeem met 'de blokjes', beter bekend als de velgrem. In deze categorie werd meerdere varianten ontwikkeld, zoals eerst de 'cantilever' en later in 1995 de V-Brake, die vooral aantrekkelijk is voor vakantie-fietsen. Naast de velgrem bestaat al langere tijd de naafrem. Zoals de naam als zegt zit dit systeem volledig weggestopt in de naaf. Naafremmen zijn 'zeer slijtvast en vergen amper onderhoud', maar 'wegen wat meer en zijn niet geschikt voor intensief gebruik'.

Schijfremmen en hydraulische remmen

'Twee volledig nieuwe remsoorten in de fietswereld zijn de schijfremmen en de hydraulische remmen. Schijfremmen zijn niet goedkoop, wegen meer dan V-brakes en remmen loeiend hard. Ze zijn minder kwetsbaar dan V-Brakes, minder gevoelig voor vuil en ze vergen minder onderhoud'. Bij hydraulische velgremmen is de remkabel vervangen door een olieleiding. Ze kennen de mogelijkheid van 'een goede dosering, zijn zeer slijtvast en bijna onderhoudsvrij. Kleine minpuntjes zijn het iets grotere gewicht en een iets hogere prijs. Magua is bij ons weten de enige fabrikant, die sinds de jaren '80 deze remmen met succes aanbiedt'.

Remafstand

Vervolgens heeft Annick Roetynck tips voor goed remmen. 'Dit begint bij het inschatten van de remafstand. Bij een snelheid van 20 km per uur op droog beton bedraagt die 1,79 meter. Op nat beton is dit 2,74 meter en op ijs 13,54 meter'.

Pompend remmen

'Water werkt als een glijmiddel op de weg. Daarom moet je bij regen pompend remmen: zo wis je eerst het vocht van de rem, waarna het blokje een betere greep krijgt'.

Vóór- en achterrem

'De achterrem heeft tweemaal zoveel tijd nodig als de voorrem. Nogal water fietsers zijn echter bang van die voorrem omdat je, bij te bruusk en té hard remmen, over je stuur gekatapulteerd kan worden. Wanneer je remt zit je dus best zo ver mogelijk achteraan op je zadel. Ervaren fietsers zullen in 95% van de gevallen alleen de voorrem gebruiken. De achterrem dient om 'bij te remmen' op gladde wegen of voor noodgevallen. Bij lange afdalingen kan je afwisselend voor en achterrem gebruiken om oververhitting tegen te gaan. In bochten gebruik je het best beide remmen vóór de bocht en enkel de achterrem in de bocht'.

Link

* Op Weg, Vlaams Magazine voor Wandelen en fietsen.


Gerelateerde artikelen

Fietstest

De beste e-bike van 2018 volgens E-bike Xperience

Begin maart vond de E-bike Xperience plaats in Utrecht. Hier konden bezoekers verschillende modellen e-bikes testen en werd de E-bike van het Jaar 2018 gekozen. De winnaar van deze verkiezi…

Nieuws

Steeds meer gevaarlijke fietsen verwijderd

Gemeente Utrecht verwijderde in 2015 bijna 11.000 gevaarlijk gestalde fietsen. Er zijn in het afgelopen jaar minder fietsen weggeknipt door door de gemeente. Maar het aantal gevaarlijk gest…

Nieuws

Snorfietsen en brommers vormen groot gevaar voor volksgezondheid

Het beleid ten aanzien van snorfietsen en brommers moet op de schop. Dit schrijven ruim 40 vooraanstaande medici en wetenschappers in een brief aan de Tweede Kamer. ‘De kern van de rechtsst…

Nieuws

Ook blauwe parkeerschijf voor fietsen?

De afgelopen 20 jaar is het fietsgebruik in Amsterdam sterk gegroeid. In de stad worden bijna 50 procent van de verplaatsingen met de fiets gedaan. Ongeveer 15 procent van de fietsen op str…

Nieuws

Winnaars fiets en e-bike van het Jaar bekend

De winnaars van de verkiezingen ‘Fiets van het Jaar 2014’ en ‘E-bike van het Jaar 2014’ zijn bekend gemaakt. Als 'Fiets van het Jaar 2014' heeft de vakjury gekozen v…