Logo Fietsen123

Nieuws

De ideale en onsteelbare fiets

dinsdag 25 november, 2003

De fiets van Basten Leijh De fiets is altijd nog het ideale vervoerconcept voor de stad. Toch is het ontwerp van de meeste fietsen niet goed op deze taak afgestemd. Ontwerper Basten Leijh studeerde eind 2002 aan de Design Academy in Eindhoven af op zijn ontwerp voor de ideale stadsfiets. Leijh woont zelf in Amsterdam en analyseerde de problemen van fietsgebruik in de stad. Op basis daarvan bouwde hij het prototype Loxx en is momenteel in overleg met diverse fabrikanten om de Loxx in productie te nemen.

'De meest voorkomende problemen op fietsgebied in de stad zijn een slechte anti-diefstalbeveiling, beschadiging van de fiets en openbare kunstwerken, stalling, veiligheid en het vervoer van bagage', vertelt Leijh. Hij elimineerde alle losse onderdelen en integreerde de remmen en verlichting met het frame. De Loxx valt op door de kromme framebuis die vanaf de met de buis geïntegreerde koplamp doorloopt tot aan het achterwiel. De verlichting is zo - evenals de kleine, brede wielen - minder gevoelig voor vandalisme.

'De wielen zitten aan het frame bevestigd met unieke bouten die je alleen kunt losdraaien met de bijbehorende sleutel. De kleine wieldiameter voorkomt dat vandalen je wielen krom trappen en door de breedte van de banden kom je niet vast te zitten in tramrails.'

Het rechthoekige stuur van de Loxx is tegelijk een beugelslot. Door het stuur van de stuurstang te verwijderen kun je het als beugelslot gebruiken. Een coating van zacht foammateriaal gaat beschadigen van de fiets en openbare kunstwerken tegen. Als een fietsendief het slot kapotmaakt is het stuur ook meteen kapot waardoor je de fiets niet meer met stuur kunt gebruiken. Wordt de fiets toch gestolen dan is de Loxx voorzien van een uniek framenummer dat niet door middel van slijpen, vijlen of lassen is te verwijderen. Framenummer 'BL0001' van het prototype is lasergesneden uit twee metalen plaatjes die bij de trapas aan het frame zijn bevestigd.

'Om de fiets goed in een fietsenrek of binnenshuis te kunnen stallen heeft de Loxx naast het afneembare stuur ook opklapbare trappers. Je kunt de fiets dan goed plat tegen de muur plaatsen waarbij de hele fiets niet breder meer is dan het frame. Voor het vervoer van bagage heb ik een speciale tas ontworpen die je voorop de Loxx kunt plaatsen zonder een breed bagagerek. De tas heeft aan de onderkant een vacuümgevormd deel dat precies op de framebuis past en haakt ter stabilisatie aan de bovenkant vast aan het frame. Haal je de tas van de fiets dan is alleen nog de kleine haak zichtbaar', aldus Leijh.

Leijh presenteerde de Loxx op de stand van fietsfabrikant Giant op de laatste FietsRAI (7 t/m 11 maart 2003) en voert serieuze onderhandelingen met Giant die de Loxx in productie wil nemen.

Voor meer foto's: http://www.odeaandetechniek.nl/categorieen/vervoer_infrastructuur/odes/Loxx/ode-loxx.htm

De fiets van Multicycle

Ook vandaag zullen in Nederland weer ruim tweeduizend fietsen worden gestolen. Wellicht brengt Multicycle hier binnenkort verandering in met de introductie van het Multicycle trapasslot, een slot dat de trapas blokkeert. Deze ingenieuze vinding, optioneel op de nieuwe collectie verkrijgbaar, maakt de fiets geheel oninteressant voor dieven.

Om meteen maar een illusie weg te nemen: ook deze fiets is niet onsteelbaar. Net als alle andere fietsen moet een normaal slot voorkomen dat de wielen draaien, zodat de dief niet zomaar met de fiets aan de hand wegloopt. Het slot functioneert op een andere manier. In de staande buis van het frame zit een stalen pen. Met een sleutel wordt deze naar beneden gedraaid, waar het langs de platte kant van de trapas valt. Resultaat: de trapas kan niet meer draaien. Omdat zowel de pen als de trapas van gehard staal zijn gemaakt, is het slot onmogelijk open te breken of te verwijderen zonder het frame door te zagen. Het vervangen van frame en trapas kost dan simpelweg teveel tijd en geld, wat de fiets niet meer rendabel maakt om te stelen.

Het trapasslot, dat eind november wordt geïntroduceerd, is voor € 100,- extra verkrijgbaar op de meeste nieuwe modellen. Het instapmodel inclusief trapasslot kost € 849,-. Volgens directeur Jacob Pot is deze optie zijn prijs dubbel en dwars waard. Pot: "We verkopen duurdere fietsen voor mensen die toertochten rijden met naar wens veel luxe accessoires. Dan is de prijs meestal niet zo'n bezwaar. Bovendien betaal je voor een echt goed slot bijna hetzelfde." Bijkomend voordeel van het trapasslot is dat verzekeraar ENRA 15% korting geeft op een verzekering op fietsen voorzien van het trapasslot.

Het trapasslot is ontworpen door Smart Design uit Amsterdam. In maart 2000 heeft het bedrijf hiermee een ontwerpwedstrijd gewonnen. Sinds die tijd is Smart Design bezig geweest het idee aan de man te brengen onder de naam Eurolock. Hierin heeft het in Multicycle uiteindelijk een juiste partner gevonden. De ontwikkeling van prototype tot productierijpe fiets met trapasslot heeft 2 jaar geduurd. Vanaf december 2003 zijn de eerste fietsen met MC trapasslot te koop.

Informatie:

Meer informatie over Multicycle, het MC trapasslot en verkoopadressen is te vinden op de vernieuwde internetsite: http://www.multicycle.nl


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Lincolnshire: waar heden en verleden samenkomen

Lincolnshire is een van de mooiste regio’s van Engeland om op de fiets te verkennen: de prachtige, gevarieerde natuur wordt afgewisseld door pittoreske dorpen, mooie steden en imposante bez…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Veiligheid onderweg

De route naar Santiago is niet speciaal voor fietsers gemaakt dus je moet er rekening mee houden dat je weleens op een drukke weg terechtkomt of verdwaalt in een grote stad. Dat kan soms on…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Wat neemt u mee?

Ik ga op pelgrimstocht en ik neem mee... Tja, wat neemt u eigenlijk mee? Of beter gezegd: wat neemt u níet mee? Iedere kilo op de fiets is er een die u op eigen kracht moet ‘meetrappen’, du…

Nieuws

Fietsersbond wil dat alle rotondes er hetzelfde uit gaan zien

Voor de aanleg van rotondes in Nederland gelden bepaalde richtlijnen, maar deze zijn niet verplicht. Provincies en gemeenten mogen eigen regels bepalen bij rotondes en dit leidt tot onduide…

Nieuws

Drie nieuwe fietsroutes in stadscentra

Fietsen in een stadscentrum kan ontzettend mooi zijn, zeker als het gaat om een historische of architectonisch unieke binnenstad met veel bezienswaardigheden. Wij hebben drie mooie routes d…