Logo Fietsen123

Nieuws

De fietsstraat: welke regels gelden daar?

maandag 27 november, 2017

Steeds meer gemeenten kiezen ervoor sommige straten als fietsstraat in te richten. Een goed initiatief, maar helaas verstaan fietsers en automobilisten elkaar niet altijd even goed. Vraag is dan ook: welke verkeersregels gelden er eigenlijk in de fietsstraat?

Fietsstraten zijn over het algemeen te herkennen aan het - soms gedeeltelijke - rode wegdek en borden met de tekst ‘Fietsstraat - Auto te gast’. Door een straat als fietsstraat aan te merken, wil de gemeente ervoor zorgen dat het autoverkeer afneemt. Daarnaast dwingt de inrichting van een fietsstraat de automobilist tot het verlagen van zijn snelheid.

Juridische status fietsstraat

De fietsstraat heeft juridisch gezien geen enkele status. Dat geldt eveneens voor het verkeersbord ‘Fietsstraat - Auto te gast’: dit bord staat niet in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens. Zodoende is de fietsstraat feitelijk een fietspad, maar dan wel eentje waarop ook gemotoriseerd (auto)verkeer is toegestaan.

Auto ondergeschikt

Kern van het principe van de fietsstraat is dat de auto er te gast is. De positie van de auto is dan ook ondergeschikt aan die van de fiets. Omdat de fietsstraat geen wettelijke status heeft, mag elke gemeente zelf bepalen hoe zij een fietsstraat inricht.

Verkeersregels

In een fietsstraat gelden de verkeersregels zoals aangegeven in die straat - hetzij met verkeersborden, hetzij met verkeerstekens op het wegdek. Volgens de wet mogen er maximaal twee fietsers naast elkaar fietsen; dit geldt dus ook in een fietsstraat. En als er in de fietsstraat een gelijkwaardig kruispunt ligt, dan hebben álle bestuurders van rechts voorrang - dus ook fietsers.

Fietser wettelijk beschermd

Fietsers - en ook voetgangers - hebben overigens een speciale wettelijke bescherming: het Nederlandse recht ziet hen als ‘zwakke verkeersdeelnemers’. In de praktijk betekent dit dat de gemotoriseerde verkeersdeelnemer de schade van een ongeval met een fietser of voetganger altijd moet vergoeden, tenzij hij onomstotelijk kan bewijzen dat hij er alles aan heeft gedaan om het ongeval te voorkomen. De gemotoriseerde verkeersdeelnemer kan de kosten van deze schadevergoeding overigens wel weer verhalen op zijn aansprakelijkheidsverzekering.

Bronnen: Veilig Verkeer Nederland, ANWB


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Limburgers fietsen het minst

Inwoners van Limburg fietsen in verhouding het minst van alle Nederlanders. Toch blijft de fiets blijft een populair vervoermiddel in Nederland. Gemiddeld wordt bij 24 procent van de verpla…

Nieuws

Kabinet wil 200.000 forenzen op de fiets

Het kabinet wil ruim 200.000 forenzen stimuleren om vaker met de fiets naar het werk te gaan. Hiervoor wordt ongeveer 100 miljoen euro uitgetrokken. Dit heeft staatssecretaris Stientje van …

Nieuws

Verwarring op de weg door nieuwe regels speed pedelec

Vanaf 1 juli 2017 moet de speed pedelec – de e-bike met een maximumsnelheid van 45 km/h - op veel plaatsen de rijbaan op. Reden: het rappe stalen ros is volgens de wet gelijkgesteld aan de …

Nieuws, Prijsvraag

Politiek wil maatregelen tegen diefstal E-bikes

Volgens het NRC zouden er in 2015 totaal meer dan 9000 elektrische fietsen gestolen zijn. Dit is gebaseerd op cijfers van grote verzekeraars van elektrische fietsen. De politiek vindt de s…

Nieuws

Steeds meer gevaarlijke fietsen verwijderd

Gemeente Utrecht verwijderde in 2015 bijna 11.000 gevaarlijk gestalde fietsen. Er zijn in het afgelopen jaar minder fietsen weggeknipt door door de gemeente. Maar het aantal gevaarlijk gest…