Logo Fietsen123

Nieuws

De fietsstraat: welke regels gelden daar?

maandag 27 november, 2017

Steeds meer gemeenten kiezen ervoor sommige straten als fietsstraat in te richten. Een goed initiatief, maar helaas verstaan fietsers en automobilisten elkaar niet altijd even goed. Vraag is dan ook: welke verkeersregels gelden er eigenlijk in de fietsstraat?

Fietsstraten zijn over het algemeen te herkennen aan het - soms gedeeltelijke - rode wegdek en borden met de tekst ‘Fietsstraat - Auto te gast’. Door een straat als fietsstraat aan te merken, wil de gemeente ervoor zorgen dat het autoverkeer afneemt. Daarnaast dwingt de inrichting van een fietsstraat de automobilist tot het verlagen van zijn snelheid.

Juridische status fietsstraat

De fietsstraat heeft juridisch gezien geen enkele status. Dat geldt eveneens voor het verkeersbord ‘Fietsstraat - Auto te gast’: dit bord staat niet in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens. Zodoende is de fietsstraat feitelijk een fietspad, maar dan wel eentje waarop ook gemotoriseerd (auto)verkeer is toegestaan.

Auto ondergeschikt

Kern van het principe van de fietsstraat is dat de auto er te gast is. De positie van de auto is dan ook ondergeschikt aan die van de fiets. Omdat de fietsstraat geen wettelijke status heeft, mag elke gemeente zelf bepalen hoe zij een fietsstraat inricht.

Verkeersregels

In een fietsstraat gelden de verkeersregels zoals aangegeven in die straat - hetzij met verkeersborden, hetzij met verkeerstekens op het wegdek. Volgens de wet mogen er maximaal twee fietsers naast elkaar fietsen; dit geldt dus ook in een fietsstraat. En als er in de fietsstraat een gelijkwaardig kruispunt ligt, dan hebben álle bestuurders van rechts voorrang - dus ook fietsers.

Fietser wettelijk beschermd

Fietsers - en ook voetgangers - hebben overigens een speciale wettelijke bescherming: het Nederlandse recht ziet hen als ‘zwakke verkeersdeelnemers’. In de praktijk betekent dit dat de gemotoriseerde verkeersdeelnemer de schade van een ongeval met een fietser of voetganger altijd moet vergoeden, tenzij hij onomstotelijk kan bewijzen dat hij er alles aan heeft gedaan om het ongeval te voorkomen. De gemotoriseerde verkeersdeelnemer kan de kosten van deze schadevergoeding overigens wel weer verhalen op zijn aansprakelijkheidsverzekering.

Bronnen: Veilig Verkeer Nederland, ANWB


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Ervaring met de Trek T700+ elektrische fiets?

Heeft u een Trek T700+? Wij zijn erg benieuwd naar uw praktijkervaring met deze elektrische fiets. Lees de beoordelingen van anderen of plaats uw eigen beoordeling om anderen van dienst te …

Nieuws

Drie mooie routes voor de nazomer

De Nederlandse nazomer biedt vaak prachtig fietsweer en daarom hebben we drie mooie en afwisselende routes uitgezocht. Het Reitdiepgebied (Groningen, 51 km) Deze route neemt je mee door …

Nieuws

E-bikes: over vermogen, kracht en motorposities

Een voorwielmotor, of toch liever een middenmotor of een achterwielmotor – het blijft een punt van discussie. En hoe zit het vermogen, en met kracht? De Fietsersbond heeft de meest actuele …

Nieuws

Fietsroutetip voor het mooie weer: Langs de oevers van de IJssel

We krijgen opnieuw een paar prachtige dagen. Uitstekend weer om er nog eens heerlijk opuit te trekken met de fiets. We geven een goede fietstip (35 km): Met deze route fietst u vanaf Brumme…

Nieuws

Ieper: in de schaduw van het verleden

Als je door en rond het Belgische Ieper fietst, zie je een stad die doordrenkt is met historie: prachtige monumentale gebouwen sieren de stadskern en in de omgeving liggen mooie natuurgebie…