Logo Fietsen123

Nieuws

De fietsstraat: welke regels gelden daar?

maandag 27 november, 2017

Steeds meer gemeenten kiezen ervoor sommige straten als fietsstraat in te richten. Een goed initiatief, maar helaas verstaan fietsers en automobilisten elkaar niet altijd even goed. Vraag is dan ook: welke verkeersregels gelden er eigenlijk in de fietsstraat?

Fietsstraten zijn over het algemeen te herkennen aan het - soms gedeeltelijke - rode wegdek en borden met de tekst ‘Fietsstraat - Auto te gast’. Door een straat als fietsstraat aan te merken, wil de gemeente ervoor zorgen dat het autoverkeer afneemt. Daarnaast dwingt de inrichting van een fietsstraat de automobilist tot het verlagen van zijn snelheid.

Juridische status fietsstraat

De fietsstraat heeft juridisch gezien geen enkele status. Dat geldt eveneens voor het verkeersbord ‘Fietsstraat - Auto te gast’: dit bord staat niet in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens. Zodoende is de fietsstraat feitelijk een fietspad, maar dan wel eentje waarop ook gemotoriseerd (auto)verkeer is toegestaan.

Auto ondergeschikt

Kern van het principe van de fietsstraat is dat de auto er te gast is. De positie van de auto is dan ook ondergeschikt aan die van de fiets. Omdat de fietsstraat geen wettelijke status heeft, mag elke gemeente zelf bepalen hoe zij een fietsstraat inricht.

Verkeersregels

In een fietsstraat gelden de verkeersregels zoals aangegeven in die straat - hetzij met verkeersborden, hetzij met verkeerstekens op het wegdek. Volgens de wet mogen er maximaal twee fietsers naast elkaar fietsen; dit geldt dus ook in een fietsstraat. En als er in de fietsstraat een gelijkwaardig kruispunt ligt, dan hebben álle bestuurders van rechts voorrang - dus ook fietsers.

Fietser wettelijk beschermd

Fietsers - en ook voetgangers - hebben overigens een speciale wettelijke bescherming: het Nederlandse recht ziet hen als ‘zwakke verkeersdeelnemers’. In de praktijk betekent dit dat de gemotoriseerde verkeersdeelnemer de schade van een ongeval met een fietser of voetganger altijd moet vergoeden, tenzij hij onomstotelijk kan bewijzen dat hij er alles aan heeft gedaan om het ongeval te voorkomen. De gemotoriseerde verkeersdeelnemer kan de kosten van deze schadevergoeding overigens wel weer verhalen op zijn aansprakelijkheidsverzekering.

Bronnen: Veilig Verkeer Nederland, ANWB


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Deelfietsen in Nederland

Hoe leuk en vooral ook handig is het om op elk moment een fiets mee te kunnen pakken? Tegenwoordig kent ons land verschillende deelfietssystemen. De bekendste is de ov-fiets, maar er zijn e…

Routenieuws

Bos en water: twee keer Nederland op z'n mooist

Genieten van de zon, het water en het bos - zo mooi is Nederland! Waterroute: Fietsroute Waterrijk Giethoorn (Overijssel, 43 km) Welkom in Giethoorn, 'Hollands Venetië'. Dit dorpje wordt…

Nieuws

Top 10 van de duurste fietsen ter wereld

U dacht dat u een dure fiets had? Welnee, vergeleken met de allerduurste fiets(en) ter wereld is uw fiets nog geen fractie waard van wat er voor deze fietsen betaald is. Het lijstje loopt -…

Nieuws

Hoge zorgkosten veroorzaken vaker betalingsproblemen

Mensen in Nederland met betalingsproblemen zeggen dat dat vooral komt door hoge zorgkosten en hoge vaste lasten. In vergelijking met drie jaar geleden zijn die twee posten veel vaker een oo…

Nieuws

7 procent bijtelling voor fiets van de zaak goedgekeurd

De Tweede Kamer is op 15 november 2018 akkoord gegaan met een bijtelling van 7 procent voor de fiets van de zaak. Deze nieuwe regeling geldt vanaf 1 januari 2020. De bedrijfsfietsenregeling…