Logo Fietsen123

Nieuws

De fietsstraat: welke regels gelden daar?

maandag 27 november, 2017

Steeds meer gemeenten kiezen ervoor sommige straten als fietsstraat in te richten. Een goed initiatief, maar helaas verstaan fietsers en automobilisten elkaar niet altijd even goed. Vraag is dan ook: welke verkeersregels gelden er eigenlijk in de fietsstraat?

Fietsstraten zijn over het algemeen te herkennen aan het - soms gedeeltelijke - rode wegdek en borden met de tekst ‘Fietsstraat - Auto te gast’. Door een straat als fietsstraat aan te merken, wil de gemeente ervoor zorgen dat het autoverkeer afneemt. Daarnaast dwingt de inrichting van een fietsstraat de automobilist tot het verlagen van zijn snelheid.

Juridische status fietsstraat

De fietsstraat heeft juridisch gezien geen enkele status. Dat geldt eveneens voor het verkeersbord ‘Fietsstraat - Auto te gast’: dit bord staat niet in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens. Zodoende is de fietsstraat feitelijk een fietspad, maar dan wel eentje waarop ook gemotoriseerd (auto)verkeer is toegestaan.

Auto ondergeschikt

Kern van het principe van de fietsstraat is dat de auto er te gast is. De positie van de auto is dan ook ondergeschikt aan die van de fiets. Omdat de fietsstraat geen wettelijke status heeft, mag elke gemeente zelf bepalen hoe zij een fietsstraat inricht.

Verkeersregels

In een fietsstraat gelden de verkeersregels zoals aangegeven in die straat - hetzij met verkeersborden, hetzij met verkeerstekens op het wegdek. Volgens de wet mogen er maximaal twee fietsers naast elkaar fietsen; dit geldt dus ook in een fietsstraat. En als er in de fietsstraat een gelijkwaardig kruispunt ligt, dan hebben álle bestuurders van rechts voorrang - dus ook fietsers.

Fietser wettelijk beschermd

Fietsers - en ook voetgangers - hebben overigens een speciale wettelijke bescherming: het Nederlandse recht ziet hen als ‘zwakke verkeersdeelnemers’. In de praktijk betekent dit dat de gemotoriseerde verkeersdeelnemer de schade van een ongeval met een fietser of voetganger altijd moet vergoeden, tenzij hij onomstotelijk kan bewijzen dat hij er alles aan heeft gedaan om het ongeval te voorkomen. De gemotoriseerde verkeersdeelnemer kan de kosten van deze schadevergoeding overigens wel weer verhalen op zijn aansprakelijkheidsverzekering.

Bronnen: Veilig Verkeer Nederland, ANWB


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsdeelsystemen in Duitsland

In Duitsland zijn er een aantal landelijke fietsdeelsystemen, die we hier zullen behandelen. Hoewel de naam van het fietsdeelsysteem per stad kan verschillen, is de werking in grote lijnen …

Elektrische Fietsen

Negen voordelen van de e-bike

Tegenwoordig is één op de drie verkochte fietsen een e-bike. Niet zo vreemd, gezien de voordelen die zo'n fiets met zich meebrengt. Twijfelt u nog? Dit zijn negen redenen om voor de e-bike …

Nieuws

Slim fietsslot blokkeert de smartphone

Een fietsslot is bedoeld om de fiets te beveiligen wanneer deze niet gebruikt wordt. Tenminste… dat is het beeld dat we hier altijd bij gehad hebben. Een nieuw slim fietsslot doet echter no…

Nieuws

Reparatie aan je fiets? Doe het zelf!

Hoe plak je een band? Mag je fietsen als er een spaak ontbreekt? Waarom doet mijn licht het niet? Wij hebben drie vaak voorkomende mankementen (en reperaties) op een rij gezet. Band plakken…

Nieuws

Fietsdeelsystemen in België en Luxemburg

In België zijn er een aantal steden met een eigen fietsdeelsysteem. Welke ga jij op de fiets verkennen: Antwerpen, Brussel of het minder bekende – maar niet minder mooie – Namen? Maar ook L…