Logo Fietsen123

Nieuws

De fietsstraat: welke regels gelden daar?

maandag 27 november, 2017

Steeds meer gemeenten kiezen ervoor sommige straten als fietsstraat in te richten. Een goed initiatief, maar helaas verstaan fietsers en automobilisten elkaar niet altijd even goed. Vraag is dan ook: welke verkeersregels gelden er eigenlijk in de fietsstraat?

Fietsstraten zijn over het algemeen te herkennen aan het - soms gedeeltelijke - rode wegdek en borden met de tekst ‘Fietsstraat - Auto te gast’. Door een straat als fietsstraat aan te merken, wil de gemeente ervoor zorgen dat het autoverkeer afneemt. Daarnaast dwingt de inrichting van een fietsstraat de automobilist tot het verlagen van zijn snelheid.

Juridische status fietsstraat

De fietsstraat heeft juridisch gezien geen enkele status. Dat geldt eveneens voor het verkeersbord ‘Fietsstraat - Auto te gast’: dit bord staat niet in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens. Zodoende is de fietsstraat feitelijk een fietspad, maar dan wel eentje waarop ook gemotoriseerd (auto)verkeer is toegestaan.

Auto ondergeschikt

Kern van het principe van de fietsstraat is dat de auto er te gast is. De positie van de auto is dan ook ondergeschikt aan die van de fiets. Omdat de fietsstraat geen wettelijke status heeft, mag elke gemeente zelf bepalen hoe zij een fietsstraat inricht.

Verkeersregels

In een fietsstraat gelden de verkeersregels zoals aangegeven in die straat - hetzij met verkeersborden, hetzij met verkeerstekens op het wegdek. Volgens de wet mogen er maximaal twee fietsers naast elkaar fietsen; dit geldt dus ook in een fietsstraat. En als er in de fietsstraat een gelijkwaardig kruispunt ligt, dan hebben álle bestuurders van rechts voorrang - dus ook fietsers.

Fietser wettelijk beschermd

Fietsers - en ook voetgangers - hebben overigens een speciale wettelijke bescherming: het Nederlandse recht ziet hen als ‘zwakke verkeersdeelnemers’. In de praktijk betekent dit dat de gemotoriseerde verkeersdeelnemer de schade van een ongeval met een fietser of voetganger altijd moet vergoeden, tenzij hij onomstotelijk kan bewijzen dat hij er alles aan heeft gedaan om het ongeval te voorkomen. De gemotoriseerde verkeersdeelnemer kan de kosten van deze schadevergoeding overigens wel weer verhalen op zijn aansprakelijkheidsverzekering.

Bronnen: Veilig Verkeer Nederland, ANWB


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Lincolnshire: pittoresk én imposant

Lincolnshire is een regio waar prachtige, gevarieerde natuur wordt afgewisseld door pittoreske dorpjes, mooie steden en imposante bezienswaardigheden. U hoeft zich in dit bijzondere graafsc…

Nieuws

Twee mooie fietsroutes: Dwingelderveld en historische steden in Utrecht

We hebben twee mooie fietsroutes geselecteerd: de ene gaat dwars door een van de mooiste natuurgebieden van het land en de andere laat je kennismaken met de veelzijdige geschiedenis én het …

Nieuws

Hoe goed is onze verkeerskennis?

Hoe goed is uw verkeerskennis? Denk u nog goed op de hoogte te zijn van de huidig geldende verkeersregels, of zou een bijspijkercursus niet verkeerd zijn? Veilig Verkeer Nederland deed afge…

Nieuws

Minder boetes voor fietsen zonder licht

Vorig jaar zijn er in totaal 25.733 fietsers bekeurd voor het rijden zonder licht. Dat is een flinke daling ten op zichte van het jaar daarvoor, toen werden er nog 44.372 boetes uitgeschrev…

Routenieuws

Fietsen met knooppunten: soms gaat het mis

Mensen die regelmatig knooppuntenroutes fietsen, hebben het vast weleens meegemaakt: in plaats van het verwachte nummer staat er plotseling een heel ander nummer op het bordje. Of het bordj…