Logo Fietsen123

Nieuws

De fietsstraat: welke regels gelden daar?

maandag 27 november, 2017

Steeds meer gemeenten kiezen ervoor sommige straten als fietsstraat in te richten. Een goed initiatief, maar helaas verstaan fietsers en automobilisten elkaar niet altijd even goed. Vraag is dan ook: welke verkeersregels gelden er eigenlijk in de fietsstraat?

Fietsstraten zijn over het algemeen te herkennen aan het - soms gedeeltelijke - rode wegdek en borden met de tekst ‘Fietsstraat - Auto te gast’. Door een straat als fietsstraat aan te merken, wil de gemeente ervoor zorgen dat het autoverkeer afneemt. Daarnaast dwingt de inrichting van een fietsstraat de automobilist tot het verlagen van zijn snelheid.

Juridische status fietsstraat

De fietsstraat heeft juridisch gezien geen enkele status. Dat geldt eveneens voor het verkeersbord ‘Fietsstraat - Auto te gast’: dit bord staat niet in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens. Zodoende is de fietsstraat feitelijk een fietspad, maar dan wel eentje waarop ook gemotoriseerd (auto)verkeer is toegestaan.

Auto ondergeschikt

Kern van het principe van de fietsstraat is dat de auto er te gast is. De positie van de auto is dan ook ondergeschikt aan die van de fiets. Omdat de fietsstraat geen wettelijke status heeft, mag elke gemeente zelf bepalen hoe zij een fietsstraat inricht.

Verkeersregels

In een fietsstraat gelden de verkeersregels zoals aangegeven in die straat - hetzij met verkeersborden, hetzij met verkeerstekens op het wegdek. Volgens de wet mogen er maximaal twee fietsers naast elkaar fietsen; dit geldt dus ook in een fietsstraat. En als er in de fietsstraat een gelijkwaardig kruispunt ligt, dan hebben álle bestuurders van rechts voorrang - dus ook fietsers.

Fietser wettelijk beschermd

Fietsers - en ook voetgangers - hebben overigens een speciale wettelijke bescherming: het Nederlandse recht ziet hen als ‘zwakke verkeersdeelnemers’. In de praktijk betekent dit dat de gemotoriseerde verkeersdeelnemer de schade van een ongeval met een fietser of voetganger altijd moet vergoeden, tenzij hij onomstotelijk kan bewijzen dat hij er alles aan heeft gedaan om het ongeval te voorkomen. De gemotoriseerde verkeersdeelnemer kan de kosten van deze schadevergoeding overigens wel weer verhalen op zijn aansprakelijkheidsverzekering.

Bronnen: Veilig Verkeer Nederland, ANWB


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Man bouwt een vliegende fiets

Deze man wilde een vliegende machine maken. Nadat hij een aantal ideeën toegezonden had gekregen, is het de Hoverbike geworden. Na een aantal weken hard werken, is het hem gelukt: zijn eige…

Nieuws

Vier prachtige kerstroutes

Met de kerstdagen kan het ook heerlijk zijn je dag fris te beginnen met een fietstocht. Wij hebben hier vier speciale fietsroutes uitgekozen om jouw kerst af te maken! Fietsen langs Berkhei…

Nieuws

Is een fietsverzekering wel nodig?

Bij een nieuwe fiets krijg je vaak een ver­zekering aangeboden. Wanneer heeft het zin om je fiets te verzekeren? Een gewone fiets of e-bike hoef je niet te verzekeren, maar het mag uiter…

Nieuws

Fietspaden niet alleen meer voor de fiets

Tegenwoordig moet de fietser het fietspad met veel meer andere gebruikers delen. Bakfietsen, snorfietsen, wielrenners en e-bikes zijn in het straatbeeld verschenen. Niet veel jaren geleden…

Nieuws

Drie molenfietsroutes om tijdens de Nationale Molendagen te fietsen

Tijdens de Nationale Molendagen (in 2015 op 9 en 10 mei) organiseren vele molenaars extra activiteiten op en rond de molen. Van pannenkoeken bakken tot en met vele kinderactiviteiten en met…