Nieuws

De fietser krijgt voorrang

woensdag 19 april, 2017

Fietsers zijn kwetsbaar en de verkeersdrukte in vooral grote steden maakt de situatie van fietsers vaak niet veel beter. Tijd voor verandering. Dat vindt de gemeente Amsterdam, maar de ambitieuze plannen zijn ook aantrekkelijk voor andere steden.

Onlangs publiceerde de gemeente Amsterdam het Meerjarenplan Fietsen 2017-2022 met als speerpunten: Comfortabeler doorfietsen, Gemakkelijker fietsparkeren en Het nieuwe fietsen. De plannen staan nog niet vast, maar het biedt een innovatieve kijk op de manier waarop het fietscomfort en de fietsveiligheid verbeterd kunnen worden.

Wachttijden voor de stoplichten

Veel fietsers vinden het vervelend om lang te wachten voor het stoplicht. En geef ze eens ongelijk. Vooral met slecht weer is het frustrerend om die automobilisten maar door te zien rijden terwijl zij warm en droog zitten. Intelligente stoplichten bieden hier uitkomst.

Ingebouwde chips en intelligente verkeerslichten

Zo wil de gemeente experimenteren met stoplichten die reageren op een chip die in sommige fietsen is ingebouwd en daardoor sneller op groen springen. Daarnaast moeten warmtesensoren de drukte voor de stoplichten meten. In Rotterdam is dit systeem al eerder geprobeerd. Stoplichten sprongen hier sneller op groen als er meer dan tien fietsers stonden te wachten. Bij andere stoplichten meten regensensoren de weersomstandigheden om fietsers minder lang in de regen te laten wachten.

Slechte wegen

Een andere grote irritatie is de kwaliteit van sommige wegen. Op veel plaatsen laat deze te wensen over. Zo heeft een meting van de gemeente Barneveld over één weg meer dan 200 klachten opgeleverd. Een speciale meetfiets moet de kwaliteit van wegen meten. De fiets is uitgerust met sensoren die de bewegingen tijdens het fietsen meten en op basis van de verkregen data kan de gemeente de slechte wegen herkennen en verbeteren.

De veranderende vorm van de fiets

Het is niet meer zoals vroeger: tegenwoordig zijn fietsen er in alle soorten en maten. Een kwart van de fietsen kan al niet meer normaal in een rek gestald worden door afwijkende wiel- of stuurmaten of een rek, krat of zitje voorop. Alternatieve fietsenrekken moeten ook aan deze fietsen een plaats bieden zonder dat dit ten koste gaat van ‘gewone’ fietsen eromheen.

Volle fietsenstallingen

Als we dan op de plaats van bestemming aangekomen zijn, dan lopen we het liefst zo min mogelijk nadat we de fiets hebben weggezet. Dit zorgt voor overvolle stallingen en illegaal neergezette fietsen. Door fietsers te laten betalen voor de favoriete fietsenstallingen en de fietsers die hier niet toe bereid zijn, te verwijzen naar fietsenstallingen in de buurt, moet de druk van dit soort locaties verlicht worden.

Database van het Fietsdepot

Als je denkt dat je fiets is meegenomen naar het Fietsdepot, dan kost het veel moeite om te achterhalen of je fiets daar ook daadwerkelijk naartoe is gebracht. Een online database die de fietsen registreert, moet het makkelijker maken om je fiets terug te vinden.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Elke stad is anders en daarom is niet elke innovatie één-op-één toe te passen in andere steden. Toch laat het Meerjarenplan Fietsen 2017-2022 van de gemeente Amsterdam zien hoe het fietscomfort en de fietsveiligheid verbeterd kan worden. De fietser krijgt voorrang!

Bronnen: Gemeente Amsterdam & Het Parool


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Resultaten van Nationale Fiets TelWeek 2016 bekend

Van 19 tot en met 25 september vond de tweede editie van de Nationale Fiets TelWeek plaats. De resultaten verschillen behoorlijk ten opzichte van de eerste editie in 2015. Er is veel bekend…

Nieuws

Het meest innovatieve kruispunt van Europa

Als het aan TNO Helmond ligt, heeft Nederland vanaf volgend jaar 'het meest innovatieve kruispunt van Europa'. Dit kruispunt aan de Europaweg in Helmond wordt uitgerust met sensoren die erv…

Nieuws

De witte fiets van de Veluwe

Al 40 jaar gaan de witte fietsen over het Nationaal Park De Hoge Veluwe. Voor de mensen van het park is dit reden voor een feest! Het park roept om foto's te sturen van een tocht op de witt…

Nieuws

Meer fietsen dan inwoners in Nederland

Uit onderzoek van BOVAG blijkt dat Nederland vorig jaar naar schatting 22,7 miljoen fietsen telt. Dit is een stijging van 200.000 in 2014. Dit komt erop neer dat een Nederlander gemiddeld 1…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: De aankomst

Wie vanaf de Monte del Gozo, de ‘berg der vreugde’ de stad Santiago de Compostela ziet liggen, heeft alle reden om opgelucht te zijn: de wekenlange trektocht zit er bijna op. Even later doe…