Logo Fietsen123

Nieuws

De fietser krijgt voorrang

woensdag 19 april, 2017

Fietsers zijn kwetsbaar en de verkeersdrukte in vooral grote steden maakt de situatie van fietsers vaak niet veel beter. Tijd voor verandering. Dat vindt de gemeente Amsterdam, maar de ambitieuze plannen zijn ook aantrekkelijk voor andere steden.

Onlangs publiceerde de gemeente Amsterdam het Meerjarenplan Fietsen 2017-2022 met als speerpunten: Comfortabeler doorfietsen, Gemakkelijker fietsparkeren en Het nieuwe fietsen. De plannen staan nog niet vast, maar het biedt een innovatieve kijk op de manier waarop het fietscomfort en de fietsveiligheid verbeterd kunnen worden.

Wachttijden voor de stoplichten

Veel fietsers vinden het vervelend om lang te wachten voor het stoplicht. En geef ze eens ongelijk. Vooral met slecht weer is het frustrerend om die automobilisten maar door te zien rijden terwijl zij warm en droog zitten. Intelligente stoplichten bieden hier uitkomst.

Ingebouwde chips en intelligente verkeerslichten

Zo wil de gemeente experimenteren met stoplichten die reageren op een chip die in sommige fietsen is ingebouwd en daardoor sneller op groen springen. Daarnaast moeten warmtesensoren de drukte voor de stoplichten meten. In Rotterdam is dit systeem al eerder geprobeerd. Stoplichten sprongen hier sneller op groen als er meer dan tien fietsers stonden te wachten. Bij andere stoplichten meten regensensoren de weersomstandigheden om fietsers minder lang in de regen te laten wachten.

Slechte wegen

Een andere grote irritatie is de kwaliteit van sommige wegen. Op veel plaatsen laat deze te wensen over. Zo heeft een meting van de gemeente Barneveld over één weg meer dan 200 klachten opgeleverd. Een speciale meetfiets moet de kwaliteit van wegen meten. De fiets is uitgerust met sensoren die de bewegingen tijdens het fietsen meten en op basis van de verkregen data kan de gemeente de slechte wegen herkennen en verbeteren.

De veranderende vorm van de fiets

Het is niet meer zoals vroeger: tegenwoordig zijn fietsen er in alle soorten en maten. Een kwart van de fietsen kan al niet meer normaal in een rek gestald worden door afwijkende wiel- of stuurmaten of een rek, krat of zitje voorop. Alternatieve fietsenrekken moeten ook aan deze fietsen een plaats bieden zonder dat dit ten koste gaat van ‘gewone’ fietsen eromheen.

Volle fietsenstallingen

Als we dan op de plaats van bestemming aangekomen zijn, dan lopen we het liefst zo min mogelijk nadat we de fiets hebben weggezet. Dit zorgt voor overvolle stallingen en illegaal neergezette fietsen. Door fietsers te laten betalen voor de favoriete fietsenstallingen en de fietsers die hier niet toe bereid zijn, te verwijzen naar fietsenstallingen in de buurt, moet de druk van dit soort locaties verlicht worden.

Database van het Fietsdepot

Als je denkt dat je fiets is meegenomen naar het Fietsdepot, dan kost het veel moeite om te achterhalen of je fiets daar ook daadwerkelijk naartoe is gebracht. Een online database die de fietsen registreert, moet het makkelijker maken om je fiets terug te vinden.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Elke stad is anders en daarom is niet elke innovatie één-op-één toe te passen in andere steden. Toch laat het Meerjarenplan Fietsen 2017-2022 van de gemeente Amsterdam zien hoe het fietscomfort en de fietsveiligheid verbeterd kan worden. De fietser krijgt voorrang!

Bronnen: Gemeente Amsterdam & Het Parool


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Koopgids fietsendragers voor niet e-bikes

Wil je graag eens ergens anders in Nederland fietsen of toer je graag op vakantie in het buitenland? Dan heb je een fietsendrager nodig voor op je auto om je fietsen veilig mee te nemen. Er…

Nieuws

ANWB test: 18 fietsendragers voor e-bikes

De ANWB heeft 18 verschillende fietsendragers getest die speciaal ontwikkeld zijn voor e-bikes. De test is uitgevoerd op gebruiksgemak en functionaliteit, maar zonder rijtest. Voor e-bikes…

Advertorial

Onderhoud: zo haalt u het beste uit uw accu

De accu van uw e-bike vraagt extra aandacht en goed onderhoud. Maar wat is goed onderhoud? En wat kunt u zelf al doen? Met deze zeven tips haalt u het beste uit de accu van uw e-bike. Wel a…

Nieuws

Meer dan de helft van de Britten vindt de wegen te gevaarlijk om te fietsen

Dit blijkt uit een onderzoek van de BBC onder ruim 3000 volwassenen in het Verenigd Koninkrijk. Vooral mensen boven 65 jaar vinden de wegen voor fietsers te riskant. 61 procent van de onder…

Nieuws

Opvallende groei fietsenwinkels door online spelers

In de afgelopen jaren bleef het aantal fietsenwinkels in Nederland hangen rond de 2500, tot afgelopen jaar. Door de coronacrisis zijn meer mensen gaan fietsen, waardoor het aantal verkooppu…