Logo Fietsen123

Nieuws

De fietsenmaker anno nu

woensdag 5 februari, 2020

Vijf jaar geleden stond de mbo-opleiding tot fietstechnicus op het punt uit het onderwijsaanbod van het ROC Noorderpoort in Groningen te verdwijnen; nu is het een van de populairste opleidingen.

Het is een kenmerkend beeld van de fietsensector in het hele land. De technisch geavanceerde e-bike heeft een heropleving van het beroep fietsenmaker veroorzaakt.

Zoals dit voor meer producten geldt, is ook de fiets tegenwoordig in alle soorten en maten te krijgen. En niet langer hoeft er alleen maar gekeken te worden naar het juiste zadel of framemaat, maar ook de techniek erachter wordt steeds belangrijker.

Simpelweg met basiskennis over fietsonderdelen is de fietsenmaker van nu er niet meer. Tegenwoordig moet een fietsenmaker tegelijkertijd een soort elektricien zijn. “Want je moet verstand hebben van motoren, kabels, accu’s en dat allemaal kunnen uitlezen”, legt fietsenmaker Mart Verstegen uit Uden uit.

Matthijs Vels van Bike Centre Dik kan dat beamen: “Het is een stuk gecompliceerder. Aan je oude drieversnellingenfiets hoefde je geen laptop te hangen. We gaan nu vijf keer per jaar op cursus om onze techniek bij te houden.” Op de werktafels staan nu dozen met kabels en usb-sticks omdat elk merk op een andere manier uitgelezen moet worden.

En dat is allemaal te danken aan de elektrische fiets, die niet langer alleen door 65-plussers wordt gebruikt, maar ook door scholieren en forenzen. Zo is de helft van de geproduceerde fietsen bij Gazelle elektrisch en is al meer dan 40 procent van alle nieuw verkochte fietsen in Nederland voorzien van trapondersteuning.

Heropleving beroepsopleiding

De techniek achter de e-bike heeft de opleiding tot fietstechnicus dan ook mateloos populair gemaakt onder studenten. Het beroep fietsenmaker had een paar jaar geleden nog een stoffig imago: je deed niets anders dan aan een gewone fiets sleutelen. Studenten kozen daarom eerder voor de opleiding tot autotechnicus. Nu particulieren de e-bike omarmd hebben, forenzen steeds vaker een (snelle) e-bike (van de zaak) gebruiken en in binnensteden diverse maatregelen worden genomen om auto’s te weren en het verkeer te verduurzamen, is de opleiding tot fietsenmaker populairder dan ooit. “Ik vind elektrische fietsen leuker dan die andere fietsen. Het is interessanter. Je kunt er meer uit halen met software en zo, storingen verhelpen”, verklaart student Bjarne de Vries.

Bronnen: NOS & Brabants Dagblad


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Duitsers fietsen het liefst in Nederland

Nederland is weer uitgeroepen tot de favoriete buitenlandse vakantiebestemmingen voor Duitse fietsers. Dit heeft de Duitse fietsclub ADFC bekend gemaakt. Voorgaande jaren waren Oostenrijk, …

Nieuws

Fietsverkoop België plust in 2013 met 4,4%

In 2013 zijn ruim 406.000 fietsen verkocht in de Belgische fietshandelszaken. Dat blijkt uit een marktonderzoek bij de Belgische fietsvakhandel naar aanleiding van de fietsbeurs Velofollies…

Nieuws

Fietsen in het buitenland: hoe zit dat?

Ook op vakantie in het buitenland kun je prachtige fietstochten maken. Maar waar huur je een fiets, hoe plan je een route en wat zijn de verkeersregels? Wij helpen je op weg om onbezorgd te…

Nieuws

Spits- en vluchtstroken: wanneer gebruikt u ze?

Veel mensen aarzelen in de praktijk om op spitsstroken of vluchtstroken te gaan rijden. Want er staat toch vaak een doorgetrokken streep? En de strook naast de weg, die is toch bedoeld voor…

Nieuws

Een maand met de fiets naar het werk

Minder stilstaan en meer bewegen; Plus-redacteur Erik Bogaards, fietste een maand naar zijn werk met een e-bike. Natuurlijk had ik smoesjes genoeg om niet met de fiets naar het werk te gaan…