Logo Fietsen123

Nieuws

De fietsenmaker anno nu

Wednesday 5 February, 2020

Vijf jaar geleden stond de mbo-opleiding tot fietstechnicus op het punt uit het onderwijsaanbod van het ROC Noorderpoort in Groningen te verdwijnen; nu is het een van de populairste opleidingen.

Het is een kenmerkend beeld van de fietsensector in het hele land. De technisch geavanceerde e-bike heeft een heropleving van het beroep fietsenmaker veroorzaakt.

Zoals dit voor meer producten geldt, is ook de fiets tegenwoordig in alle soorten en maten te krijgen. En niet langer hoeft er alleen maar gekeken te worden naar het juiste zadel of framemaat, maar ook de techniek erachter wordt steeds belangrijker.

Simpelweg met basiskennis over fietsonderdelen is de fietsenmaker van nu er niet meer. Tegenwoordig moet een fietsenmaker tegelijkertijd een soort elektricien zijn. “Want je moet verstand hebben van motoren, kabels, accu’s en dat allemaal kunnen uitlezen”, legt fietsenmaker Mart Verstegen uit Uden uit.

Matthijs Vels van Bike Centre Dik kan dat beamen: “Het is een stuk gecompliceerder. Aan je oude drieversnellingenfiets hoefde je geen laptop te hangen. We gaan nu vijf keer per jaar op cursus om onze techniek bij te houden.” Op de werktafels staan nu dozen met kabels en usb-sticks omdat elk merk op een andere manier uitgelezen moet worden.

En dat is allemaal te danken aan de elektrische fiets, die niet langer alleen door 65-plussers wordt gebruikt, maar ook door scholieren en forenzen. Zo is de helft van de geproduceerde fietsen bij Gazelle elektrisch en is al meer dan 40 procent van alle nieuw verkochte fietsen in Nederland voorzien van trapondersteuning.

Heropleving beroepsopleiding

De techniek achter de e-bike heeft de opleiding tot fietstechnicus dan ook mateloos populair gemaakt onder studenten. Het beroep fietsenmaker had een paar jaar geleden nog een stoffig imago: je deed niets anders dan aan een gewone fiets sleutelen. Studenten kozen daarom eerder voor de opleiding tot autotechnicus. Nu particulieren de e-bike omarmd hebben, forenzen steeds vaker een (snelle) e-bike (van de zaak) gebruiken en in binnensteden diverse maatregelen worden genomen om auto’s te weren en het verkeer te verduurzamen, is de opleiding tot fietsenmaker populairder dan ooit. “Ik vind elektrische fietsen leuker dan die andere fietsen. Het is interessanter. Je kunt er meer uit halen met software en zo, storingen verhelpen”, verklaart student Bjarne de Vries.

Bronnen: NOS & Brabants Dagblad


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: De aankomst

Wie vanaf de Monte del Gozo, de ‘berg der vreugde’ de stad Santiago de Compostela ziet liggen, heeft alle reden om opgelucht te zijn: de wekenlange trektocht zit er bijna op. Even later doe…

Nieuws

Accu e-bike zorgt voor problemen en onduidelijkheid

Accu’s blijken een bron van problemen en onduidelijkheid onder de gebruikers van een e-bike. De populariteit van de e-bike neemt toe dus dat het aantal meldingen toeneemt, is logisch. Een n…

Nieuws

Fietsen in Duitsland

Met prachtige natuur, gezellige steden met een boeiende geschiedenis en een vriendelijke bevolking is Duitsland een perfect fietsland. Dicht bij huis, afwisselend en mooi! Lees er alles ove…

Nieuws

Inzet lokfietsen werkt

De inzet van lokfietsen blijkt fietsendieven af te schrikken. Gemeentes die lokfietsen hebben ingezet, zagen in een jaar tijd het aantal aangiftes van gestolen fietsen met gemiddeld 40 proc…

Nieuws

Een fiets met ingebouwde.... piano! (video)

Maak van uw fiets een rijdend instrument! Deze man vormde zijn piano om tot een fiets (of is het zijn fiets om tot piano?). Het resultaat mag er in ieder geval zijn, vooral wanneer we de ma…