Logo Fietsen123

Nieuws

De fietsenmaker anno nu

woensdag 5 februari, 2020

Vijf jaar geleden stond de mbo-opleiding tot fietstechnicus op het punt uit het onderwijsaanbod van het ROC Noorderpoort in Groningen te verdwijnen; nu is het een van de populairste opleidingen.

Het is een kenmerkend beeld van de fietsensector in het hele land. De technisch geavanceerde e-bike heeft een heropleving van het beroep fietsenmaker veroorzaakt.

Zoals dit voor meer producten geldt, is ook de fiets tegenwoordig in alle soorten en maten te krijgen. En niet langer hoeft er alleen maar gekeken te worden naar het juiste zadel of framemaat, maar ook de techniek erachter wordt steeds belangrijker.

Simpelweg met basiskennis over fietsonderdelen is de fietsenmaker van nu er niet meer. Tegenwoordig moet een fietsenmaker tegelijkertijd een soort elektricien zijn. “Want je moet verstand hebben van motoren, kabels, accu’s en dat allemaal kunnen uitlezen”, legt fietsenmaker Mart Verstegen uit Uden uit.

Matthijs Vels van Bike Centre Dik kan dat beamen: “Het is een stuk gecompliceerder. Aan je oude drieversnellingenfiets hoefde je geen laptop te hangen. We gaan nu vijf keer per jaar op cursus om onze techniek bij te houden.” Op de werktafels staan nu dozen met kabels en usb-sticks omdat elk merk op een andere manier uitgelezen moet worden.

En dat is allemaal te danken aan de elektrische fiets, die niet langer alleen door 65-plussers wordt gebruikt, maar ook door scholieren en forenzen. Zo is de helft van de geproduceerde fietsen bij Gazelle elektrisch en is al meer dan 40 procent van alle nieuw verkochte fietsen in Nederland voorzien van trapondersteuning.

Heropleving beroepsopleiding

De techniek achter de e-bike heeft de opleiding tot fietstechnicus dan ook mateloos populair gemaakt onder studenten. Het beroep fietsenmaker had een paar jaar geleden nog een stoffig imago: je deed niets anders dan aan een gewone fiets sleutelen. Studenten kozen daarom eerder voor de opleiding tot autotechnicus. Nu particulieren de e-bike omarmd hebben, forenzen steeds vaker een (snelle) e-bike (van de zaak) gebruiken en in binnensteden diverse maatregelen worden genomen om auto’s te weren en het verkeer te verduurzamen, is de opleiding tot fietsenmaker populairder dan ooit. “Ik vind elektrische fietsen leuker dan die andere fietsen. Het is interessanter. Je kunt er meer uit halen met software en zo, storingen verhelpen”, verklaart student Bjarne de Vries.

Bronnen: NOS & Brabants Dagblad


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Rondje Drenthe nieuwe langeafstandsroute voor fietsers

Drie weken geleden werd het rondje Drenthe gepresenteerd. Een route van ruim 300 kilometer. Het bijzondere aan de route is dat deze je meeneemt langs de grens van Drenthe, in plaats van doo…

Nieuws

Drie mooie fietsroutes in Limburg (NL)

Fiets door de gevarieerde landschappen van Limburg. We selecteerden drie mooie fietsroutes in de Nederlandse provincie Limburg. Fietsroute Midden-Limburg, 51 km. De diepte in in Midden-Lim…

Nieuws

Strooiplannen gemeenten nu online beschikbaar

Met de huidige temperaturen zult u er niet snel last van hebben, maar mocht het binnenkort tóch nog koud en glad dreigen te worden, dan kunt u vanaf deze week via de routeplanner van…

Nieuws

E-bikers vaker slachtoffer eenzijdig ongeval

Uit onderzoek van een Zwitsers onderzoeksbureau blijkt dat bestuurders van een e-bike vaker slachtoffer zijn van een eenzijdig ongeval. Het gaat hierbij om ongevallen waarbij een bestuurde…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: zo doe je dat!

Santiago de Compostela is het beroemdste bedevaartsoord van de wereld. Jaarlijks trekken honderdduizenden gelovigen naar de Galicische hoofdstad om het graf van de apostel Jacobus te bezoek…