Logo Fietsen123

Nieuws

De fietsairbag: ga jij hem dragen?

maandag 13 februari, 2017

Zolang je gewoon fietst, ziet het er niet eens zo gek uit. Maar als je valt, dan lijk je opeens op een Sub-space Mushroom uit Super Mario Bros.

We hebben het hier over de Hövding 2.0 van Keola, een fietsairbag die in samenwerking met de ANWB is gerealiseerd. De geschiedenis van dit accessoire gaat terug naar 2005, toen de fietshelm in Zweden verplicht werd gesteld. Enkele studenten vonden dit maar niks: het was lelijk en voelde onvrij aan en daarom bedachten zij de fietsairbag.

Wat is het?

Je zou het kunnen zien als een soort windkraag die je om je nek draagt. Maar het is meer dan een kraag: er zitten een sensor, een computertje en een airbag ingebouwd. Helemaal niet zo gek dus, alleen is er kans dat het in de zomer wat warm aanvoelt. Maar dit is in de ingeklapte vorm…

De airbag

Als je valt, dan heeft de kraag 0,1 seconde nodig om uit te klappen en je hoofd en nek te beschermen. De ingebouwde sensor ‘merkt’ namelijk wanneer je valt en geeft dit door aan de computer die de airbag aanstuurt. Keola is ervan overtuigd dat het gebruik van deze kraag het aantal dodelijke ongelukken onder fietsers zal afnemen.

Moet je de airbag dragen?

Dat is een persoonlijke keuze. Met een prijs van €299 is het niet bepaald een goedkoop grapje. Wel wordt beweerd dat de fietsairbag tot 8 keer veiliger is dan een gewone fietshelm. Bedenk eerst maar eens hoe vaak je de afgelopen jaren met de fiets gevallen bent en of je hierbij verwondingen hebt opgelopen. Als je een schone ‘valgeschiedenis’ hebt, dan kun je je afvragen of je het geld wilt uitgeven aan deze fietsairbag. Het idee achter de airbag is heel goed, maar als de sensor zo gevoelig is dat deze de airbag al uitklapt zodra je dreigt te vallen, dan zit je met een soort opgeblazen badmuts om je hoofd terwijl er misschien niets aan de hand is.

Bronnen: Metro & Avitan

Bron afbeelding: YouTube


Gerelateerde artikelen

Nieuws

600 miljoen schade door fietsendiefstal

Hoewel het aantal fietsdiefstallen al jaren daalt, stijgt de schade. Fietsdiefstal kost de samenleving nu 600 miljoen per jaar. Dat komt vooral doordat er steeds meer e-bikes zijn, die duur…

Nieuws

Gelderland fietsprovincie van het jaar 2016

De meest aantrekkelijke fietsprovincie in 2016 voor de Nederlandse recreatieve fietser is Gelderland, gevolgd door Drenthe en Noord-Brabant. Dat blijkt uit de jaarlijkse enquête van Fietsen…

Nieuws

Populariteit e-bike blijft maar toenemen

In ruim tien jaar tijd is het fietsgebruik met een dikke 11 procent gegroeid. Deze groei is voor een deel toe te schrijven aan de e-bikes die inmiddels steeds vaker door fietsers ónder de 6…

Blog

Bert blogt: Drie routes tussen Brabant en Limburg

Vorige week verbleven we in Helmond en we hebben natuurlijk de gelegenheid benut om daar in de buurt wat fietsroutes te verkennen. De omgeving bleek prachtig. Mooie open landschappen, heide…

Nieuws

Getest: fietsdragers

Wie per fiets wat van Nederland wil zien, kan bijna niet zonder fietsdrager. Hup, de stalen rossen erop, een stukje tuffen, de stalen rossen er weer af en trappen maar! De Consumentenbond t…