De beste smartphonehouders voor op de fiets
Sinds de invoering van het appverbod op 1 juli 2019 heeft de verkoop van smartphonehouders voor op de fiets een hoge vlucht genomen. De Fietsersbond deed onderzoek naar de beste houders. He…
Nieuws
Friday 19 May, 2017
Na de auto vinden Nederlanders de fiets het meest comfortabele ververvoermiddel. 60 procent van hen beoordeelt de fiets met een cijfer van een 8 of hoger.
Dat blijkt uit een onderzoek onder Nederlanders naar hun ervaringen met en belevingen bij de vervoermiddelen auto, fiets, trein en bus/tram/metro. Dit onderzoek – dat is uitgevoerd onder ongeveer 3.000 Nederlandse weggebruikers – sluit aan op een onderzoek uit 2005. Het doel hiervan was het in kaart brengen van de trends die er spelen op het gebied van mobiliteit.
Ongeveer 50 procent van Nederlanders ouder dan 18 jaar gebruikt de fiets veel. Het onderzoek toonde aan dat een goede beoordeling samenhangt met de mate van gebruik: hoe meer iemand een vervoermiddel gebruikt, hoe meer hij of zij dit vervoermiddel waardeert.
60 procent van de respondenten vindt de fiets een cijfer van een 8 of hoger waard. Ditzelfde percentage associeert de fiets dan ook met vreugde. Slechts 2 procent ontleent ontevreden gevoelens aan de fiets. Eenzelfde constatering blijkt uit buitenlandse onderzoeken. Ook daar werden fietsen in verband gebracht met positieve emoties en bleken fietsers het gelukkigst te zijn.
De e-bikes zijn sinds het vorige onderzoek in 2005 enorm in aantal gegroeid. Opvallend is hierbij het imagoverschil: 60 procent van de gebruikers van de e-bike vindt dat de e-bike een positief imago heeft, terwijl slechts 37 procent dit imago bij zichzelf vindt passen. E-bikes zijn vooral populair als het gaat om recreatief fietsen.
Een van de belangrijkste voordelen die Nederlanders toekennen aan de fiets, zijn de lage kosten van de fiets. Daarnaast vinden zij het prettig dat ze op de fiets ‘zichzelf kunnen zijn’, onafhankelijk zijn en altijd op tijd komen. Andere voordelen van de fiets zijn:
Bron: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid