Logo Fietsen123

Nieuws

De e-bike trends van 2023

Saturday 25 March, 2023

De moderne e-bike bestaat al bijna 30 jaar maar is nog steeds volop in ontwikkeling. Fietsen123 geeft je een overzicht van de nieuwste trends bij elektrische fietsen.

Accu in het frame

Een van de meest opvallende ontwikkelingen is dat de accu onder de bagagedrager verleden tijd lijkt te zijn. Bij bijna alle nieuwe e-bikes zit de accu aerodynamisch weggewerkt in het frame. Dat ziet er mooi uit maar brengt wel met zich mee dat e-bikes ook steeds zwaarder worden. Elektrische fietsen van 25 tot 30 kilo zijn dan ook eerder regel dan uitzondering.

Daarnaast is het gevolg van de trend dat deze elektrische rijwielen gewoonlijk een lage instap hebben. Dat vinden overigens veel fietsers die moeite hebben met op- en afstappen juist wel prettig. Ook geeft een accu in het frame een meer stabiele fiets dan een met een accu achterop. Een nadeel van een frame-accu is dan wel weer dat je hem lastiger losmaakt om bijvoorbeeld op te laden.

Meer vermogen

Een andere ontwikkeling is dat accu’s steeds meer vermogen krijgen in combinatie met steeds sterkere motoren. Dat is zelfs zodanig dat elektrische fietsen in de sportieve modus op de vlakke wegen in Nederland niet echt prettig meer rijden. Voor fietsen heuvel- en bergop zijn deze e-bikes wel prima geschikt. Met een accu met meer vermogen wordt ook de actieradius van de fiets groter. Dat is dus fijn als je van langere fietstochten houdt. Het nadeel is dat een accu met meer vermogen wel een langere laadtijd heeft.

Displays

De displays waarop je de informatie over je fiets kan aflezen, zoals snelheid en hoeveel stroom er nog in je accu zit, worden op moderne e-bikes steeds slimmer. Ze gaan meer op de computers lijken die al langere tijd gebruikt worden in auto’s. Zo houden ze onder andere de diagnostische gegevens bij van je fiets. Dat is handig als je pech krijgt, want zo kan een fietsenmaker eventueel zien wat er mis is gegaan.

Deze displays kun je ook steeds vaker bedienen vanaf je smartphone. Er zijn bijvoorbeeld toer e-bikes waarbij je precies kan instellen hoeveel vermogen je wilt gebruiken over een hele fietsrit en wanneer de motor een handje moet gaan helpen als je heuvelop gaat. Vanaf je smartphone kun je ook een eventueel ingebouwd digitaal fietsslot op je e-bike in- en uitschakelen. Ook dat doet denken aan de beveiliging van moderne auto’s.

Dit maakt deze uitgebreide displays een hele handige digitale toevoeging aan je e-bike, maar de bediening wordt ook een stuk ingewikkelder vergeleken met eenvoudige displays met slechts een paar knoppen en mogelijkheden.

Riem

Tot slot wijzen we nog even op de sterk groeiende populariteit van de riem, in plaats van de aloude ketting, voor de aandrijving van elektrische fietsen. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat op steeds meer e-bikes tegenwoordig de motor in het midden zit. Dit is een prettige ontwikkeling, want een riem heeft veel minder last van slijtage dan een ketting.

Door: Alex Wit

Bron: RoelPeerenboomTV