Logo Fietsen123

Nieuws

Campagnes fietsverlichting in Nederland en België

woensdag 15 oktober, 2008

Zowel in België als in Nederland zijn recent campagnes voor fietsverlichting gestart. Met als titels 'Samen opvallen, da’s goed gezien' en 'Losse lampjes mogen ook'. Beide landen vragen speciale aandacht van en voor scholieren. Samen opvallenStaatssecretaris Etienne Schouppe en het B.I.V.V. hebben de campagne 'Samen opvallen, da’s goed gezien' gestart. Met een wedstrijd voor leerlingen van het 6e leerjaar willen zij de scholieren sensibiliseren voor het belang van ‘zien’ en ‘gezien worden’ in het verkeer, zeker nu de korte en donkere dagen voor de deur staan. Alle klassen van het 6e leerjaar in heel het land kunnen deelnemen en maken zo kans om één van de 500 pakketten met fluohesjes voor de hele klas te winnen. Elk pakket bevat 50 toffe fluohesjes. Meespelen is eenvoudig. Op de website 'Samen Opvallen'  krijgen de deelnemers vijf meerkeuzevragen over zichtbaarheid in het verkeer voorgeschoteld. Ze kunnen de vragen samen met de hele klas - en met de nodige toelichting van de leerkracht - oplossen. De antwoorden op de vragen zijn terug te vinden in de brochure “Val op Veilig! Val veilig op!” van het BIVV, die ze eveneens online kunnen raadplegen. De wedstrijd loopt tot en met 14 november.

TipsDe Fietsersbond in Vlaanderen geeft ter gelegenheid hiervan de volgende tips mee voor de eerste donkere herfstdagen:·  Kijk je verlichting na en laat ze zonodig herstellen door een vakman. Bijzondere aandacht gaat hierbij naar de dynamo, die bij regenweer en ochtendnevel sneller gaat doorslippen. Laat de dynamo zonodig vervangen. Opteer bij aankoop van een nieuwe fiets voor een naafdynamo; deze gaat niet slippen bij vochtig weer en zorgt de winter lang voor licht.· Vervang de lege batterijen van je batterijverlichting.· Voorzie eventueel een extra achterlicht (bvb. losse verlichting naast de vaste verlichting).· Maak je reflectoren schoon; doe dat geregeld in de wintermaanden. Vuile reflectoren reflecteren niet.· Draag geen al te donkere kledij. Zeker bij schemering is lichtere kledij beter zichtbaar voor automobilisten. · Voorzie voldoende reflectie wanneer het echt donker is: een regenjas met reflecterende strips, een reflecterend hesje als je andere kledij geen reflectie bevat, reflecterende accessoires aan armen of benen,…· Sta eens stil bij je fietsroute: de kortste weg is niet altijd de veiligste weg. Opteer zo mogelijk voor autoluwe of autovrije wegen.· Hou er rekening mee dat automobilisten je minder goed zien, zeker bij regenweer of wisselende temperaturen ( = aangedampte ruiten, zichtbelemmerende regendruppels op de zijruiten,…). Fiets dus preventief: hou je aan de verkeersregels en sta desnoods je voorrang af! Losse fietslampjesVanaf 1 november 2008 zijn losse fietslampjes ook in Nederland toegestaan. In België was dat al het geval. Deze regelwijziging staat centraal in de fietsverlichtingscampagne ‘Losse lampjes mogen ook’ die het Nederlandse ministerie van Verkeer en Waterstaat afgelopen maandag is gestart.

VoorwaardenHet gebruik van losse lampjes is wel aan enkele voorwaarden gebonden:· De losse lampjes mogen bevestigd zijn op de fiets óf op het bovenlichaam van de fietser, maar niet op de armen, benen of het hoofd. · Op de borst moet wit of geel licht gedragen worden en rood licht op de rug.· De losse lampjes mogen worden bevestigd op de kleding, op een tas of iets vergelijkbaars. Zit er iemand achterop, dan mag die het achterlicht op zijn rug dragen.· Andere weggebruikers moeten de verlichting voortdurend en zonder onderbreking kunnen zien. De lampjes mogen dus niet knipperen of deels bedekt zijn. Er worden geen eisen gesteld aan de lichtsterkte van de lampen zolang deze de andere weggebruikers niet verblinden.

Jonge fietsersDe fietsverlichtingscampagne in Nederland is gericht op fietsers in het algemeen en maakt gebruik van tv- en radiocommercials, folders, posters en een website.  Extra aandacht is er voor jonge fietsers (13 tot 25 jaar). Uit onderzoek blijkt dat deze groep voor wat het fietslichtgebruik achterblijft bij oudere fietsers. Sinds 2003 wordt er een jaarlijkse fietsverlichtingscampagne gehouden in combinatie met controles door de politie. Uit de jaarlijkse meting van het verlichtingsgebruik blijkt dat de combinatie voorlichting en handhaving effect sorteert. Terwijl begin 2003 49% van de fietsers met brandend voor- én achterlicht reed, was dat begin 2008 gestegen naar 66%. Er blijft een duidelijk verschil tussen de leeftijdsgroep tot 25 jaar en fietsers van 25 jaar en ouder. Van de jongeren voerde begin 2008 iets meer dan de helft licht, terwijl dat vanaf 25 jaar 75% en meer is.

Links* Nederlandse website: www.losselampjesmogenook.nl* Belgische website: www.samenopvallen.be


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Heeft u een goed fietsvoornemen voor 2016?

Wij zijn benieuwd welke van deze voornemens u het meeste aanspreekt. Doe mee en laat het weten in onze nieuwe poll. {{bolt_poll (13)}}

Elektrische Fietsen

E-bike test 2016 (deel 1)

De verkoop van e-bikes blijft stijgen. Inmiddels heeft één op de vijf verkochte fietsen elektrische trapondersteuning. Ieder jaar komen er nieuwe modellen op de markt. Pluslezers testen twa…

Nieuws

Populariteit e-bikes gestegen door coronacrisis

De horeca is overgestapt op thuisbezorging en mensen vermijden het openbaar vervoer: door de coronacrisis gaat de verkoop van elektrische fietsen als een speer. Het Amsterdamse E-bike to go…

Nieuws

Veelgestelde vragen over wandelen na uitbraak corona

Hieronder vind je een overzicht van een veelgestelde vragen over de impact van het coronavirus op wandelen. Waar moet je zoal op letten? Mag ik buiten een ommetje maken? Ja, je mag buite…

Nieuws

Politiek wil test met lichtgevende belijning op fietspaden

Gisteren werd een kunstzinnig lichtgevend fietspad bij Eindhoven geopend. In navolging daarvan wil de SP nu een proef in Overijssel met lichtgevende verf langs de randen van fietspaden of p…