Logo Fietsen123

Nieuws

Brugse kasseien hel voor fietser

zaterdag 31 januari, 2009

Wie in Brugge een fiets koopt, krijgt niet langer een garantie op de wielen en de spaken. De Brugse kasseien maken die immers te snel kapot, zegt Rita Brauwers, gemeenteraadslid voor Groen! Dirk Musschoot bericht erover in het Nieuwsblad. We citeren. Geen garantieDe Brugse kasseien zijn een oud zeer. Al jaren klagen individuele fietsers en ook de Fietsersbond over het oncomfortabel fietsen in de binnenstad. 'Een tijd geleden kocht ik een nieuwe fiets', zegt Rita Brauwers (Groen!). 'Niet lang daarna moest ik hem binnenbrengen omdat er iets mis was met de spaken. Maar in de winkel wilden ze hem niet onder garantie herstellen. Ze kregen er te vaak te maken met fietsen die kapotgereden waren op de slechte bestrating. In Brugge rammelt een fiets haast meteen uit elkaar.'

Afzien'Het klopt dat wie in Brugge met een fiets rondrijdt veel sneller defecten heeft dan wie elders in het land fietst', zegt fietsenhandelaar Koen Crappé uit de deelgemeente Sint-Michiels. 'In Brugge ziet een fiets af! En ook diegene die op de fiets rijdt. Op de vesten is het heerlijk fietsen, maar zodra je de kasseien van de binnenstad oprijdt, is het niet altijd even prettig.'

Karrenspoor'De kasseien in de binnenstad zijn inderdaad een probleem', zegt ook fietsend gemeenteraadslid Agnes Versluys (SP.A). 'We moeten naar een compromis, want je kunt de kasseien in het historische centrum niet zomaar vervangen door asfalt. Het stadsbestuur zou slechte kasseien al kunnen vervangen door betere of door een ander soort kasseien, zodat fietsers minder door elkaar gerammeld worden en ze niet in de voegen blijven haperen. Een mooie oplossing kan het zogenaamde karrenspoor zijn, waarbij in de kasseiweg betonstroken worden aangelegd waarop fietsen kunnen rijden.'

ProefprojectBetonstroken in de kasseiweg, dat is ook waar de Brugse Fietsersbond al jaren op aandringt. 'Een goeie suggestie', zegt Jean-Pierre Vanden Berghe (CD&V), Brugs schepen van Openbare Werken. 'In de buurt van het kerkhof van Assebroek realiseren we daarmee nu al een proefproject. Als blijkt dat dat project navolging verdient, gaan we na waar we nog met betonstroken kunnen werken.'

Niet MiddeleeuwsDe Fietsersbond vindt het jammer dat het proefproject niet in het stadscentrum loopt. 'Brugge staat op de lijst Werelderfgoed van de Unesco', zegt Vanden Berghe. 'We kunnen met die kasseien dus niet doen wat we willen.' Rita Brauwers: 'Die kasseien zijn geen historisch erfgoed. Ze zijn zelfs niet middeleeuws. In het kader van Brugge-Werelderfgoed gaan we toch ook niet de rioleringen afschaffen en de straatverlichting weghalen?'


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Bert blogt: Tussen Magdeburg en Hamburg

Na onze enigszins gemengde ervaringen langs het Elbe-zijkanaal en het Mittel-landkanaal waren we aangekomen in Wolmirstedt, een stadje dat niet ver ligt van het punt waar het Mittellandkana…

Nieuws

Diefstal e-bikes drijft premies verzekeringen op

Omdat het aantal gestolen e-bikes in Nederland snel stijgt, zien verzekeraars zich genoodzaakt de premies voor fietsverzekeringen te verhogen. Dat er juist hier zoveel e-bikes worden gestol…

Nieuws

Wat is uw grootste fietsergernis? Kies A, B, C of D

Waaraan stoort u zich het meest tijdens een recreatieve fietstocht? (A: Mensen die drie breed fietsen, B: Hardrijdende automobilisten C: Slecht wegdek/fietspad D: Wielrenners). Of heeft u …

Nieuws

Geen scooters, maar e-bikes in het straatbeeld van de toekomst?

In de toekomst zijn scooters verleden tijd en rijdt de jeugd op een e-bike. Dit wordt bevestigd door één op de vijf Nederlanders, die denken dat e-bikes scooters gaan vervangen in de toekom…

Nieuws

EU onderzoekt ontwijking van antidumpwet fietsen door China

Vanaf vorig jaar moeten Chinese fietsproducenten een extra heffing betalen om te mogen exporteren naar Europa. De Europese Commissie is een onderzoek begonnen naar de ontwijking van Chinese…