Logo Fietsen123

Nieuws

BOA’s sporen gestolen e-bikes op

dinsdag 6 februari, 2018

Buitengewoon opsporingsambtenaren, meestal BOA’s genoemd, worden ingezet om gestolen e-bikes binnen 48 uur op te sporen. Het plan valt echter niet bij iedereen in goede aarde.

De nieuwe taak van de BOA’s is een initiatief van fietsfabrikant Gazelle, de ANWB en de gemeente Barneveld. Vanaf 1 maart 2018 schakelt Barneveld als eerste gemeente in Nederland BOA’s in om e-bikes en de betrokken dieven op te sporen. Het uiteindelijke doel is het vormen van een landelijk netwerk van samenwerkende gemeenten waar BOA’s jacht maken op dieven van de steeds populairdere elektrische fiets.

Alleen binnen gemeentegrenzen

Als een fiets als vermist wordt opgegeven, krijgen BOA’s binnen de gemeente een bericht, waarna zij proberen de fiets te traceren. Als dit lukt, schakelen zij de politie in, zodat die de opsporing kan overnemen. Ook blijven de BOA’s binnen de gemeentegrenzen; als een fiets zich daarbuiten bevindt, wordt de politie meteen ingeschakeld.

Een welkom initiatief

Het initiatief is meer dan welkom volgens Titus Visser, directeur van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Op deze manier kunnen BOA’s de politieteams ontlasten.

E-bikes zijn populair bij fietsdieven: van de 275.000 nieuwe e-bikes in 2017 werd ongeveer 10 procent gestolen. De meeste elektrische fietsen kosten tussen de 1.000 en 3.000 euro, maar sommige lopen op richting de 10.000 euro. Niet verwonderlijk dus dat de fietsen in trek zijn bij fietsdieven, maar gelukkig bestaat er techniek die diefstal tegen kan gaan. Zo heeft Sparta al een e-bike met gps-chip, waarvan er sinds de introductie in augustus 2017 geen enkele gestolen is. Ook Gazelle lanceert – in samenwerking met de ANWB – een anti-diefstalfiets met gps-chip.

Grote risico's

Toch is niet iedereen positief over het voorstel. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Stichting Maatschappij en Veiligheid is kritisch ten aanzien van de inzet van BOA’s bij de opsporing van gestolen e-bikes. Hij is bang voor versnippering en de vorming van een nieuw soort ‘gemeentepolitie’, iets wat men met de oprichting van de Nationale Politie juist wilde voorkomen.

Ook de Nederlandse Politiebond (NPB) en politievakbond ACP zijn tegen het initiatief. Ze zien steeds vaker dat BOA’s en particuliere beveiligers de aanpak van bepaalde vormen van criminaliteit overnemen van de politie. De belangrijkste reden voor de weerstand is het gevaar: BOA’s hebben geen toegang tot politiesystemen en kunnen daarom de risico’s minder goed inschatten. Het kan altijd gaan om een ‘gewone’ dief, maar voor hetzelfde geld zit er een gevaarlijke criminele bende achter. En wat Pieter van Vollenhoven wil voorkomen, is dat BOA’s straks ook gewapend de straat op gaan.

Bron: AD


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Gladheid: waar wordt gestrooid en wie is aansprakelijk?

Elke winterse periode komt de vraag weer op: waarom wordt het ene fietspad wel gestrooid en het andere niet? En hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid: wie betaalt de schade als je val…

Nieuws

Fietsenstallingen krijgen wellicht hogere tegemoetkoming van NS

De Nederlandse Spoorwegen betaalt niet genoeg mee aan de bouw en exploitatie van fietsenstallingen bij stations. De kosten van deze fietsenstallingen liggen momenteel nog teveel bij gemeent…

Nieuws

Recycling van accu's elektrische fiets gestart

Stichting Batterijen werkt nu samen met producenten en importeurs om te voorkomen dat de accu's van elektrische fietsen in het mileu of de vuilstort terechtkomen. De laatste jaren stijgt he…

Nieuws

Vijf mooie kastelenroutes in Vlaanderen

Kastelen kijken vanaf de fiets: dat is het originele idee achter deze verschillende kastelenroutes in Vlaanderen. U fietst langs bijzondere kastelen, het ene nog imposanter dan het andere. …

Nieuws

Telefoon op de fiets helemaal verbieden?

Op de weg zien we steeds meer mensen met de telefoon in de hand op het stuur of aan het oor fietsen. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren. De telefoon is tegenwoordig meer dan alleen een…