Logo Fietsen123

Nieuws

BOA’s sporen gestolen e-bikes op

dinsdag 6 februari, 2018

Buitengewoon opsporingsambtenaren, meestal BOA’s genoemd, worden ingezet om gestolen e-bikes binnen 48 uur op te sporen. Het plan valt echter niet bij iedereen in goede aarde.

De nieuwe taak van de BOA’s is een initiatief van fietsfabrikant Gazelle, de ANWB en de gemeente Barneveld. Vanaf 1 maart 2018 schakelt Barneveld als eerste gemeente in Nederland BOA’s in om e-bikes en de betrokken dieven op te sporen. Het uiteindelijke doel is het vormen van een landelijk netwerk van samenwerkende gemeenten waar BOA’s jacht maken op dieven van de steeds populairdere elektrische fiets.

Alleen binnen gemeentegrenzen

Als een fiets als vermist wordt opgegeven, krijgen BOA’s binnen de gemeente een bericht, waarna zij proberen de fiets te traceren. Als dit lukt, schakelen zij de politie in, zodat die de opsporing kan overnemen. Ook blijven de BOA’s binnen de gemeentegrenzen; als een fiets zich daarbuiten bevindt, wordt de politie meteen ingeschakeld.

Een welkom initiatief

Het initiatief is meer dan welkom volgens Titus Visser, directeur van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Op deze manier kunnen BOA’s de politieteams ontlasten.

E-bikes zijn populair bij fietsdieven: van de 275.000 nieuwe e-bikes in 2017 werd ongeveer 10 procent gestolen. De meeste elektrische fietsen kosten tussen de 1.000 en 3.000 euro, maar sommige lopen op richting de 10.000 euro. Niet verwonderlijk dus dat de fietsen in trek zijn bij fietsdieven, maar gelukkig bestaat er techniek die diefstal tegen kan gaan. Zo heeft Sparta al een e-bike met gps-chip, waarvan er sinds de introductie in augustus 2017 geen enkele gestolen is. Ook Gazelle lanceert – in samenwerking met de ANWB – een anti-diefstalfiets met gps-chip.

Grote risico's

Toch is niet iedereen positief over het voorstel. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Stichting Maatschappij en Veiligheid is kritisch ten aanzien van de inzet van BOA’s bij de opsporing van gestolen e-bikes. Hij is bang voor versnippering en de vorming van een nieuw soort ‘gemeentepolitie’, iets wat men met de oprichting van de Nationale Politie juist wilde voorkomen.

Ook de Nederlandse Politiebond (NPB) en politievakbond ACP zijn tegen het initiatief. Ze zien steeds vaker dat BOA’s en particuliere beveiligers de aanpak van bepaalde vormen van criminaliteit overnemen van de politie. De belangrijkste reden voor de weerstand is het gevaar: BOA’s hebben geen toegang tot politiesystemen en kunnen daarom de risico’s minder goed inschatten. Het kan altijd gaan om een ‘gewone’ dief, maar voor hetzelfde geld zit er een gevaarlijke criminele bende achter. En wat Pieter van Vollenhoven wil voorkomen, is dat BOA’s straks ook gewapend de straat op gaan.

Bron: AD


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Flo: groene golf voor fietsers in Utrecht

In Utrecht is er nu een groene golf voor fietsers. Fietsers die met 18 kilometer per uur over de Amsterdamsestraatweg rijden, hoeven zich geen zorgen te maken over een stoplicht dat voor hu…

Nieuws

Fietsen in Europa weer gevaarlijker

Fietsen op Europese wegen wordt dodelijker. Na een daling stijgt het aantal verongelukte fietsers in de Europese Unie sinds enkele jaren weer: van 2110 in 2010 tot 2230 in 2012. Het gaat om…

Nieuws

Oproep aan minister Van Nieuwenhuizen: “er moet een slot op het appen op de fiets.”

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging Verkeersslachtoffers roepen minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen dringend op om te komen met een verbod op het ap…

Nieuws

E-bikes: over vermogen, kracht en motorposities

Een voorwielmotor, of toch liever een middenmotor of een achterwielmotor – het blijft een punt van discussie. En hoe zit het vermogen, en met kracht? De Fietsersbond heeft de meest actuele …

Nieuws

Reparatie aan je fiets? Doe het zelf!

Hoe plak je een band? Mag je fietsen als er een spaak ontbreekt? Waarom doet mijn licht het niet? Wij hebben drie vaak voorkomende mankementen (en reperaties) op een rij gezet. Band plakken…