Logo Fietsen123

Nieuws

BOA’s sporen gestolen e-bikes op

dinsdag 6 februari, 2018

Buitengewoon opsporingsambtenaren, meestal BOA’s genoemd, worden ingezet om gestolen e-bikes binnen 48 uur op te sporen. Het plan valt echter niet bij iedereen in goede aarde.

De nieuwe taak van de BOA’s is een initiatief van fietsfabrikant Gazelle, de ANWB en de gemeente Barneveld. Vanaf 1 maart 2018 schakelt Barneveld als eerste gemeente in Nederland BOA’s in om e-bikes en de betrokken dieven op te sporen. Het uiteindelijke doel is het vormen van een landelijk netwerk van samenwerkende gemeenten waar BOA’s jacht maken op dieven van de steeds populairdere elektrische fiets.

Alleen binnen gemeentegrenzen

Als een fiets als vermist wordt opgegeven, krijgen BOA’s binnen de gemeente een bericht, waarna zij proberen de fiets te traceren. Als dit lukt, schakelen zij de politie in, zodat die de opsporing kan overnemen. Ook blijven de BOA’s binnen de gemeentegrenzen; als een fiets zich daarbuiten bevindt, wordt de politie meteen ingeschakeld.

Een welkom initiatief

Het initiatief is meer dan welkom volgens Titus Visser, directeur van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Op deze manier kunnen BOA’s de politieteams ontlasten.

E-bikes zijn populair bij fietsdieven: van de 275.000 nieuwe e-bikes in 2017 werd ongeveer 10 procent gestolen. De meeste elektrische fietsen kosten tussen de 1.000 en 3.000 euro, maar sommige lopen op richting de 10.000 euro. Niet verwonderlijk dus dat de fietsen in trek zijn bij fietsdieven, maar gelukkig bestaat er techniek die diefstal tegen kan gaan. Zo heeft Sparta al een e-bike met gps-chip, waarvan er sinds de introductie in augustus 2017 geen enkele gestolen is. Ook Gazelle lanceert – in samenwerking met de ANWB – een anti-diefstalfiets met gps-chip.

Grote risico's

Toch is niet iedereen positief over het voorstel. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Stichting Maatschappij en Veiligheid is kritisch ten aanzien van de inzet van BOA’s bij de opsporing van gestolen e-bikes. Hij is bang voor versnippering en de vorming van een nieuw soort ‘gemeentepolitie’, iets wat men met de oprichting van de Nationale Politie juist wilde voorkomen.

Ook de Nederlandse Politiebond (NPB) en politievakbond ACP zijn tegen het initiatief. Ze zien steeds vaker dat BOA’s en particuliere beveiligers de aanpak van bepaalde vormen van criminaliteit overnemen van de politie. De belangrijkste reden voor de weerstand is het gevaar: BOA’s hebben geen toegang tot politiesystemen en kunnen daarom de risico’s minder goed inschatten. Het kan altijd gaan om een ‘gewone’ dief, maar voor hetzelfde geld zit er een gevaarlijke criminele bende achter. En wat Pieter van Vollenhoven wil voorkomen, is dat BOA’s straks ook gewapend de straat op gaan.

Bron: AD


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Grote prijsverschillen tussen fietsverzekeringen

De premies van fietsverzekeringen kunnen bij de ene verzekeraar tot wel zes keer hoger zijn dan bij andere. Dit concludeert de Consumentenbond na onderzoek onder acht verzekeraars. Niet all…

Nieuws

Natuur en ontspanning in Hongarije

Van uitgestrekte poesta’s en kristalheldere meren tot ruige hooggebergten en wonderlijke grottenstelsels: de afwisselende natuur van Hongarije biedt je tal van mogelijkheden om heerlijk tot…

Nieuws

Yorkshire: fantastisch veelzijdig

Yorkshire – alleen de naam is al mooi. Deze Engelse regio heeft eigenlijk alles wat van Engeland zo’n prachtig vakantieland maakt. Een mooie kustlijn, schitterende heuvels, ongerepte natuur…

Nieuws

De oplossing voor het fietsparkeerprobleem?

Het straatbeeld van de gemiddelde stad in Nederland wordt bepaald door fietsen die her en der gestald zijn. Twee studenten van hogeschool Windesheim deden onderzoek naar het parkeergedrag v…

Blog

Bert blogt: nog meer schade en schande

Dit is het tweede blog over de risico's en de gevaren die de argeloze fietser belagen. In het eerste blog vertelde ik over de verstrekkende gevolgen van een ongeval, het belang van het voor…