Logo Fietsen123

Nieuws

BOA’s sporen gestolen e-bikes op

dinsdag 6 februari, 2018

Buitengewoon opsporingsambtenaren, meestal BOA’s genoemd, worden ingezet om gestolen e-bikes binnen 48 uur op te sporen. Het plan valt echter niet bij iedereen in goede aarde.

De nieuwe taak van de BOA’s is een initiatief van fietsfabrikant Gazelle, de ANWB en de gemeente Barneveld. Vanaf 1 maart 2018 schakelt Barneveld als eerste gemeente in Nederland BOA’s in om e-bikes en de betrokken dieven op te sporen. Het uiteindelijke doel is het vormen van een landelijk netwerk van samenwerkende gemeenten waar BOA’s jacht maken op dieven van de steeds populairdere elektrische fiets.

Alleen binnen gemeentegrenzen

Als een fiets als vermist wordt opgegeven, krijgen BOA’s binnen de gemeente een bericht, waarna zij proberen de fiets te traceren. Als dit lukt, schakelen zij de politie in, zodat die de opsporing kan overnemen. Ook blijven de BOA’s binnen de gemeentegrenzen; als een fiets zich daarbuiten bevindt, wordt de politie meteen ingeschakeld.

Een welkom initiatief

Het initiatief is meer dan welkom volgens Titus Visser, directeur van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Op deze manier kunnen BOA’s de politieteams ontlasten.

E-bikes zijn populair bij fietsdieven: van de 275.000 nieuwe e-bikes in 2017 werd ongeveer 10 procent gestolen. De meeste elektrische fietsen kosten tussen de 1.000 en 3.000 euro, maar sommige lopen op richting de 10.000 euro. Niet verwonderlijk dus dat de fietsen in trek zijn bij fietsdieven, maar gelukkig bestaat er techniek die diefstal tegen kan gaan. Zo heeft Sparta al een e-bike met gps-chip, waarvan er sinds de introductie in augustus 2017 geen enkele gestolen is. Ook Gazelle lanceert – in samenwerking met de ANWB – een anti-diefstalfiets met gps-chip.

Grote risico's

Toch is niet iedereen positief over het voorstel. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Stichting Maatschappij en Veiligheid is kritisch ten aanzien van de inzet van BOA’s bij de opsporing van gestolen e-bikes. Hij is bang voor versnippering en de vorming van een nieuw soort ‘gemeentepolitie’, iets wat men met de oprichting van de Nationale Politie juist wilde voorkomen.

Ook de Nederlandse Politiebond (NPB) en politievakbond ACP zijn tegen het initiatief. Ze zien steeds vaker dat BOA’s en particuliere beveiligers de aanpak van bepaalde vormen van criminaliteit overnemen van de politie. De belangrijkste reden voor de weerstand is het gevaar: BOA’s hebben geen toegang tot politiesystemen en kunnen daarom de risico’s minder goed inschatten. Het kan altijd gaan om een ‘gewone’ dief, maar voor hetzelfde geld zit er een gevaarlijke criminele bende achter. En wat Pieter van Vollenhoven wil voorkomen, is dat BOA’s straks ook gewapend de straat op gaan.

Bron: AD


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Goeie vraag: waarom schreeuwen wielrenners eigenlijk?

Het is misschien wel de grootste irritatie van de fietser: de schreeuwende wielrenner. Iedereen aan de kant, ik kom eraan, zo lijkt hij te zeggen. Maar is dat ook echt zo? En tegen wie schr…

Nieuws

Twee nieuwe fietsroutes in waterrijk Noord-Holland

Noord-Holland is een provincie met veel water, maar ook veel tegenstrijdigheden: van de Noordzee met haar duinkust in het westen tot de voormalige Zuiderzee met vissersdorpjes in het oosten…

Nieuws

Fietsdeelsystemen in Europa

In bijna alle grote Europese steden kom je ze tegen: de sightseeingbussen die je in relatief korte tijd langs de hoogtepunten van de stad rijden. Maar het kan ook anders: met de fiets! In j…

Nieuws

Grote kentekenplaten voor elektrische fietsen in België

Eigenaars van een snelle elektrische fiets moeten in België sinds kort een nummerplaat aan hun fiets bevestigen. De nummerplaten vallen echter bijzonder groot uit. Een probleem waar men zic…

Nieuws

Poll: Steekt u altijd netjes uw arm uit wanneer u afslaat?

Fietsen.123 is benieuwd of u bij veranderen van rijrichting/het afslaan netjes uw hand uitsteekt. Zijn de Nederlanders hierin netjes, of valt dat wel tegen? Ergert u zich als automobilist o…