Logo Fietsen123

Nieuws

Betonnen fietspad heeft tijd nodig

zaterdag 28 juli, 2007

Hij kan zich er behoorlijk over opwinden. Over de kritiek op de betonnen fietspaden die op de Veluwe worden aangelegd. Rudi ter Heide, directeur van de VVV Apeldoorn en projectleider van Recreatie en Toerisme Veluwe, vindt dat er niks mis is met deze betonnen paden die vaak schelpenpaden vervangen omdat ze onderhoudsarmer zijn. Arnold Zweers schrijft er een reportage over in De Stentor. We citeren. Lemen fietspadenKritiek op die paden komt bijvoorbeeld uit de koker van Tom Bade. Deze, voorzitter van de vereniging Vrienden van de Veluwe, schreef in een opiniestuk in de Stentor: ",Die betonnen paden zijn vanuit ecologische optiek uitermate ongewenst. Uit den boze voor een natuurgebied. Het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat een dergelijke vorm van verstening de recreant zeer zal bekoren. Fietspaden moeten niet in beton gegoten worden.'' Bade pleit voor lemen fietspaden. Het natuurlijke karakter is ook voor de toerist en recreant aantrekkelijker.''"

2 meter breedRudi ter Heide is het daar helemaal niet mee eens. "In het begin, bij de aanleg, is zo'n betonpad ook geen gezicht. Je ziet een dikke laag beton waar eens een schelpenpad lag. Alles er omheen is kaal en weggegraven. Het nieuwe beton oogt nog kil en spierwit. Inderdaad niet prettig om te zien. Maar ben je een of twee jaar verder, dan past zo'n betonnen pad helemaal in de omgeving. De randen zijn al weer lang begroeid, het beton heeft een natuurlijke kleur aangenomen, is grijs geworden of in bosgebieden groen uitgeslagen. Uiteraard trekken we die paden niet recht. We laten de bochten er gewoon in zitten en je blijft als fietsers heuvels op en af gaan net als voorheen. De paden zijn twee meter breed, maar om met z'n tweeën naast elkaar te kunnen fietsen of om iemand te kunnen passeren heb je dat ook wel nodig.''

OnderhoudsarmerDe betonnen paden waar tien jaar geleden door een Kampens bedrijf een proef mee is genomen in het Veluws gebied tussen de Alba Plas en golfbaan de Scherpenbergh, zijn onderhoudsarmer en dus op termijn goedkoper. Bovendien krijgen boomwortels door de zwaarte en dikte van het materiaal niet de kans de verharding omhoog te drukken zoals met asfalt vaak wel het geval is. Overigens vindt Ter Heide de betonpaden geen wet van meden en perzen. "We vragen aan de terreineigenaren op de Veluwe wat ze willen. Voelen ze niet voor beton, dan komt er geen beton. Dan misschien leem of schelpen of ander materiaal.''

Ruim 500 km recreatief fietspadDe RGV Holding (voorheen Recreatiegemeenschap Veluwe) heeft ruim 500 kilometer recreatief fietspad op de Veluwe inclusief de Gelderse Vallei en IJsselvallei. Daar komt tussen nu en het jaar 2013 circa 65 kilometer bij. Geen compleet nieuwe routes maar vooral korte verbindende stukjes waar nu fietspaden ontbreken; soms een paar honderd meter, dan weer een kilometer. Bovendien wordt in dezelfde periode 170 kilometer bestaand pad gereconstrueerd. Wat kan betekenen dat een schelpenpad betonpad wordt. Overigens gebeurt dat laatste alleen als het een druk doorgaand pad betreft met veel recreatief verkeer. Doorgaans deel uitmakend van de bekende fietsroutes, de hoofdstructuur met zijn stelsel van knooppunten.

ComfortRudi ter Heide stelt dat fietsers vooral om comfort vragen. "Zo'n pad kent ook vaak multi-functioneel gebruik: je ziet er niet alleen recreatieve fietsers, ook wielrenners, mountainbikers, ligfietsers, fietskarren, scootmobiels, skeelers. Die hebben allemaal een gladde ondergrond nodig.'' De kosten van het Veluws fietspadenplan worden geraamd op 20 miljoen euro (voor de reconstructie van paden, jaarlijks 20 tot 25 kilometer pad onderhanden) en daar bovenop zes miljoen euro voor compleet nieuwe verbindingen. Het fietspadenplan past in het totaalplan Veluwe 2010 (natuurherstel, verplaatsing campings, uitkoop militaire terreinen, natuurtransferia). Veluwe 2010 kost 1,1 miljard euro, waarvan driekwart nu uit subsidies is gedekt.

Link* Gelderland: beleef het met 15 fietsroutes


Gerelateerde artikelen

Nieuws

E-bike blijkt niet gevaarlijker dan gewone fiets

Sinds de opmars van de e-bike zijn er regelmatig berichten verschenen dat ze gevaarlijker zouden zijn dan gewone fietsen en voor meer (zware) ongevallen zorgen. Dit negatieve beeld klopt to…

Nieuws

Pontje gemist? Met deze oplossing fietst u zelf naar de overkant!

Het geheel past in een rugzak, weegt slechts 12 kilo en u hebt het systeem in 10 minuten vaarklaar.Alles in actie zien? Bekijk het filmpje. Hier ziet u het geheel in de rugzak en hoe het o…

Nieuws

Fietsfeitjes 2019

Mobiliteit in Nederland is constant in beweging. Steeds vaker zien we dat het traditionele straatbeeld – waarin auto’s domineren – verdwijnt en dat fietsers meer en meer ruim baan krijgen. …

Nieuws

Fietsen in de hitte: zo doe je dat

Tropische temperaturen hoeven geen reden te zijn de fiets te laten staan. Sterker nog: als je je goed aanpast aan de warme omstandigheden, is fietsen juist een prima manier om ondanks de hi…

Nieuws

De fiets: hét middel om ons land leefbaar te houden

Er verandert veel op het gebied van mobiliteit in Nederland: er worden steeds meer maatregelen tegen automobilisten en in het voordeel van fietsers genomen. Het gaat de goede kant op met fi…